Kezdődik a 23-as számú főút fejlesztése, ezen belül a Bátonyterenyét elkerülő út építése – jelentették be egy kedd délelőtti sajtótájékoztatón.
Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár beszédében kifejtette: a kormány azon dolgozik, hogy a hazai közutak a nemzetközi úthálózathoz kapcsolódó, európai színvonalú hozzáférést biztosítsanak az ország minden részéhez. Az államtitkár ismertetése szerint az úthálózat fejlesztését célzó program 3600 milliárd forintos, teljes költségvetésének több mint a felét hazai forrásból fedezi a kormány – ez a gazdasági növekedésnek, a magyar emberek munkájának köszönhető.
Mosóczi László elmondása szerint régi elképzelés az is, hogy Bátonyterenye irányából, a 23-as és 25-os számú főutak fejlesztésével kényelmesebbé, gyorsabbá és biztonságosabbá tegyék az eljutást Ózdon át Miskolcig, illetve a szlovák határig. A most induló fejlesztés egy több ütemben tervezett beruházás első eleme lesz, amelyet 14,2 milliárd forintból valósítanak meg. Az összegből az elkerülő út építésén túl felújítják a 23-as út meglévő szakaszait, illetve egy új, észak-déli összekötő utat is építenek majd, mely Kisterenyét és Nagybátonyt kapcsolja össze.
Az államtitkár tájékoztatása szerint az építkezés 22 hónapig tart majd, így várhatóan 2024 első felében helyezhetik forgalomba az új útszakaszt. Mosóczi László arról is beszélt, hogy Kelet-Nógrádban 2010 és 2023 között összesen 130 kilométeren újulnak meg alsóbbrendű fő- és mellékutak, mintegy 13 milliárd forintból, míg a 21-es számú út fejlesztésére összességében 56 milliárd forintot fordított a kormány.
Becsó Zsolt országgyűlési képviselő a sajtótájékoztatón elmondta: a felújítást, illetve az útépítést úgy tervezték meg, hogy ne csak Bátonyterenye és térsége, hanem a 25-ös út mentén fekvő települések fejlődését is szolgálja.
Becsó Zsolt szerint Bátonyterenye gazdasága folyamatosan erősödik, ebben pedig nagy szerepe van a 21-es számú főút négysávosításának is, hiszen így sokkal biztonságosabban és gyorsabban érhető el a főváros.
A honatya hozzátette: az elmúlt évek során a kormányzat kiemelt támogatásának köszönhetően soha nem látott mértékű útfejlesztési programot tudtak megvalósítani Kelet-Nógrádban. Több, akár falvak közötti útszakasz újulhatott meg a Magyar Falu Program támogatásával, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szintén végez saját fejlesztéseket, hamarosan pedig már nyílnak a TOP Plusz útfejlesztési pályázatai is – sorolta Becsó Zsolt.
Pántya József ismertetése szerint a kivitelezés még áprilisban elkezdődik, májustól pedig felgyorsulhat az építkezés. Ezzel párhuzamosan elindulhat a 25-ös számú főút Szentdomonkos és Borsodnádas közötti, szerpentines szakaszának felújítása is, melyet kapaszkodósávval bővítenek majd. A NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója szerint a beruházásnak köszönhetően 22 hónap múlva már teljesen más arculata lehet a településnek.
Pántya József, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatója Nagy-Majdon József gondolatára utalva kifejtette, hogy valóban egyedülállónak mondható a projekt. A beruházás az elkerülő és az észak-déli összekötő út létrehozásán túl többek között magába foglalja a 23-as út már meglévő szakaszának felújítását 2,26 kilométeren, több csomópont átépítését, valamint hidak létesítését is.
Mérföldkő a város életében
Nagy-Majdon József polgármester köszöntőjében kifejtette: a projekt elindítása olyan mérföldkő, amely az egész város életét meg fogja változtatni. Mint felidézte, már az 1980-as években megfogalmazódott a gondolat, hogy összekössék Kisterenyét és Nagybátonyt, ma pedig bejelenthetik a munkálatok kezdetét. A város első embere szerint országos szinten is egyedülálló a fejlesztés, mivel belterületi útszakaszokat is érint.
Bátonyterenyén egy másik útfejlesztést is bejelentettek kedden: az épülő ipari terület beruházásának részeként a városközpont és a 21-es számú főút ipari parki körforgalma között is új összekötő út épül.