A kerékpárút negyedik ütemének nyomvonala volt annak a lakossági fórumnak a témája, melyet csütörtökön este tartottak a salgótarjáni Beszterce-lakótelepen.
Korábban a salgótarjáni közgyűlés ülésén elhangzottak alapján úgy tűnt, hogy a minisztériumi tervzsűri olyan ajánlásokat fogalmazott meg, melyek alapján a kerékpárút eredetileg tervezett, 21-es főút melletti nyomvonalának megvalósítása ellehetetlenült, így a Beszterce-lakótelepen belül kell kialakítani a kerékpárutat.
Mi is erről írtunk a közelmúltban, miután a kerékpárút befejező, Kékkői utca és Gyermektábor közötti szakaszának építéséhez kapcsolódó napirendi pont tárgyalásánál Turcsány László, a Fidesz helyi frakcióvezetője aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy nyomvonal a Beszterce-lakótelepen belül fog húzódni ahelyett, hogy az eredeti terv szerint a 21-es út mentén haladna. Molnár Károly, az MSZP városi frakcióvezetője válaszában kiemelte: az eredeti terv a főút mentén vitte volna végig a kerékpárutat, a pályázat során azonban Nemzetgazdasági Minisztériumi egyeztetések voltak szükségesek. Egy itteni auditálás során fogalmazta meg a minisztérium azon igényeket, melyek “nagyjából ellehetetlenítették” az eredeti tervet – fogalmazta meg Molnár Károly. Elsősorban a besztercei buszmegállóknál és a körforgalomnál nem lehetett a kerékpárutat az itt lefektetett elvárásoknak megfelelően elhelyezni az elhangzottak szerint.
“ÉLETVESZÉLYES ÉS PÉNZÜGYILEG IS MEGVALÓSÍTHATATLAN AZ EREDETI TERV”
Molnár Károly úgy fogalmazott: “A körforgalommal kapcsolatban is olyan előírásokat tartalmazott a bicikliút vonalvezetésére vonatkozóan a minisztériumi irányelv, amit lehetetlenség teljesíteni, hogy ha nagyon sarkosítani akarnám: nagyjából azt kérte a minisztérium, hogy kb. 2 méterrel helyezzük arrébb az egész körforgalmat. (…) Ha nem helyezzük arrébb, akkor úgy oldjuk meg, hogy bevezetjük a körforgalomba a biciklistákat és a bicikliutat – mindannyian ismerjük, hogy mennyire keskeny ez a körforgalom. Életveszély. Számtalan ilyen pontot tartalmazott az észrevétel…”
A minisztérium alternatív javaslata összecsengett a városvezetés alternatív javaslatával, miszerint a Beszterce-lakótelepen keresztül vezessen, már csak amiatt minisztériumi jelzés miatt is, mely arra vonatkozott, hogy a lakótelepen amúgy is fokozottabban szükséges bekapcsolni a kerékpárútba.
A SZAKMA NEM JAVASOL KERÉKPÁRUTAT A LAKÓTELEPRE
A napokban aztán megjelent a közösségi oldalakon a Magyar Kerékpárosklub véleménye a tervezett beruházással kapcsolatban, melyet a hálózati tervvel kapcsolatban küldtek meg a Közlekedésfejlesztési Koordináció Központnak. A szakmai szervezet ebben a körforgalomnál egyirányú kerékpáros kör kialakítását javasolta, illetve azt, hogy a Spar áruház mögötti területre tervezett kerékpáros pihenőt a buszmegállóhoz közelebbi helyszínre telepítsék és itt legyen megteremtve a kapcsolat a lakótelep központja irányába.
A Salgótarjáni Hegyikerékpáros Egyesület már a fórum előtt jelezte a városvezetésnek írt levelében, hogy a kerékpárosok szempontjából nem tartják elfogadhatónak az eredeti tervek megváltozatását úgy, hogy a kerékpáros forgalom útját a lakótelepre vezessék be.
A BESZTERCÉN ÉLŐK MARKÁNSAN ELUTASÍTOTTÁK A LAKÓTELEPEN ÁTVEZETŐ NYOMVONALAT
A csütörtöki lakossági fórum alapján – melyen részt vett Lantos László tervező és Angyalné Wilwerger Józsa városi főépítész is – úgy tűnik, a közgyűlésen elhangzottak ellenére van még remény az eredeti terv szerint a főút mellett megépíteni a kerékpárutat. Ez pedig a fórumon megjelentek véleménye alapján kifejezetten örömteli, hiszen a felszólalók lényegében kivétel nélkül ezt támogatják. Molnár Károly városrészi önkormányzati képviselő a témával kapcsolatos eddigi mérföldkövek és a két nyomvonalverzió vázlatos ismertetése után, a bő félszáz érdeklődő közül megszólalók szinte kivétel nélkül az eredeti terv szerinti, 21-es főút melletti nyomvonalvezetés mellett tették le voksukat.
A főút mentén vezetett nyomvonal a mostani, Kékkői úti végponttól a parkon keresztül, majd a házak előtt haladva érné el a körfogalmat, ahol azt átvezetnék az út másik oldalára, ahol egészen a városhatárig haladna. A belső nyomvonalon a kerékpárút a Tarján Vendéglőnél kanyarodna be a lakótelep felé, felfestéssel haladna a Medves-körúti kereszteződésig (itt mini-körfogalmat alakítanának ki), majd kiépítéssel haladna tovább az Ybl Miklós út páros oldalán.
A megszólaló helyi lakosok amellett érveltek, hogy sem az ott lakóknak, sem a gyalogosoknak, sem a kerékpárosoknak, sem az autósoknak nem lenne jó ha a lakótelepen belül vezetne a kerékpárút. Kapcsolódóan felmerült a parkolóhelyek és a zöldterületek kérdése is, de az is kiderült, hogy többek között az Ybl Miklós útnak a szalagház előtti részén a nyomvonal 5,3 méter szélessége (80 centiméter védősáv + 2 méter kerékpárút + 2 méter járda + 50 centiméter védősáv) jelentős részben kitöltené a házak és a parkolók vagy az út közötti területet.
Neuralgikus kérdés a lakótelepi buszmegálló. Ez az egyik legmeghatározóbb érv volt a kerékpárutat a lakótelepen belül elképzelők részéről. A fórumon ugyanakkor elhangzott: nincs kardinális különbség aközött, hogy a buszról éppen leszállt, egy csoportban érkező tömeggel, vagy már a lakótelepen belül a szélrózsa minden irányába tartókkal találkozik a kerékpárutat használó. A fórumon – a korábbi megszólalásokkal ellentétben – elhangzott: a lakótelepen keresztül vezető nyomvonal “mindenképpen drágább lenne”, mint a főút melletti beruházás.
Az eredeti tervek minisztériumi tervzsűrivel való elfogadtatásban az elhangzottak szerint várhatóan segíthet a lakossági fórum markáns véleménynyilvánítása, de a Salgótarjáni Hegyikerékpáros Egyesület is jelezte, hogy szakmai szervezetként felajánlja segítségét a jobb nyomvonal kitűzése érdekében a további egyeztetések során.