Egy évvel ezelőtt született meg a Salgótarján – Több, mint gondolnád szlogen és egyben turisztikai márka, egyben új irányvonal a hozzá kapcsolódó weboldallal és profilokkal a két nagy közösségi médiafelületen. A weboldalt 2021 augusztusában Salgótarján hivatalos turisztikai oldalaként harangozták be, azóta azonban frissítése ad-hoc, az ahhoz kapcsolódó közösségi oldal pedig inaktív.
Az új márka vagy üzenet előzménye azt volt, hogy az önkormányzat célként tűzte ki Salgótarján önálló megjelenítését a turisztikai piacon. Ez a feladat a Salgótarjáni Városfejlesztő és Turisztikai Kft. égisze alá tartozik, az új irányzat pedig azt szolgálja, hogy a megyeszékhely ne “csak” a Novohrad-Nógrád Geopark központjaként vagy részeként, hanem önállóan is szem elé kerüljön.
“Salgótarján. Kevesen tudják városhatárainkon kívül, mennyi értéket, mennyi kincset rejt a mi kis városunk, és annak páratlan természeti környezete. Emellett rengeteg olyan érdekességet, történetet, amit talán még mi magunk sem tudtunk Salgótarján látnivalóiról ezidáig. Salgó vára, Somoskő vára, Medves-fennsík, Szent Imre-hegy és a Kálvária, Pécskő szikla, Boszorkány-kő… csupán a legismertebbek megannyi látványosságaink közül, melyek büszkeségeink tárházát gyarapítják. De vajon tudják-e, mennyi értéket hordoz magában és teremt például a Dornyay Béla Múzeum és Bányászati Kiállítóhely, az idén 55 éves József Attila Művelődési Központ, vagy éppen a Zenthe Ferenc Színház? Vagy tudják-e például, miként könnyíti meg a nyársalást a salgótarjáni találmány: a szalonnasütő vas? Ideje, hogy megmutassuk mindezt. Mert Salgótarján több, mint gondolnád!“
Az új salgótarjáni turisztikai üzenet közvetítésére létrehozott, a Salgótarján • Több, mint gondolnád elnevezésű közösségi oldalon jelent az imént idézett beköszönés, amit aztán a városvezetés számos tagja és a város hivatalos hivatalos közösségi oldala is továbbosztott 2021 augusztusának első napjaiban, felhívva a figyelmet a debütálásra.
Szintén közel egy éve inaktív az Instagram felület, míg a létrehozott Youtube csatornára három olyan videó került fel, melyeket a várossá nyilvánítás centenáriumi programjaihoz kapcsolódó (összességében 200 millió forintos) kormánytámogatásból finanszírozva készíttettek el.
A kapcsolódó, újonnan létrehozott honlap is csak kis mértékben aktívabb ettől. Az elmúlt egy év során az eseménynaptár frissítése nagyjából az eltelt hónapok felét fedte le (annak ellenére, hogy most visszanézve az eseménynaptár bejegyzéseit, már ennyi sem látszik). Az eseményekkel kapcsolatban jól látható ugyanakkor az is, hogy abban csak a salgótarjáni, önkormányzati fenntartású cégek és intézmények programjai szerepelnek. Ezáltal abban nem volt megtalálható tavasszal a Salgó Rallye vagy a nemrégiben lezajlott Salgo Cup nemzetközi strandkézilabda-torna sem. Az egyértelműen az aktív vagy szelíd turizmusban érdekelt környék turisztikai honlapjának eseményajánlójában a hamarosan megrendezendő Bazalt teljesítménytúra sem kapott helyet, ahogyan tavasszal az immáron 29. alkalommal megrendezett Karancs-Medves teljesítménytúra sem.
A hírek oldalán egészen jelentős a lemaradás. Salgótarján új turisztikai márkája honlapjának főoldalán jelenleg Rákász Gergely tavaly júliusi koncertjének, valamint egy szintén 2021 nyarán lezajlott éjszakai fürdőzés beharangozója olvasható, illetve egy hír arról, hogy óriáskivetítőn lehetett követni a Fő téren a tavalyi labdarúgó Európa-bajnokságot. Mindemellett tény az is, hogy a hellosalgotarjan.hu honlapon elsősorban a statikus információk – így az értékleírások és a látnivalók bemutatása, vagy éppen a szállások és szolgáltatások ajánlása – az aktualitások érdemi frissítése nélkül is releváns információk. Feltéve, hogy ezekre az információkra rá is tudnak találni a környék iránt érdeklődők.
Az általunk kipróbált internetes keresések során azonban a “Salgótarján turizmus”, a “Salgótarján szállás”, a “Karancs-Medves turizmus”, vagy éppen a “Karancs-Medves szállás” keresésekre sem jelenik meg ez az oldal az első tíz találat között (sőt, jellemzően az első 30-40 között sem). Miután emellett az erre a honlapra potenciálisan érdeklődőket irányító közösségi oldal is inaktív, nem túlzás azt állítani, hogy a Salgótarjáni Városfejlesztő és Turisztikai Kft. kezelésében lévő honlap fejlesztésére, az értékleírásokra, a (minőségi és klassz) fotókra fordított összeg, valamint az erre áldozott humánkapacitás sajnos egyelőre nem hasznosul a város turizmusának érdekében.