Újra megjelentek a mozdonyos vonatok a somoskőújfalui vonalon

A megyeszékhelyről rendszeresen vonattal utazók tapasztalhatják, de a városlakók is láthatják-hallhatják, hogy a több éve megszokott motorvonatok mellett újra mozdonyos szerelvények is koptatják a síneket. Utóbbiak legtöbbször két személykocsival közlekednek, de előfordul, hogy egy kocsit rángat a mozdony Hatvan és Somoskőújfalu között. Előbbi sem, de utóbbi végképp nem tűnik rentábilisnak, és mint az a Közlekedő Tömeg Egyesület összegzéséből most kiderült, ezt a helyzetet a szükség szüli.

Az egyesület közösségi oldalán megjelentek szerint a Metrovagonmas motorvonatok nagyjából 40 százaléka van félreállítva, emiatt tértek vissza a koros szerelvények a lajosmizsei vagy a somoskőújfalui vasútvonalakra. Az orosz államadósság terhére beszerzett – Uzsgyi becenevű – 40 jármű már 2002-2004 közötti gyártásakor sem tartozott az élvonalhoz, de a klímaberendezés, a zárt rendszerű mellékhelyiség és a 100 km/h engedélyezett legnagyobb sebesség összességében előrelépés volt. A problémát napjainkban ezek üzemkészsége jelenti, írja az egyesület azt követően, hogy kikérték a vasúttársaságtól a járművek állapotlajstromát.

A járművek felújítása 2017-ben kezdődött: az utasok számára a kék-sárga fényezés és a vastagabban párnázott ülések jelentették a legszembetűnőbb változást. Ennek ellenére a rendelkezésre állásuk 2019-re annyira leromlott, hogy a Hatvan-Salgótarján-Somoskőújfalu vonalon gyakran több motorvonatot is öreg dízelmozdonnyal és klimatizálatlan személykocsikkal kellett pótolni. A 2020-as menetrend már mindössze 24 járművel számol a 40-ből, emiatt a salgótarjáni vonalon minden hétköznap jár mozdonyos szerelvény, a Szentes környéki mellékvonalakon pedig ismét nagyobb arányban vannak jelen a régi Bz-motorkocsik.

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint a MÁV-Start az egyébként is kevés fiatal dízelmotorvonatának jelentős hányadát azért nem tudja forgalomba adni, mert nem gondoskodnak a megfelelő karbantartásról és alkatrészellátásról. Az egyesület szerint az lenne elvárható a vasúttársaságtól, hogy a Metrovagonmas és a Desiro motorvonatok legalább 85 százaléka mindennap közlekedni tudjon.

 

Közlekedő Tömeg | Facebook nyomán / 3100.hu Fotó: Mozdonyos szerelvény halad Salgótarjánban, 2020. február 27-én