A most zajló fejlesztések révén a mátranováki üzem lesz a franciaországi Alstom legnagyobb forgóváz-kereteket előállító üzeme Európában – mondta Szijjártó Péter csütörtökön Mátranovákon.
Az Alstom Hungary Kft. mátranováki üzemében a jelenleg is zajló, összesen mintegy 6 milliárd forintos, Mátranovák 2030 című fejlesztési program kapcsán rendeztek sajtótájékoztatót. Mint azt a külgazdasági- és külügyminiszter elmondta, a projektet 1,2 milliárd forinttal támogatta a kormány. A beruházásnak köszönhetően 40 százalékkal bővülhet a gyártási kapacitás, valamint 150 új munkahely jött létre. Szijjártó Péter rámutatott, hogy a csúcstechnológiájú közlekedési alkatrészek területén globális éllovasnak számító társaság nem csak nagy számban foglalkoztat hiányszakmákban dolgozó szakembereket, de új hegesztési technológiát is meghonosít Mátranovákon.
Mint hangsúlyozta, itt a teljes vasúti kínálathoz lehet majd találni forgóváz-kereteket, az innovációra törekvést pedig jól jelzi, hogy a hidrogénvonatokhoz szükséges forgóváz-keretek gyártása is Mátranovákon történik.
Rámutatott arra is, hogy Franciaország az Európai Unió második legnagyobb gazdasága, és az öt legjelentősebb beruházó között van továbbra is Magyarországon, bő kétezer milliárd forintnyi vállalati beruházási értékkel. Ráadásul alapvetően exportra termelés történik, ami a magyar gazdaság megerősítése szempontjából kulcsfontosságú, hiszen exportorientált, versenyképes gazdaság vagyunk – emelte ki.
A tárcavezető arról is beszélt: a 21. század első néhány esztendejére leginkább a “kiszámíthatatlan” jelző illik, hiszen olyan kihívások elé állított mindenkit az élet, melyre nem lehetett felkészülni. Öt év leforgása alatt három jelentős válsággal szembesültünk, melyek következményeit az egész világ „nyögi”. Emiatt mindig újra kellett gondolni azt, amit a gazdasági stratégiáról gondoltunk, akár vállalati, akár kormányzati szinten – mondta, hozzátéve: Európa különösen kitett ezeknek a változásoknak. Szerinte ezek alapján nem véletlen az európai versenyképesség drámai romlása, illetve az, hogy az EU immár az Egyesült Államok és Kína után csak a harmadik legnagyobb gazdaság a világon.
Mint mondta, ebben, a derültségre, boldogságra sok okot nem adó környezetben kell valahogy a magyar gazdaságot növekedési pályán tartani. Mindezzel együtt sem tört azonban kerékbe a magyar gazdaság, mely annak a kemény munkának a következménye, melyet együtt hajtottak végre a magyar emberek. Fontos volt továbbá, hogy a válságok idején is a beruházások ösztönzése mellett döntöttek, és nem tértek vissza a segélyalapú politikához.
„Sokkal jobb finanszírozni a munkanélküliség megelőzését, mint magát a munkanélküliséget” – fogalmazott a külgazdasági- és külügyminiszter, majd hozzátette: e stratégia sikerét bizonyítja, hogy a koronavírus-járvány után hazánkban többen dolgoztak, mint előtte, eközben pedig folyamatosan dőlnek meg a beruházási rekordok.
Nógrád legnagyobb foglalkoztatója lett az Alstom
Balázs Gáspár ügyvezető igazgató köszöntőjében elmondta: a gyárfejlesztési beruházás révén stratégiailag kiemelt kelet-közép-európai központtá fejlesztik a mátranováki telephelyet. Már most mindegyik negyedik Alstom járműhöz itt készül a forgóváz-keret, ez a 25 százalékos arány pedig a fejlesztésnek köszönhetően 33 százalékra emelkedik – mutatott rá.
A kapacitás 2025-re 40 százalékkal, évi 1800 darabról 2500-ra nő, míg a létszám már napjainkra 150 fővel bővült. A cég így immár 720 fős állománnyal rendelkezik, az alkalmazottak közül ráadásul több mint 400-an hiányszakmában dolgoznak. Ezzel a vállalat lett Nógrád vármegye legnagyobb foglalkoztatója – hangsúlyozta Balázs Gáspár.
Az Alstom Hungary ügyvezetője felidézte: amikor 2022 októberében aláírták a stratégiai együttműködést a kormánnyal, egyetértettek abban, hogy az ipari vállalatoknak a produktivitást kell növelniük. Ebben a szellemiségben valósítják meg a 6 milliárd forintos fejlesztést is, melynek köszönhetően egy rugalmasabb, az erőforrásokkal minden tekintetben jobban gazdálkodó szervezet jön létre – magyarázta.
