A tervek szerint még az idén turistavonat indulhat a felvidéki Losonc és Balassagyarmat között – hangzott el az április eleji Losonci Közlekedési Konferencián az RTVS szlovák televízió magyar magazinműsorának tudósítása szerint.
A konferencia témája az Ipoly-völgyi szlovák-magyar vasúti járatok újraindítása volt. Mint kiderült, a személyszállítás már júliustól beindulhat: először csak vasárnaponként, azonban később igény szerint hétköznapokon is járhat vonat a két ország között. Losonc polgármestere, Alexandra Pivková a televíziónak elmondta: az elsődleges cél az, hogy turisztikai jelleggel induljon újra a személyszállítás, mivel ez a legkönnyebben kivitelezhető, legegyszerűbb megoldás. A Losonc – Balassagyarmat vonalhoz kerékpárutak is csatlakoznak, illetve fürdőhelyek, múzeumok, valamint a Novohrad-Nógrád Geopark látványosságai is elérhetővé válnának.
Mint a riportban felidézték, Ipolyság és Drégelypalánk között 1963-ban egy nagyjából hét kilométer hosszú szakaszon felszedték a síneket, ennek újraépítésével Budapesttől az Alacsony-Tátráig járhatnának vonatok – a vasútvédő memorandum aláírói, illetve az illetékesek már ezen a kérdésen is dolgoznak. Ján Farkas, a szlovák Közlekedésügyi Minisztérium Vasúti Szakosztályának igazgatója aláhúzta: amennyiben gazdasági szempontból megéri, beleegyeznek a fejlesztésbe.
A magazinműsor arról is beszámolt, hogy Füleken decembertől már csak a kisállomáson állnának meg a vonatok, a határ felé tartó ágat, a nagyállomást kikerülnék. Agócs Attila polgármester ezzel kapcsolatban elmondta: veszélyben van a helyi vasutasok jelentős többségének munkahelye, a nagyállomás épületének sorsa kérdéses lehet, a Zólyom – Losonc – Fülek – Budapest összeköttetés pedig ezek alapján tárgytalanná válik.
A riportban hozzátették: a Pénzügyminisztériumhoz tartozó, Értéket a Pénzért elemzői csoport korábban már a Zólyom – Fülek szakasz elektromossá tétele kapcsán is negatívan nyilatkozott.
Május elsején egy szimbolikus különvonat már elindul
Losonc Város Önkormányzata és a balassagyarmati Ipoly Túra Egyesület május elsején már el is indít egy különvonatot Balassagyarmatról Losoncra. Ezzel az a céljuk, hogy bemutassák: a 130 éves vasútvonal működőképes és járható az Ipoly-völgyben, egészen Losoncig. (Losonc és Ipolytarnóc között a pálya használható állapotban van, miután erre, Magyarországon keresztül járnak a szlovákiai Nagykürtösre közlekedő tehervonatok.)
A szervezők 3100.hu-hoz eljuttatott közleménye szerint az Ipoly-völgyi vasút megmentésére szerveződött polgári együttműködés tagsága azt szeretné elérni, hogy a vonal végállomása Ipolytarnócról a történelmi végállomásra, Losoncra kerüljön, a vasúti vonalat felújítsák és ennek keretében helyreállítsák a Drégelypalánk és Ipolyság között is a vasúti
összeköttetést is a hiányzó 6,3 kilométeren.
Az Ipoly-völgyi vasutak megmentésére szervezett polgári együttműködésbe belépett mind a négy térségi város és mintegy 22 kistelepülés az Ipoly folyó mindkét partjáról.