Salgótarján Megyei Jogú Város Közgyűlése csütörtöki ülésén utólagosan hagyta jóvá a Közlekedés Operatív Program keretében meghirdetett “Kerékpárút hálózat fejlesztése” (KÖZOP-3.5.0-09-11) támogatására történő pályázat benyújtását. Az utólagos jóváhagyás oka az volt, hogy gyorsan kellett cselekedni magával a beadással.
Az előterjesztés is ezt támasztja alá. Ebből kiderül, hogy az eredeti támogatási igény benyújtásáról még 2014. március 27-én döntött a közgyűlés. A “Salgótarján Észak-Dél irányú kerékpárút építés III. ütem” tárgyú pályázatot ezt követően 2014. április 05-én nyújtotta be a város. A pályázati dokumentáció azonban 2014. június 27-én módosításra került, mely szerint feltételes közbeszerzési kötelezettséget írtak elő. Ez lényegében egy folyamatgyorsításnak tekinthető: a támogatásigénylő feltételes módon folytatja le a kivitelezésre vonatkozó és egyéb szükséges közbeszerzéseket, de szerződéskötési kötelezettség csak a támogatási összeg megítélésekor áll(hat) elő. Így nem a támogatás megítéléséről szóló értesítést követően kezdenek ketyegni a közbeszerzések sokszor több hónapos procedúrái, hanem szinte egyből indulhat a szerződéskötés és a kivitelezés, ha megérkezik a támogatásról szóló döntés, mivel a közbeszerzést már előzetesen lefolytatták.
Mivel ekkor azonban a kerékpárút III. ütemének megépítéséhez kapcsolódó kiviteli terv nem állt rendelkezésre, így nem lehetett lefolytatni a feltételes közbeszerzési eljárást, illetve a pályázatot forráshiány miatt 2014. október 21-ei döntéssel elutasították. A kiviteli tervdokumentáció közben 2014. augusztus 15-ei határidővel elkészült, aztán 2015. február 05-én jogerőre emelkedett a hozzá kapcsolódó építési engedélymódosítás is.
Annak reményében, hogy esetlegesen a pályázati lehetőség újra megnyílik, az Önkormányzat feltételes közbeszerzési eljárást indított meg 2015. március 13-án. A Kormány aztán 1293/2015 (V. 5.) határozatával döntött a KÖZOP-3.5 azonosító számú (Térségi elérhetőség javítása – kiemelt projektek című) konstrukció újranyitásáról, melynek eredményképpen 2015. május 13-án újra lehetőség nyílt a pályázat benyújtására. A feltételes közbeszerzési eljárás ajánlatainak bontását követően a pályázat újból benyújtásra került 2015. május 28-án, a korábbi pályázatban foglalt változatlan műszaki tartalommal, amely a Sportcsarnok térségében lévő Tarján pataki vasúti hídtól a Füleki út mentén a Kékkői útig terjedő kerékpárút szakasz megépítését foglalja magában. A közzétett adatokból kiderül; a kivitelezés 199 579 230 forintra rúgna, támogató döntés esetén ezt teljes egészében a pályázati forrás fedezné.
Minden egybevág az államtitkári nyilatkozattal is
Érdekes egybevágás, hogy pénteken Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Nyírbogáta község határában épülő kerékpárútnál tartott sajtótájékoztató után az MTI-nek elmondta: május közepén elérhetővé váltak a Közlekedési Operatív Program forrásai, ennek segítségével szeretnének olyan hivatásforgalmú kerékpárút-szakaszokat megépíteni, amelyekre már megvan az építési engedély. Mivel ezek nagyrészt kevesebb mint 200 millió forintból megépíthető szakaszok lesznek, a kivitelezéskor a magyarországi kis- és középvállalkozások is “helyzetbe kerülhetnek”, de lehetőség van arra is, hogy a munkálatok gyorsítása érdekében meghívásos eljárásokat írjanak ki – tette hozzá.
Az idei év végéig a program keretében akár 100 kilométer új kerékpárút épülhet meg – közölte Tasó László. Az MTI kérdésére az államtitkár elmondta: Magyarország minden régiójában épülnek kerékpárutak, építésükre eddig több mint harminc önkormányzat nyújtott be pályázatot, de akár még ennél is több kérelmet fogadhat majd be az NFM. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében például Ököritófülpös, Porcsalma, Kisvárda és Nyírbogát térségében épül bicikliút, de Bócsa, Szeged, Salgótarján, valamint több Balaton-környéki település is szeretne építeni. A cél elsősorban az, hogy ne csak pontszerű és szakaszos beruházások történjenek, hanem a kerékpárutak hálózatba legyenek fejlesztve Magyarországon – fogalmazott az államtitkár az MTI-nek.
Így épült a kerékpárút
2006-ban Salgótarján kezdeményezésére írt ki kerékpárút-hálózat építésére pályázatot az Észak-magyarországi Regionális Területfejlesztési Tanács, ám olyan nagy volt az érdeklődés a három északi megyében, hogy a város akkor elesett a fejlesztési lehetőségtől. 2007-ben pályázatot nyújtott be a város az akkori Gazdasági és Közlekedési Minisztériumhoz, a város észak-dél irányú közlekedésbiztonsági célú kerékpárútjának tervezési munkálataira. A pályázattal 4 millió forintos támogatásban részesült a város, melynek eredményeképpen 8 902 méter kerékpárút építésére készültek tervek.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2009-ben tett közzé pályázati felhívást az Észak-Magyarországi Regionális Operatív Program keretén belül “Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése” címmel. Tekintettel arra, hogy a város egészét átszelő kerékpárút kiépítése igen magas költségű egészében nézve, így a kivitelezést az önkormányzat 3 ütemre bontotta. Salgótarján ezt követően két ütemben nyert támogatást kerékpárút-építésre: az ipari parktól a belváros felé vezető mintegy másfél kilométer hosszú kerékpárút 3400 méteres folytatását (a Szécsényi úttól a Katona József útig terjedő szakaszt) 2011 szeptemberében adták át, míg az Eperjes-telepi bekötőúttól a belvároson át a Városi Sportcsarnokig tartó, 2500 méteres szakaszt 2013 decemberében. Hogy jöhet-e a harmadik szakasz, az várhatóan heteken belül kiderül.
A biztonságos kerékpáros közlekedés így a 21-es melletti szerzívúttal kiegészülve lényegében Kisterenye északi végétől a salgótarjáni Városi Sportcsarnokig tekinthető kiépítettnek, 12 kilométer hosszban.
www.kozgyules.salgotarjan.hu nyomán