Nyitottság mutatkozik a füleki vasúti kapcsolat újjáélesztésére

A felvidéki magyarság továbbra is számíthat a magyar kormány támogatására és segítségére – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, miután csütörtökön Pozsonyban tárgyalt Forró Krisztiánnal, a felvidéki Magyar Közösség Pártjának (MKP) elnökével. Itt merült fel a Salgótarján és Fülek közötti vasúti kapcsolat újjáélesztésének kérdése is.

Magyarország kormánya továbbra is azt vallja, hogy nem nekünk, Budapestről kell megmondani, hogy mi a jó a határon túli magyar közösségeknek. Sokkal célravezetőbb az, ha megkérdezzük tőlük, hogy milyen segítségre van szükségük. Az elmúlt tíz esztendőben ezt a nemzetpolitikai irányvonalat követtük, és hogyha végignézünk a határainkon túl, a szomszédos országok területén élő magyar nemzeti közösségek jelenlegi állapotán, akkor azt kell, hogy mondjam, hogy ez a helyes politika – mondta a politikus.

Magyarország kapcsolata soha nem volt olyan jó Szlovákiával, mint jelenleg, aminek természetes haszonélvezői a felvidéki magyarok is. “Azon leszünk, hogy a két ország kapcsolatait továbbra is legalább ezen a szinten tartsuk” – mondta Szijjártó Péter. Rámutatott arra, hogy sok tartalmi és szimbolikus siker is ünnepelhető, legutóbb ilyen volt a Monostori híd Komáromnál.

A tárcavezető felhívta a figyelmet arra is, hogy a gazdasági vegyesbizottság keretein belül folytatják a Felvidéki Gazdaságfejlesztési Programmal kapcsolatos koordinációt. “A szlovák kormánnyal folyamatosan konzultálunk a felvidéki magyarságot illető kérdésekről, a szlovák kormány hozzáállása konstruktív, a kölcsönös tiszteletre alapuló együttműködés lehetővé teszi, hogy számunkra is fontos kérdésekben előrelépjünk” – mondta Szijjártó Péter.

Ezzel összefüggésben említette a kétnyelvű anyakönyvvezetés első lépéseinek a megtételét abban a 16 dél-szlovákiai járásban, ahol erre a magyarság száma miatt lehetőség és szükség van. A magyar fél szeretne továbbmenni, például hogy a tömegközlekedési eszközökön a bemondás magyar nyelven is elhangozzon, és magyarul is megjelenjen a magyar települések nevei a közúti jelzőtáblákon a magyarlakta területeken.

 

Közel tíz éve nem járnak a személyvonatok Fülek felé

Szijjártó Péter Pozsonyban tárgyalt Andrej Dolezal szlovák közlekedési miniszterrel is. Egyetértett abban, hogy 2023-ig befejezik hat új határátkelő építését. Emellett fontos, hogy a határ menti közösségek minél sűrűbb közösségi menetrendet tudjanak használni. Szijjártó Péter ezért javasolta Dolezalnak, hogy indítsák újra a vasúti személyszállítást Győr és Pozsony, Szob és Párkány, Komárom és Révkomárom között, valamit a salgótarjáni vasútvonalon. Dolezal nyitottságot mutatott erre.

A közösségi oldalán megjelentek szerint a határon átnyúló nógrádi vasúti kapcsolat újjáélesztésének kezdeményezése Cziprusz Zoltán javaslatára került napirendre. Az MKP rimaszombati politikusa közölte: eredetileg három kapcsolat újraindításának felvetése volt tervben, ezt a kört sikerült bővíteni a salgótarjáni vonallal.

A kilenc és fél évvel ezelőtt megszűnt kishatárforgalom Somoskőújfalu és Fülek között zajlott, azóta a vonal teherforgalommal is viszonylag ritkán érintett, a szlovák pénzügyminisztérium egyik elemző osztálya pedig korábban még a sínek felszedését is felvetette. Somoskőújfalu helyett Salgótarján említése ugyanakkor azért mégsem meglepő, mert a magyar kormány határkeresztező vasúti kapcsolatok fejlesztéséről, illetve a hiányosságok felszámolásáról szóló határozata kiemelten kezelt célterületként jelölte meg korábban a Salgótarján-Somoskőújfalu-Bánréve-Miskolc, illetve a Salgótarján-Somoskőújfalu-Fülek-Losonc(-Zólyom) vonalakon a kishatárforgalmi vasúti személyközlekedés lehetőségeinek vizsgálatát.

A magyar-szlovák határ Nógrád megyei szakaszán heti két pár Ipolyság viszonylatában közlekedő távolsági autóbuszon túl nincsen közvetlen tömegközlekedési kapcsolat. A Salgótarján/Somoskőújfalu és Fülek közötti vasúti kapcsolat újjáélesztése felmerült már korábban például a Budapest-Varsó nagysebességű vasút gigaberuházása kapcsán, illetve közös dokumentumban is kezdeményezte már a vasút fejlesztését nyolc térségi önkormányzat is. A magyar-szlovák kormányközi egyeztetések ezen szintjén a kishatárforgalom megszűnése óta először merült fel annak visszaállítása a határon átnyúló nógrádi térségben.

 

3100.hu archív fotó: Az utolsó Fülek felé tartó személyvonat hagyja el Somoskőújfalu állomását 2011. április 30-án