Vizsgálják egy pécs-kői via ferrata pálya kiépítésének lehetőségét

Négy helyen épülhetnek új via ferrata pályák Magyarországon állami támogatással; de további hét helyszín, köztük a Salgótarján feletti Pécs-kő is megtalálható azok között, ahol érdemes lenne ilyen utat kiépíteni. Ez Révész Máriusz kerékpározás és aktív kikapcsolódás fejlesztésével és népszerűsítésével összefüggő feladatok ellátásáért felelős kormánybiztos Indexnek adott tájékoztatásából derül ki.

Az olasz “via ferrata” (németül: klettersteig) magyarul azt jelenti: “vasból készült út”, amely olyan szikla vagy hegyi útvonal, ahol a túrázó haladását előre és fixen felszerelt drótkábelek, vaslétrák, kötélhidak és lépést segítő elemek segítik, különböző biztosító- és biztonsági felszereléseket használata mellett. Jövőre a Bükkben, a Bakonyban, az Esztramoson, és egy móri volt kőfejtőben épül összesen 12 új via ferrata pálya, 140 millió forint állami támogatásból, a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetség koordinálásában.

A Pécs-kő vulkáni kúpját 2-3 millió évvel ezelőtt két szakaszú vulkáni működés hozta létre. Az első törmelékszórás volt, ebből épült a kúp főtömege. A második szakaszban hasadékok mentén ezt lávabazalt törte át. Az egyik hasadékkitöltés a jelenlegi csúcsnál magasabbra emelkedett, amit érdekes alakja miatt Hurka-Pécskőnek neveztek, ezt az 1920-as években lerobbantották. Geológiai viszonyairól és növényzetéről a Novohrad-Nógrád Geopark honlapján olvasható bővebb összefoglaló.

A salgótarjáni Pécs-kő sziklájába faragott kőfülkék. A védetté nyilvánított magyarországi kaptárkövek közé sorolt Pécs-kő északi sziklafalán 4 fülke található, amelyből egy a bükkaljai fülkékkel megegyező alakú, kettő viszont fekvő formátumú. (MTI Fotó: Komka Péter)
A salgótarjáni Pécs-kő sziklájába faragott kőfülkék. A védetté nyilvánított magyarországi kaptárkövek közé sorolt Pécs-kő északi sziklafalán 4 fülke található, amelyből egy a bükkaljai fülkékkel megegyező alakú, kettő viszont fekvő formátumú. (MTI Fotó: Komka Péter)

A csúcsot legrövidebben és legegyszerűbben Pécskő-Barackos buszfordulójától lehet megközelíteni. Az innen nagyjából 20 perces sétaút egyben tanösvény is, az információs táblák az egykori Hurka-Pécskő környékén is megtalálhatóak. A Pécs-kő egy részről helyi jelentőségű védett terület, másrészről – természeti emlékként – országos jelentőségű, egyedi jogszabállyal védett természeti terület, az itt található négy kaptárkő okán.

A szervezet “vasalt utak” létesítésére szóló idén tavaszi felhívására 14 potenciális helyszínnel jelentkeztek. Ezeket a szövetség szakértői megvizsgálták, majd egy részletes tanulmányban összefoglalták, hogy – természetvédelmi és a mászásbiztonsági szempontok alapján – hol érdemes pályát építeni. A fent említetteken túl még további hét olyan helyszín van az országban, amelyek potenciálisan megfelelőek lennének, de még vagy nem tiszták a vagyonjogi helyzetek vagy az érintett nemzeti parkok nem készítették el a szükséges hatástanulmányokat. A via ferrata út vagy utak kiépítésére a Salgótarján feletti Pécs-kőt is alkalmasnak találták, a kialakítás itt a megfelelő engedélyek megléte esetén egy későbbi körben (költségvetési ciklusban) valósulhat meg. A via ferratákat egyébként uniós előírások alapján, TÜV-szabványoknak megfelelően kell kiépíteni.

 

Index nyomán / Kiemelt fotónk illusztráció! (Pixabay)