A korábbi öt évben tapasztalt stagnálás után tavaly országos átlagban jelentősen megemelkedett a vasúti átjárókban történt balesetek száma – derül ki a MÁV Zrt. közleményéből.
A vasúttársaság ismertetése szerint, míg 2020-ban 62 ilyen baleset történt országszerte, addig tavaly 86 – ezek közül 16 baleset követelt emberéletet, 15 végződött súlyos és 14 könnyű sérüléssel, a többi esetben pedig anyagi kárt regisztráltak. Az útátjárós események következtében a vasúttársaság 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó kárral kénytelen számolni – tették hozzá.
Az incidens a Szügyi megállóhelynél történt, ahol egy gépjármű vezetője nem tudott megállni a jól működő fénysorompó előtt, ezért a vonatnak ütközött. A balesetben senki sem sérült meg.
Az ügy december közepén zárult le: a Balassagyarmati Járásbíróság közlekedés biztonsága elleni vétség miatt jogerősen elítélte a 60 éves sofőrt. A vádirat szerint a férfi – három utassal – figyelmetlenül közelelítette meg a fénysorompóval biztosított vasúti átjárót, a villogó piros jelzést figyelmen kívül hagyta, sebességét nem mérsékelte, így későn észlelte a szügyi vasútállomásról Balassagyarmat irányába haladó, két kocsiból álló személyvonatot. Ugyan vészfékezett, de a megengedettet jelentősen meghaladó sebessége miatt a balesetet már nem kerülhette el. A gépkocsi elejével a második vasúti kocsinak ütközött, majd a vasúti töltés melletti bokros területbe csapódott. A bíróság tárgyalás mellőzésével hozott büntetővégzést: a büntetlen előéletű férfit 8 hónap, végrehajtásában felfüggesztett fogházbüntetésre és 2 év közúti járművezetéstől eltiltásra ítélték. A vádlottnak emellett a mintegy 130 ezer forintnyi bűnügyi költséget és a MÁV Zrt.-nek okozott 900 ezer forintos kárt is meg kell fizetnie.
Mint írták, az elmúlt öt évben összesen hét ilyen típusú baleset történt a megyében, ebből egy halálos kimenetelű volt, egy súlyos sérüléssel járt, míg öt esetben anyagi kárt regisztráltak.
A vasúttársaság szerint az átjárókban történt baleseteket a sofőrök figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése okozza. A legtöbb vasúti átjárós incidenst a gyorshajtás – a “még átérek” gondolkodásmód – az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan pedig még a lezáródott félsorompót is megkerülik – írták a közleményben.
Az autósok mellett veszélyben vannak gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is. Esetükben jellemzően az okozza bajt, hogy figyelmetlenek, nem a kijelölt átkelőn haladnak át, illetve sokszor vezet balesethez az is, hogy fülhallgatóval, hangosan zenét hallgatva közlekednek, vagy kapucnijuk miatt nem látják rendesen az átkelőt.
A MÁV Zrt. az átjárós balesetek meglőzésének érdekében arra kérte a közlekedőket, hogy csak akkor hajtsanak, illetve keljenek át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást!