Nógrádot érintő vasúti határátmenetek fejlesztését is vizsgálja a kormány

3100.hu Archív Fotó: Az utolsó vonat hagyja el Somoskőújfalu állomását

Nyolc célterületet jelölt meg a kormány a határkeresztező vasúti kapcsolatok fejlesztése kérdésében, ebből kettő Nógrád megyét (is) érinti.

A Magyar Közlönyben megjelent, a határkeresztező vasúti kapcsolatok fejlesztéséről, illetve a hiányosságok felszámolásáról szóló kormányhatározat szerint felülvizsgálni szükséges a határok vasúti átjárhatóságának fejlesztését. Az érintett minisztériumoknak döntés-előkészítő tanulmányokat kell készíteni a megjelölt szakaszokról. A kormányhatározat azt is rögzíti, hogy ezeket a tanulmányokat már a finanszírozási igénnyel együtt szükséges elkészíteni.

A kormányhatározat kiemelten kezelt célterületként jelöli meg Nyugat-Nógrádban a Drégelypalánk–Ipolyság vasúti határátmenet újjáépítésének vizsgálatát, Kelet-Nógrádot érintően pedig a Salgótarján–Somoskőújfalu–Bánréve–Miskolc, illetve a Salgótarján-Somoskőújfalu-Fülek-Losonc(-Zólyom) vonalakon a kishatárforgalmi vasúti személyközlekedés lehetőségeinek vizsgálatát.

Drégelypalánk és az országhatár, illetve a felvidéki Ipolyság között 1963-ban bontották el a pályát, 6,3 kilométer hosszon. Somoskőújfalu és Fülek között 2011-ben szűnt meg a vasúti kishatárforgalom. Ekkortól nincs Nógrád megyének és a dél-szlovákiai térségnek közvetlen tömegközlekedési összeköttetése. A pálya azonban itt néha még használatban van, bár az elmúlt években hallani lehetett olyan véleményeket, melyek a sínek felszedését szorgalmazták.

A közlekedési, vasúttechnológiai és környezetvédelmi szempontokra, továbbá a lehetséges fejlesztési alternatívákra és azok forrásigényének bemutatására is kiterjedő döntés-előkészítő tanulmányokat idén augusztus végéig kell elkészítenie az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak.

 

3100.hu Fotó (archív): Az utolsó Fülek felé tartó személyvonat hagyja el Somoskőújfalu állomását 2011. április 30-án