Újranyitották a kavicsbányát Salgótarján déli határában, a szennyvíztelep közelében – jelentették be a városvezetés és a bányatársaság képviselői a helyszínen szerdán reggel. A vállalkozás saját anyagból utat épít majd az Ipari Park felé, így a szállítás nem a Sugár utat fogja terhelni.
Miklós Attila stratégiai vezető úgy fogalmazott: a bányanyitásokat sokszor kísérik lakossági tiltakozások, ők viszont most annak példája, amikor egy ilyen helyzetből az önkormányzat, a bányatársaság és a lakosság is profitál. Hozzátette, bár az ipari termelés megjelenése járhat kellemetlenségekkel, de céljuk az, hogy ezeket redukálják.
A statégiai vezető ismertetése szerint a bánya mintegy hét hektáron terül el, a kitermelendő anyag legnagyobb felvevője az építőipar, négy-öt év alatt tervezik a bánya kitermelését. Miklós Attila távlati célokat is felvázolt: az önkormányzattal közösen abban gondolkodnak, hogy a kimerült bánya területe az Ipari Park bővítését szolgálhatja majd.
Fekete Zsolt a sajtótájékoztatón többek között arról beszélt, hogy miután Salgótarján több tekintetben is a legutolsó helyen áll a megyeszékhelyek között, így “nagyszerű dolog az”, ha egy olyan befektető érkezik, mely hathatólag tud hozzájárulni a város fejlesztéséhez. A polgármester kiemelte: a helyben rendelkezésre álló építőipari alapanyag a kivitelezési költségek csökkenését is eredményezheti.
Salgótarján polgármestere kitért arra a problémára is, hogy a város adottságai miatt kevés a kiajánlható terület a nagyobb fejlesztésekben gondolkodó cégek számára. A remények szerint ezzel a beruházással mind a bányatársaság, mind a város jól fog járni – mondta Fekete Zsolt.



Várhatóan 4-5 év alatt termelik ki a bányát
Bár a nyilvános adatok “csak” 300 ezer köbméter kitermelhető nyersanyagvagyonról szólnak, a cég becslései szerint ez az 1 millió köbmétert közelíti. Dávid Máté cégvezető a 3100.hu kérdésére azt mondta: az egykori TSZ-bánya felhagyása után a hegynek egy jelentős része sok évvel ezelőtt egyszerűen becsúszott a bányaudvarra. Emiatt emelkedett a kitermelhető nyersanyagvagyon, továbbá ezzel együtt a termelés várható időtartama is a nyilvános adatokban olvasható kettőről négy-öt évre.
Dávid Máté kiemelte: a város szabályozási terveiben is szerepel a Sugár út és az Ipari Park összekötése, ezt a cég saját alapanyagából lényegében megoldja. Így a szállítás során a kamionok nem a Sugár úton keresztül közlekednek majd, hanem a vasút keresztezését követően az Ipari Park belső útjának északi végén érik el az aszfaltozott úthálózatot. Az összeköttetés kialakítását hamarosan megkezdik, ehhez már csak a MÁV engedélye szükséges.
A cég által kiadott összefoglaló szerint helyi megrendelésekben reménykednek, így például a 23-as számú főút kisterenyei elkerülőjének várható építéséhez is szállítanának, kiváltva a jelenleg 60-80 kilométeres távolságról elérhető nyersanyagot. Véleményük szerint a magyar gazdaság egyik húzó ágazatának, az építőipar teljes spektrumban történő fejlődésének egyik alapkérdésévé vált a növekvő építőipari alapanyag igény biztosítása. A környezetterhelés csökkentése érdekében célszerű arra törekedni, hogy a beruházáshoz, felhasználáshoz legközelebb fellelhető bányából lehessen biztosítani az anyagmennyiséget, de ezen túl a helyi lakossági igények biztosításához is megoldást nyújthat a bányanyitás.
A munkát a nagy múltú bányászati szakemberek alkotta Apex Racing Kft. alvállalkozójaként végzi a Searching4Good Kft., eddig három új munkahelyet teremtettek, emellett a kitermelés beindulása után a cég jelentős helyi iparűzési adóbefizetője is lesz a városnak – közölte a bányatársaság.