Idén közel 200 felső tagozatos általános iskolai diák próbálhatta ki magát egy-egy szakmában a virtuális virtuális valóság, azaz VR (Virtual Reality) elnevezésű modern szemüveg, valamint a hozzá tartozó eszközök segítségével, amely igazi XXI. századi játékra és ismeretszerzésre adott lehetőséget a középiskolai pályaválasztás előtt álló fiataloknak.
Nyolc szakmában találhatták magukat a gyerekek egy konyhában, autószerelő műhelyben, kórházban, építkezésen, asztalos műhelyben vagy akár varrodában. Lehetett például tortát sütni, kereket cserélni, asztalt fűrészelni, ruhát tervezni és kiszabni – persze, csak virtuálisan.
Jobbágyiban és Magyarnándorban a Nógrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara pályaorientációs tanácsadói a MATE, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet Humántudományi és Szakképzési Tanszékének munkatársaival és hallgatóival közösen tevékenykedve vettek részt élménynyújtó pályaorientációs majálisokon – ily módon segítve a hátrányos helyzetű tanulók pályaválasztását. A VR szemüvegen keresztül való tevékenységpróba egyben játékos és hasznos is volt, mivel a diákok – a generációjukra jellemző, figyelemfelkeltő módon – élményt szereztek, amit aztán tanórai keretek között és otthon is fel lehetett dolgozni.
Kihasználva a virtuális valóságba kalauzoló felszerelésből adódó lehetőségeket, az NKIK új sorozatot is indított „Vakációs VR” elnevezéssel, amelynek során több nógrádi iskola táborozói feledhetetlen élményben részesültek. A Salgótarjáni Tankerület által javasolt nyári napközis táborok programjaihoz csatlakozva a tanácsadók Karancsságon, Mátraverebélyben, Kazáron és Dorogházán is eltöltöttek egy-egy napot, ahol sok diáknak először volt ilyen élményben része. Több más nagyszerű program mellett egész napon át zajlott a „szemüvegezés”.
A fentiek mellett összesen 10 alkalommal szállították több különböző helyszínre, például pályaválasztási kiállításokra vagy iskolai pályaorientációs napokra a szakmák kipróbálásával járó élményt az NKIK munkatársai. A jövőben valószínűleg egyre több ismeretet adunk majd át ezzel a modern technikai eszközzel, hiszen a Z-generáció és főként az alfa-generáció már sokkal szívesebben tanul a hagyományos eszközöktől és módszerektől eltérő módokon.