Péntek délelőtt nyílt meg a Dornyay Béla Múzeumban a Kegyelem című kiállítás, mely a múlt tavasszal hazatért salgótarjáni képzőművész, tervezőgrafikus, Pampuryk Péter alkotásait mutatja be.
Huszár Máté, Salgótarján alpolgármestere a megnyitón azt mondta: városunk kulturális identitásának egyik legfontosabb forrását jelentik a kultúrát őrző és újító közösségek mellett a köztünk lévő alkotó emberek, művészek. Ugyanakkor számon tartjuk azok munkásságát is, akiknek salgótarjáni gyökereik vannak, de pályájuk az ország vagy a világ más pontján ívelt magasra. Pampuryk Péter életútja e két út ötvözete: ő a hazatért művész – fogalmazott. Mint felidézte, Pampuryk Péter a középiskola után költözött Budapestre, ahonnan a közelmúltban tért vissza szülőföldjére. Dolgozott iparművészként, reklámgrafikusként, foglalkozott zenei, verbális és vizuális műfajok keverésével, animációval és videóval – sorolta Huszár Máté.
Pampuryk Péter alkotásaiban – akinek életében vallomása szerint gyerekkora óta fontos szerepet játszik a hit és a vallás – bibliai témák és motívumok reflektálnak a jelenkori problémákra, ugyanakkor utalnak az örömökre is – magyarázta az alpolgármester. Képei keresztény szellemiséget hordoznak, a szilárd meggyőződés, a megélt vallásos hitélmény árad belőlük – fejtette ki Huszár Máté, aki köszönetet mondott a házigazda múzeum munkatársainak, segítőinek a gondos előkészítő és lebonyolító munkáért.
A tárlatot megnyitó Shah Gabriella művészettörténész, a Dornyay Béla Múzeum igazgatója felidézte: 2023 októberében a salgótarjáni Vármegyeházán nyithatta meg Pampuryk Péter egyik kiállítását. A művész tavaly májusi hazatérése óta az volt az első tárlat, azóta pedig számtalan kiállítótérben találkozhatott, illetve találkozhat vele a nógrádi közönség.
„Városunk egy remek alkotóval gazdagodott, hiszen általa is erősödik az a művészeti sziklafal vagy kőszikla-vonulat, amely Pétereinken, így Földi Péteren, Molnár Péteren, Kun Péteren alapul, immár pedig Pampuryk Péteren is fog. Ők azok ugyanis, akik a kereszténység szellemiségét hordozzák alkotásaikban, melyre szükségünk van a mindennapokban” – hangsúlyozta Shah Gabriella.
A múzeumigazgató úgy folytatta: a hazatért művész olyan intenzitással dolgozik, hogy már e rövid idő alatt is művek sokasága került ki műhelyéből. Ez a válogatás alkalmat ad arra, hogy megfejtsük, mi az az üzenet, amit mindenképpen ilyen gyorsan kell közölnie velünk – fejtette ki. Mint rámutatott, a képeken egyértelműen látszódik az ikonszerűség, ám míg egy ikonkép művészi eszközöket alkalmazó prédikáció, addig a kortárs művészet a szakrális tartalom közlése.
Pampuryk Péter mindennapi, a családi műhelyben talált, már nem használt tárgyakat – így például csavarokat, huzalokat, régi számítógép alkatrészeket, vagy épp nagymamája horgolt asztalterítőjét – rendezi képpé. Az átlényegült tárgyak, saját közegükből kilépve, fatáblára erősítve, átfestve képpé alakulnak, mondanivalót kezdenek hordozni – mondta Shah Gabriella. Ezeknek a tárgyaknak, ahogy a színeknek is, szimbolikus jelentésük van. Utóbbiak közül elsődleges nála az arany használata – ezt az ikonfestők a színek színének nevezték, mivel nem létezik a természetben. Így az úgynevezett „nem teremtett fényt” jelenti, vagyis azt az isteni fényt, mely elkápráztatja az embert – fogalmazott Shah Gabriella.
A Kegyelem című tárlatot május 15-ig láthatja a közönség a Dornyay Béla Múzeumban.