Palla Gergő: ettől szerencsétlenebbül nem is alakulhatott volna a világbajnokság

Mint arról a múlt héten hírt adtunk: meghívást kapott a hegyikerékpáros világbajnokságra elutazott magyar válogatottba Palla Gergő, a Salgótarjáni HKE sportolója. Palla Gergő hosszabb ideje szereplője a hazai hegyikerékpársport downhill, vagyis nagy sebességű, erdei, lejtős szakának; pár éve újra a lincences, elit versenyzők között indul a futamokon. A világbajnokságon a kvalifikáció során a legjobb 80 nyolcvan közé volt szükséges bekerülni a döntőbe jutáshoz, ez sajnos nem sikerült a salgótarjáni sportolónak. A downhill versenyző hazaérkezését követően mesélt élményeiről.

Palla Gergő a 3100.hu-nak elmondta: az ausztriai, leogangi bikepark, a világbajnokság helyszíne nem volt ismeretlen számára. Tisztában volt a terep adottságaival, a pálya szekcióinak kihívásaival. A helyszínre múlt kedden érkeztek meg, szerdán és csütörtökön pályabejáró edzésekkel készültek. Az egész hetes esőzés és a több száz versenyző folyamatos pályajárása okán péntekre a laza talajú szekciókban tengelyig érő nyomvályúk alakultak ki.

Ilyen nyomvályú volt a legnagyobb ugrató előtt is. A pénteki utolsó edzés során itt sajnos annyira belassult alattam a kerékpár, hogy nem maradt elég lendületem. A leérkezésnél sajnos nagyon keményen odacsaptam magam. Szerencsére én sérülés nélkül megúsztam, de a hátralévő szakaszon már éreztem, hogy a kerékpárral valami gond van. A célterületre legurulva szembesültünk vele, hogy az erőhatás miatt lényegében szétrepedt a fejcső.

 Az ominózus ugratónál egy másik versenyző, a francia Bruni Loic (Fotó: Stefan Voitl)

Az ominózus ugratónál egy másik versenyző, a francia Bruni Loic (Fotó: Stefan Voitl)

A közvetlenül a kvalifikációs futam előtt használhatatlanná vált kerékpár miatt nem volt más lehetőség, mint a lehető leggyorsabban bérelni egy másikat a helyszínen. Palla Gergőnek az “új” kerékpárral való megismerkedésre annyi lehetősége nyílt, amire a bikepark legfelső pontja és a nagyjából középen található rajt közötti szakasz lehetőséget adott.

Próbáltam megtalálni az ideális beállításokat, de ez ilyen rövid idő alatt csak minimálisan volt lehetséges. Tisztában vagyok vele, hogy itt a körülmények már annyira lehetetlenek voltak, hogy sokan nem látták volna értelmét elrajtolni, de mégis arra koncentráltam, hogy megpróbáljam teljesíteni valahogyan a kvalifikációt, aztán lesz másfél napon valamennyire hozzászokni ehhez a kerékpárhoz.

A felnőtt és korosztályos magyar downhill válogatott és a szakvezetők, a középső sorban jobb szélen Palla Gergő (Fotó: StandMagazin)
A felnőtt és korosztályos magyar downhill válogatott és a szakvezetők, a középső sorban jobb szélen Palla Gergő (Fotó: StandMagazin)

A versenyző végül rajthoz állt a ráadásul saját, megszokott, 27,5 colossal szemben egyel nagyobb, 29 colos kerékméretű bérelt géppel, ami vázméretében sem volt a legmegfelelőbb. A felső, közepesen gyors szakaszon a kvalifikációhoz szükséges első 80 helyen belüli időket produkált, a leggyorsabb szekcióban azonban már kicsúszott ebből a körből. Az utolsó előtti pályaegység volt a legtechnikásabb és egyben leglassabban, itt a legjobb 50 közé is megfelelő részeredménnyel újra továbbjutást érő helyen állt. A cél előtti utolsó szakaszban azonban egyszer elesett, az emiatt elvesztegetett másodpercekkel pedig elúszott a kvalifikáció, a 83. helyen ért célba.

Nem meglepő, ha azt mondom: csalódott vagyok. Annak viszont utólag már örülök, hogy a történések ellenére nekivágtam a kvalifikációnak. Egy “egykörös” kerékpárban ennyi volt benne. A történtek tükrében annyi visszaigazolásom van magam felé, hogy tudom: a saját kerékpárommal a döntőbe jutás jó eséllyel teljesült volna. Persze ebben a sportban sincs “ha”…

Az ausztriai világbajnokságon szinte egész héten szakadó esőben már a kvalifikációk során is csak a mezőny elenyésző része tudta esés nélkül teljesíteni a pályát. A vasárnapi döntő a rajtban olykor havazással, lejjebb esővel kísérve zajlott; a női futamban senki, a férfiaknál is csak a mezőny első tizedében voltak olyan versenyzők, akik végig nyeregben maradva tudták abszolválni a pályát.

Men Elite DHI Highlights | 2020 UCI MTB World Championships

Watch the full highlights from the Men Elite DHI race as part of the 2020 UCI MTB World Championships presented by Mercedes-Benz. The five-day event took pla…

Ilyen körülmények között nem meglepő módon – a kvalifikációból a 32. helyen döntőbe jutó – egy az ilyen körülményekhez igencsak szokott skót versenyző, Wilson Reece lett a szakág világbajnoka.

 

Kiemelt fotó: Palla Gergő a magyar válogatott tagjaként a világbajnokság helyszínén