Olcsó és egyszerű megoldással csökkentenék a vadelütések számát a nógrádi vadászok

3100.hu Fotó: Egyirányú vadkapu mintadarabja a 21-es út melletti kerítésbe építve, Salgótarján határában

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kimutatása szerint tavaly októbertől idén szeptember végéig 161 vadat ütöttek el Nógrád megye útjain. A nógrádi vadászok most egy új megoldással szeretnék csökkenteni a vadelütéses balesetek számát.

Szabó László, a Nógrád Megyei Vadász Szövetség elnöke, az Országos Magyar Vadászkamara Nógrád Megyei Területi Szervezetének titkára elmondta:

a megyében legtöbb vadelütéses incidens a 21-es számú főúton történik.

Az újonnan bekerített útszakaszon számos állat csapdába esik, mivel kijutásuk nem megoldott. A Salgótarjántól Hatvanig tartó, mintegy 60 kilométeres útvonalon mindössze két vadátjáró híd található; az úgynevezett kiugró dombokat pedig nem tudják használni az állatok, mivel nem mernek leugrani a több méteres mélységbe a kerítésen túlra.

A nógrádi vadászok azonban egy új megoldással álltak elő: egy olyan kaput alkottak meg, amin a vad vissza tud jutni az erődbe, azonban az útra nem tud kimenni. Mindezt úgy oldják meg, hogy két léc közül a felsőre nyolc-tíz centiméteres rudakat szerelnek, amiket az állat az egyik irányból fel tud lökni a fejével, a másik oldalról azonban az alsó léc megakasztja. A vadászok úgy vélik, a már megépített útszakaszon is el kellene helyezni ezeket a kapukat, melyek megépítése darabonként csupán 10-20 ezer forintos költséget jelentene.

3100.hu Fotó: Egyirányú vadkapu mintadarabja a 21-es út melletti kerítésbe építve, Salgótarján határában
3100.hu Fotó: Egyirányú vadkapu mintadarabja a 21-es út melletti kerítésbe építve, Salgótarján határában

Szabó László szerint a 21-es főúton jelenleg található, két vadátjáró híd nagyon kevés, hiszen az állatok meg sem találják azokat ekkora távolságból. További problémát jelent, hogy a kerítéssel elzárták a vadakat a Zagyvától, melyhez bizonyos időszakokban lejártak. A 21-esen közlekedő sofőröket is sok bosszúság érheti a beszorult állatok miatt, hiszen egy elkerített szakaszon senki sem számít hirtelen felbukkanó őzekre vagy szarvasokra, amik akár milliós kárt is okozhatnak egy esetleges ütközés során.

A kapuk megépítésének költségét a vadgazdálkodási alapból, vagy a területi vadásztársaságok költségvetéséből is lehetne fedezni. A szakember kiemelte: a vadelütéses balesetekből származó károkat általában a bíróság a vadászatra jogosultra terheli, ezekből a kártérítésekből pedig rengeteg ilyen átjárót lehetne kialakítani, így hamar behoznák az árukat.

Az ötletet két éve kezdeményezték, a megvalósításra való törekvés országos szinten azóta is falakba ütközik. A Magyar Közút Nógrád megyei igazgatója, Lehel Zoltán azonban támogatja az új vadátjárók tervét, a 21-es főút salgótarjáni szakaszán, az Ipari Park környékén pedig már el is helyeztek egy mintául szolgáló egyirányú vadkaput.

 

Kiemelt fotó: Egyirányú vadkapu mintadarabja a 21-es út melletti kerítésbe építve, Salgótarján határában