Az Eresztvényi Látogatóközpont május végén jelentette be, hogy a pünkösdi hétvégével újraindul a gumikerekű turisztikai kisvonat menetrendszerinti közlekedése. Azóta egyetlen olyan hétvége volt, amikor szombaton és vasárnap is az előre meghirdetett menetrendnek megfelelően közlekedett a jármű. A gumikerekű kisvonat a mögöttünk hagyott hétvégén sem járt, miután műszaki vizsgára felkészítése a tervezettnél hosszabb időt vesz igénybe.
Nem tűnik kifizetődőnek, hogy egy szezonális szolgáltatás esetében nem az intenzív használat előtt készítenek fel műszakilag és vizsgáztatnak le üzemeltetői egy ilyen járművet, mindenesetre az Eresztvényi Látogatóközpont július hetedikén jelezte, hogy ilyen okból júliusban a 11-12-i, és a 18-19-i hétvégéken sem közlekedik majd a jármű. Mint az a legfrissebb, múlt pénteki közlésből kiderült: ez a műszaki vizsgára való felkészítés a tervezettnél hosszabb időt vesz igénybe, így a július 23-24-i hétvégén sem közlekedett a gumikerekű turisztikai kisvonat.
Parázs viták között született szolgáltatás
A gumikerekű turisztikai kisvonat megvásárlásakor elsősorban annak útvonalválasztása került a később aztán egyre inkább politikai mezsgyére terelődő viták középpontjába a különböző közösségi oldalakon, pedig már maga a beszerzés is kérdéseket vetett fel. Több szakemberrel is beszélgettünk, akik szerint az ilyen járműveket a turisztikai szolgáltatók és központok jellemző módon kibérlik arra a néhány hónapra, amikor igény van rá. Salgótarján esetében ugyanakkor pályázati szempont is közrejátszott: a turisztikai pályázati támogatást vásárlásra lehetett fordítani.
Ezzel szemben ugyanakkor egy bérleti konstrukcióban nem szükséges például gondoskodni a használaton kívüli hideg hónapokban a tárolásról, ahogyan a sokszor speciális eszközöket és alkatrészeket igénylő javításokról sem. A kieső időszakban a gyártó vagy a bérbeadó szervizel és szükség szerint műszaki vizsgáztat, így ez a feladat szintén nem a bevételt termelő időszakban vonja ki a forgalomból a járművet.
Természetesen utóbbi egy gondos gazda birtokában lévő járműnél is megvalósítható (lehetne), de speciális eszközről lévén szó, mindez biztosan extra pénzügyi és humán ráfordításokat igényel, melyekkel együtt az egyenleg már nem feltétlen jobb, mint egy bérleti konstrukciónál az erre kifizetett díj. Ezt az egyenleget jelen esetben javítja, hogy a megvásárláshoz nem volt szükség a jármű árának kigazdálkodására, a beszerzés támogatásból valósulhatott meg.
Ön utazott már gumikerekű kisvonattal (kétszer) 35 percet “csak úgy”?
A kezdeti időszak erősen politikai és ezáltal meggyőződésbeli síkra terelődött, az útvonal megválasztására fókuszáló vitájában még egy fontos kérdés szintén némileg háttérbe szorult. Mégpedig az, hogy a városközpont és Eresztvény közötti, többségében főúton történő, attrakciót nélkülöző utazás ebben a formában értelmezhető-e turisztikai szolgáltatásként? Az idő maga bizonyította be, hogy nem.
Mára jelentősen megfogyatkozott azon városlakó gyermekek száma, akikkel óvodájuk, tábori csoportjuk vagy családjuk még nem próbálta ki az egyedi járművel történő utazást. Mindez információnk szerint napjainkra a jegyeladásokban is erőteljesen visszatürköződik. Az tehát, hogy az érdeklődő városlakók helyét három év alatt nem vették át a turisták a szerelvényeken, nem csak a rendszertelen szolgáltatásnak köszönhető.
Baján 35-40 perces útvonala van a gumikerekű kisvonatnak, az utazás során a város főbb nevezetességeit mutatják be, idegenvezetővel. Sopronban és Fertőrákoson több útvonalon is közlekedik ilyen jármű, 30-60 perces útvonalakon, a főbb nevezetességeket felkeresve. Bakonybélben turisztikai csomag része a gumikerekű kisvonattal utazás, a többórás programok helyszínei között szállítják ezzel az utasokat. Tatán 50 perces a kisvonatozás, mely során a jegyet váltóknak a "Vizek városa" főbb látványosságait mutatják be.
Nem tudunk olyan igényfelmérésről, mely ilyen időtartamú, érdemi attrakció megtekintését nélkülöző, javarészt egy forgalmas főútvonalon vezetett utazás létjogosultságát támasztja alá. Az önkormányzat honlapja szerint a jármű beszerzését az tette indokolttá, hogy a városban hasonló szolgáltatás korábban nem volt elérhető, azonban várható a turistaforgalom növekedése. Salgótarjánban azonban továbbra sincs olyan értékesíthető turisztikai csomag, amelynek egy ilyen hosszú utazás – lényegében két pont közötti közlekedés egy nem sztenderd járművel – egyáltalán a része lehetne.
Más városok ilyen szolgáltatásainak ismertetői a bérlés lehetőségét is említik, jellemzően 60-70 ezer forintos óradíjon vagy több százezer forintos napidíjon. Salgótarjánban 500 forintos gyermek és 1000 forintos felnőtt jegyáron lehet utazni a gumikerekű kisvonattal. Az átlag 750 forinttal számolva egy közlekedési napon legalább 80 – vagyis utanként legalább 8 – darab eladott jegy szükséges ahhoz a menetrendszerinti járatokon, hogy annyi bevételt termeljen, mint a bérbe adás egyetlen órára.
Az általunk megkérdezett szakemberek abban ugyanakkor egyetértettek, hogy a gumikerekű turisztikai kisvonat közlekedésének Eresztvény és Salgóbánya között van/lehet létjogosultsága. Emellett a jövőben vizsgálható lehetne a Somoskőújfalu és Eresztvény közötti erdei kerékpáros útvonal, eredendően erdészeti út használata is, melyet hamarosan zúzott kővel erősítenek meg.
Arról nincs információnk, hogy a szerelvény közlekedése egyáltalán engedélyezhető-e az ilyen formában megújuló szakaszon. Amennyiben igen, akkor a gumikerekű kisvonat somoskőújfalui kiindulási ponttal, vasúti és helyi autóbuszos tömegközlekedési csatlakozással tudna működni, kihagyva a városközpontig tartó, forgalmas főúton történő haladást. Ez ilyen formában egy nagyjából 15 perces, erdei környezetben kanyargó, egy közel 200 méteres alagúton is átvezető utazás lehetne.