Kezdődik a 23-as számú főút fejlesztése, ezen belül a Bátonyterenyét elkerülő út építése – jelentették be egy kedd délelőtti sajtótájékoztatón.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár beszédében kifejtette: a kormány azon dolgozik, hogy a hazai közutak a nemzetközi úthálózathoz kapcsolódó, európai színvonalú hozzáférést biztosítsanak az ország minden részéhez. Az államtitkár ismertetése szerint az úthálózat fejlesztését célzó program 3600 milliárd forintos, teljes költségvetésének több mint a felét hazai forrásból fedezi a kormány – ez a gazdasági növekedésnek, a magyar emberek munkájának köszönhető.
Mosóczi László kiemelte: a 2010-ben még kevesebb, mint 1300 kilométeres hazai gyorsforgalmi úthálózat hossza mára összesen majdnem 2000 kilométerre nőtt.

Mosóczi László elmondása szerint régi elképzelés az is, hogy Bátonyterenye irányából, a 23-as és 25-os számú főutak fejlesztésével kényelmesebbé, gyorsabbá és biztonságosabbá tegyék az eljutást Ózdon át Miskolcig, illetve a szlovák határig. A most induló fejlesztés egy több ütemben tervezett beruházás első eleme lesz, amelyet 14,2 milliárd forintból valósítanak meg. Az összegből az elkerülő út építésén túl felújítják a 23-as út meglévő szakaszait, illetve egy új, észak-déli összekötő utat is építenek majd, mely Kisterenyét és Nagybátonyt kapcsolja össze.
Az első ütemben így összesen közel hét kilométernyi szakaszt fejlesztenek, ezzel javítva a közlekedési lehetőségeket és az életminőséget. Csökkeni fog továbbá az utazási idő és a baleseti kockázat, a mérséklődő belterületi forgalommal pedig enyhül a zajterhelés és a levegőszennyezés mértéke is – magyarázta Mosóczi László.
Az államtitkár tájékoztatása szerint az építkezés 22 hónapig tart majd, így várhatóan 2024 első felében helyezhetik forgalomba az új útszakaszt. Mosóczi László arról is beszélt, hogy Kelet-Nógrádban 2010 és 2023 között összesen 130 kilométeren újulnak meg alsóbbrendű fő- és mellékutak, mintegy 13 milliárd forintból, míg a 21-es számú út fejlesztésére összességében 56 milliárd forintot fordított a kormány.
Becsó Zsolt országgyűlési képviselő a sajtótájékoztatón elmondta: a felújítást, illetve az útépítést úgy tervezték meg, hogy ne csak Bátonyterenye és térsége, hanem a 25-ös út mentén fekvő települések fejlődését is szolgálja.
A képviselő kiemelte, hogy a fejlesztéssel nem csak egy új közlekedési csomópont alakulhat ki, de egy gazdasági csomópont is létrejön a városban.

Becsó Zsolt szerint Bátonyterenye gazdasága folyamatosan erősödik, ebben pedig nagy szerepe van a 21-es számú főút négysávosításának is, hiszen így sokkal biztonságosabban és gyorsabban érhető el a főváros.
A honatya hozzátette: az elmúlt évek során a kormányzat kiemelt támogatásának köszönhetően soha nem látott mértékű útfejlesztési programot tudtak megvalósítani Kelet-Nógrádban. Több, akár falvak közötti útszakasz újulhatott meg a Magyar Falu Program támogatásával, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szintén végez saját fejlesztéseket, hamarosan pedig már nyílnak a TOP Plusz útfejlesztési pályázatai is – sorolta Becsó Zsolt.
Pántya József ismertetése szerint a kivitelezés még áprilisban elkezdődik, májustól pedig felgyorsulhat az építkezés. Ezzel párhuzamosan elindulhat a 25-ös számú főút Szentdomonkos és Borsodnádas közötti, szerpentines szakaszának felújítása is, melyet kapaszkodósávval bővítenek majd. A NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója szerint a beruházásnak köszönhetően 22 hónap múlva már teljesen más arculata lehet a településnek.

Pántya József, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója Nagy-Majdon József gondolatára utalva kifejtette, hogy valóban egyedülállónak mondható a projekt. A beruházás az elkerülő és az észak-déli összekötő út létrehozásán túl többek között magába foglalja a 23-as út már meglévő szakaszának felújítását 2,26 kilométeren, több csomópont átépítését, valamint hidak létesítését is.
Mérföldkő a város életében
Nagy-Majdon József polgármester köszöntőjében kifejtette: a projekt elindítása olyan mérföldkő, amely az egész város életét meg fogja változtatni. Mint felidézte, már az 1980-as években megfogalmazódott a gondolat, hogy összekössék Kisterenyét és Nagybátonyt, ma pedig bejelenthetik a munkálatok kezdetét. A város első embere szerint országos szinten is egyedülálló a fejlesztés, mivel belterületi útszakaszokat is érint.
Nagy-Majdon József hozzátette: a tervezés során a helyi igényeket is figyelembe vették, hogy a beruházás még inkább ki tudja szolgálni az itt élőket.

Bátonyterenyén egy másik útfejlesztést is bejelentettek kedden: az épülő ipari terület beruházásának részeként a városközpont és a 21-es számú főút ipari parki körforgalma között is új összekötő út épül.