A 21-es számú főút Salgótarjánt elkerülő szakaszának fejlesztéséről tartott tájékoztatót a város közgyűlésének csütörtöki ülésén Pántya József út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkár.
Mint azt Pántya József felidézte, Lázár János építési és közlekedési miniszter december elején, a tárca vidéképítő turnéjának salgótarjáni állomásán egyezetett arról a városvezetéssel, hogy megvizsgálják a 21-es főút továbbépítését, illetve egy, a várost elkerülő szakasz létrehozását, egészen a szlovák határig. Leszögezte: a legfontosabb feladatot – azt, hogy Salgótarján kétszer kétsávos úton elérhető legyen – már sikerült teljesíteni, ma már biztonságosan, kiszámíthatóan lehet utazni.
A helyettes államtitkár előadásában ismertette az elkerülő útról korábban készült tervek részleteit.
Mint elmondta, a szóban forgó útszakasz 16 km hosszú lenne, és nyugati irányból kerülné ki a nógrádi vármegyeszékhelyet.
Eredetileg kétszer egysávos kialakítással tervezték meg, kétszer kétsávosra bővítési opcióval, a műtárgyakat azonban csak a kétszer kétsávos kialakításra vonatkozóan tervezték meg. Kiemelte, hogy a természeti környezet révén műszaki szempontból kihívásokkal teli a szóban forgó helyszín, a domborzati adottságok miatt országosan is párját ritkítóan összetett, komoly műszaki tartalomra lenne szükség. Utóbbit például alátámasztja az is, hogy kétszer két sáv esetén tíz völgyhidat, illetve bő 2,8 km-en két alagutat is ki kellene alakítani az eredeti tervek szerint.
A kétszer kétsávosra tervezett elkerülő út a becslések alapján bő 382 milliárd, míg a kétszer egysávos verzió több mint 270 és fél milliárd forintba került volna.
Pántya József leszögezte: ez a terv ma nem reális, hiszen több száz milliárd forintba kerülne mindössze 16 kilométernyi útszakasz, ezért megkezdték a korábban készült tervek felülvizsgálatát, és célul tűzték ki a műszaki tartalom – így a költségek – csökkentését.
Ismertetése szerint korábban 110 km/h megengedett sebesség figyelembevételével készültek a tervek, a műtárgyak számának mérséklése érdekében ezt az újabb tervezési folyamatnál 70 km/h-ra csökkentik. Vizsgálják emellett a szakaszolhatóságot, valamint kiterjesztett költség-haszon elemzést is végeznek – sorolta. A megvalósíthatósági tanulmány várhatóan 2025 harmadik negyedévében áll majd rendelkezésre.
Elegendő lehet a kétszer egy sáv
Az út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkár arról is beszélt: mindkét változat esetében megvizsgálták a forgalmi terhelés alakulását is, a 2033-as számokban gyakorlatilag nincs különbség. Úgy fogalmazott: nagyjából napi 17 ezer egység járműforgalomnál kell elkezdeni a kétszer egy helyett kétszer két sávban gondolkozni, 20 ezernél pedig már „helye van” a kétszer két sávnak. Ehhez képest a számítások alapján 2053-ra 15-16 ezres járműforgalom várható, így jelen esetben szerinte a kétszer egysávos verzióval érdemes számolni.
Hozzátette: természetesen azon is sok múlik, hogy a szlovák oldalon milyen fejlesztések valósulnak meg, ennek is nagy hatása lehet a számításokra.