A cégvezető arra is kitért: a mátranováki gyárnak 60 éves történelme van, ez pedig nem a falak és a gépek története, hanem az itt dolgozó embereké, akik közül néhányan több évtizede dolgoznak az üzemben. Mint felidézte, itt készült annak idején például a budapesti Rákóczi híd összes eleme, valamint az M3-as autópálya felett átívelő műtárgyak is. Az évek alatt egy valami nem változott, ez pedig a humán szakértelem, a mátranováki gyár legnagyobb értéke: a megújulni képes, életerős, problémamegoldó emberek közössége – emelte ki Balázs Gáspár.
Becsó Zsolt, Kelet-Nógrád országgyűlési képviselője arról beszélt: a kormány és Szijjártó Péter is elkötelezett az ország versenyképességének növelésében, abban, hogy Magyarország legyen Európa legvonzóbb beruházási környezete, a keleti és nyugati beruházások találkozási pontja. A kormány emellett tisztában van azzal, hogy folyamatos megújulás és fejlesztés nélkül nem lehet sikereket elérni az exportpiacokon, ezért a szektor fontos szereplőinek minden támogatást megad – mondta.
Nekünk, nógrádiaknak fontos, hogy egy olyan cég működik a térségünkben, mely végiggondolt stratégiai növekedési tervvel rendelkezik, kapacitást bővít, új munkahelyeket hoz létre, javítja a munkakörülményeket, illetve egy képzőközpont kialakítását is tervbe vette – fejtette ki a honatya.
Becsó Zsolt úgy folytatta: 14 éve azt tűzték ki célul Kelet-Nógrádban, hogy az identitások erősítése mellett felhelyezik a térséget Magyarország fejlesztési térképére, és a gazdaság támogatásával biztos megélhetést nyújtó munkahelyeket hoznak létre. Úgy véli, az elmúlt évek bebizonyították, hogy ezek a célok helyesek voltak, és ugyan néha nehézségek között, de élvezve a kormány kitüntető figyelmét, gőzerővel haladhattak.
Az Alstom beruházásának támogatása a képviselő szerint kiemelkedő jelentőséggel bír, az elmúlt évek fejlesztéseinek eredményeként pedig Mátranovák már nem ismeretlen Európában az itt gyártott alkatrészek magas minősége okán. Becsó Zsolt hozzátette: bízik benne, hogy a beruházás, illetve a kapacitásbővítés révén akár a Hatvan – Somoskőújfalu vasútvonal megújítása is új lendületet vehet.
Mátranovák 2030
Az Alstom portálunkhoz eljuttatott közleménye szerint a Mátranovák 2030 program keretében az Alstom Csoporthoz 2021-ben csatlakozott mátranováki gyárat a legkorszerűbb gépekkel szerelik fel, valamint új, az Alstom szabványoknak megfelelő gyártási módszereket vezetnek be. Ennek eredményeként a gyár 2025-ig jelentősen növeli gyártókapacitásait, így ez lehet az Alstom legjelentősebb forgóváz-kereteket gyártó telephelye Európán belül.
Ez azt jelenti, hogy a Mátranovákon készült forgóvázak Európa-szerte megtalálhatóak lesznek az Alstom vasúti járműveiben, ezzel erősítve a magyar vasúti alkatrészgyártó szektor jó hírnevét – emelték ki.
A közleményben idézték Balázs Gáspár ügyvezetőt is, aki arról beszélt: a cég Magyarország Kormányának stratégiai partnereként évi 42 millió euróval járul hozzá az export teljesítményhez. Hangsúlyozta továbbá, hogy a MÁV, a MÁV-HÉV és a BKV számára kínált valamennyi vasúti jármű forgóváz-keretei a mátranováki gyárban készülhetnek majd.
A 2022-ben indított Mátranovák 2030 fejlesztési terv részeként a vállalat modernizálja a gépparkját: új élhajlító gépeket szerez be, növeli a három dimenziós mérésekre használt cellájának kapacitásait, modernizálja plazmavágó gépét, közel 60 új emelő és forgató berendezést szerez be és telepít, valamint egy új hegesztő robotot is üzembe állít. Szintén a beruházás keretében számos modern konténerirodát és tárgyalót is telepítettek a szakemberek – ismertették.
Az elmúlt időszakban nem csak az infrastruktúra és a géppark modernizációja történt meg, de elindult egy új, cellaalapú gyártási rendszerre történő átállás is, amelynek köszönhetően hatékonyabban, kisebb helyigény mellett lesznek képesek a szakemberek előállítani a forgóváz-kereteket. Az itt dolgozók között számos olyan szakember van, aki a gyár saját, akkreditált hegesztő iskolájában tanulta ki a szakmát, amelyet kifejezetten ezen hiányszakma oktatására és a szakembergárda utánpótlásának biztosítására hozott létre a vállalat – fejtették ki a közleményben.
A cég tájékoztatása szerint a fejlesztési program várhatóan 2025 végén záródik le egy új logisztikai csarnok kialakításával és átadásával.