Vasúttörténeti szabadidőpark lehetne Salgótarján új látványossága

A salgótarjáni vasúttörténeti szabadidőpark létesítésére irányuló törekvésről eddig csak apró részleteket lehetett hallani. A napokban azonban már helyszíni megbeszélést tartottak a külső pályaudvar “félreeső” vágányainál – erősítette meg a 3100.hu értesülését a 21 Hegy-Vár Egyesület. Az ötlettel négy évvel ezelőtt kezdték el megkörnyékezni az önkormányzatot és a vasúttársaságot. Mostanra úgy tűnik a döntéshozók mindkét oldalon partnerek a park létrehozásában, a szükséges szerződések és megállapodások előkészítése zajlik, az ügy iránt elhivatott lokálpatrióták pedig az egyesület alá tömörülve próbálják segíteni a folyamatot.

Tájékoztatásuk szerint a közösség két különálló, de mégis egymással összefüggő helyi ügy támogatására, segítésére “zárt össze”: a fogaskerekű kisvasút attrakciókkal kísért visszaépítésére, illetve a salgótarjáni vasúti park megvalósítására.

A napokban megtartott helyszíni egyeztetésen képviseltette magát a Közlekedéstudományi Egyesület Vasúti Szakosztálya és a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság Környezetvédelmi Albizottsága is, de a törekvés már a Vasutas Természetjárók Szövetsége körében is nagy érdeklődést keltett. A 21 Hegy-Vár Egyesület tájékoztatása szerint a résztvevők egyetértettek abban, hogy az említett, egymással összefüggő két projekt fontos, akár kitörési pontot jelenthet a térség turizmusában is. A fogaskerekű kisvasút létjogosultságát kormányhatározat is rögzíti, a megvalósíthatósági tanulmány elkészítését az állam finanszírozza, a folyamat zajlik.

Bár eddig sokat nem lehetett hallani róla, a salgótarjáni vasúttörténeti szabadidőpark ötlete is legalább ezen a szinten tart, ha nem előrébb. Salgótarján Megyei Jogú Város Önkormányzatának tavalyi költségvetésében 10 millió forintot különítettek el a kialakítást előkészítő feladatokra. A folyamat azonban végül 2019-ben még nem ért el odáig, hogy az első költségek jelentkezzenek.

Mint megtudtuk: a MÁV támogatását már bírja a kezdeményezés, a kiinduló állapotot 15 mozdony és további más vasúti járművek jelentenék. Ezeket hozná a MÁV a külső pályaudvar félreeső vágányaira, amelynek jövőképét egy szabadidős célokat is szolgáló, rendezvényhelyszínként is jegyzett vasúti parkként határozták meg.

Tervben van a területen található korabeli vasúti épület felújítása, átalakítása és funkcióval megtöltése; büfékocsi üzemeltetése; a vezérlőben való utazás lehetőségét is biztosító dízelmozdony(ok) beszerzése; járműfelújítási és elhelyezési célokat szolgáló csarnok, vagyis „fűtőház” építése; továbbá kézihajtány beszerzése és játszótér létesítése is. A megálmodott park területén már most rendelkezésre álló fedett terület szabadtéri kiállítások és egyéb programoknak már most megfelelő helyszín lehet. Az aszfaltozott útszakaszon egyebek mellett gokartozásra vagy retró járművekben való utazásra is lehetőség nyílna. Mint megtudtuk, a beruházás a rutinpálya létét nem fenyegeti, ezt a területet is megújítanák a fejlesztés részeként.

A 21 Hegy-Vár Egyesület ismertette: az érintett felek közötti megegyezést követően a terület és a kiválasztott járművek a MÁV tulajdonában maradnának, de azokat Salgótarján rendelkezésére bocsátaná a vasúttársaság. Helyi feladat lenne a mozdonyok és további kocsik helyszínre szállítása, a vasúttörténeti szabadidőpark kialakítása és működtetése a terület bekerítésétől és parkosításától kezdve, az őrzés-védelem biztosításán keresztül a járművek állagmegóvásáig.

 

Kiemelt archív fotó: Az Osztrák Szövetségi Vasutak 310-es és MÁV 424-es gőzmozdonya a budapesti Vasúttörténeti Parkban 2018 szeptemberében megrendezett nemzetközi vasúti járműparádén (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)