Augusztus elsejétől – további intézkedésig – tíz regionális vasútvonalon vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait a MÁV-VOLÁN-csoport. Ezek között van a Balassagyarmat – Ipolytarnóc mellékvonal is, ahol a helyreállítási munkálatok miatt jelenleg is vonatpótló autóbuszok közlekednek.
A MÁV Zrt. közleményében azt írta: noha az adott mellékvonalakon korábban Bz-motorvonatok közlekedtek, fontosnak tartják leszögezni, hogy az intézkedés nincs összefüggésben a hodászi Bz-balesettel, a módváltás tervezése már korábban elindult. A Bz-flotta valóban elöregedett, ami gyakran vezet a járművek meghibásodáshoz, ugyanakkor – a hodászi balesetet okozó – kiegyenlítő tartály meghibásodása nem magyarázható a járművek életkorával – húzta alá a társaság.
A közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által, 2022 decemberében elrendelt teljesítmény-többlet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amellyel kapcsolatban a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz – fejtették ki a közleményben.
Mint írták, e kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak tovább súlyosbította, így mára a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait.
Vonat helyett
A MÁV közleményében hangsúlyozták, az érintett 10 vonalon korszerű, légkondicionált autóbuszok közlekednek majd, melyek kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek lehetővé az utasoknak.
A társaság hozzátette: az augusztus elsejétől további intézkedésig bevezetett közlekedésimód-váltás rövidtávon képes valamelyest enyhíteni a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt, ugyanakkor hosszútávon a MÁV-START által kidolgozott járműstratégiában foglaltak megvalósítására van szükséges ahhoz, hogy Magyarország közösségi közlekedése biztosan és versenyképes minőségben kiszolgálható legyen.
Lázár Jánoshoz fordult Balassagyarmat polgármestere
Balassagyarmat polgármestere, Csach Gábor már a MÁV hivatalos bejelentése előtt arról számolt be közösségi oldalán, hogy levélben fordult Lázár János építési és közlekedési miniszterhez, akitől azt kéri, ne szűnjön meg a Balassagyarmat – Ipolytarnóc vasútvonal. A városvezető levelében felidézte: az utóbbi években az Ipoly-völgy szlovák és magyar oldalán lévő települések szoros együttműködésbe kezdtek a térség közös gazdasági fejlesztése érdekében. Ennek része a nemzetközi közlekedésfejlesztés is, egyik fontos törekvésük pedig, hogy újra induljon a személyszállítás Balassagyarmat és Losonc között.
Mint Csach Gábor rámutatott, a felfüggesztett vasútvonalak közül ez az egyetlen, mely meglévő, kiváló állapotú és teherszállításra ma is használt határon túli kapcsolattal rendelkezik Losoncig. A polgármester úgy véli, „nagyfokú felelőtlenség” lenne a nemzetközi közlekedési kapcsolatok elvágása, ezek újjáélesztése ugyanis csaknem lehetetlen, a hasonló döntések pedig a Kárpát-medence „vérkeringésének” további csonkulásával járnának – fogalmazott.
Balassagyarmat első embere hozzátette: a helyreállítási munkálatok éppen augusztus elsején fejeződnének be, a döntéssel pedig ezek a munkák teljesen értelmüket vesztenék.