Nógrád megye – Ahol a vasúti tömegközlekedési lehetőség kimerül a személyvonatokban

Közzétette a MÁV a 2018/2019-es vasúti menetrendet. Nógrádban lényegében minden változatlan marad, egy kivétellel: hivatalosan is kikerül a menetrendből az egyetlen erre közlekedő “sebesvonat”.

Bár a jelenleg is érvényben lévő menetrendben még szerepel a Somoskőújfalu és Budapest között közlekedő egyetlen közvetlen gyorsvonatpár, mely vasárnaponként délután és este járna, a valóságban ezek a vonatok hónapok óta nem közlekednek. Vágányzári menetrend van ugyanis érvényben a Rákos vasútállomás és Hatvan között zajló, 130 milliárd forint nagyságrendű komplex vasúti felújítás miatt, ezért nem közlekedik Nógrád megye egyetlen gyorsvonatpárja. Ezek a gyorsvonatok december 9-től hivatalosan is kikerül a menetrendből, mivel az Aszód-környéki pályafelújítás miatt amúgy sem tudnának majd közlekedni. 2019-ben ugyanis várhatóan legalább az év háromnegyedében Gödöllő állomást, illetve a Gödöllő-Aszód szakaszt teljesen kizárják a forgalomból, minden vonatot autóbuszokkal pótolnak majd Pécel és Aszód között.

Ezzel azonban “menetrend szerint” is Salgótarján lesz az egyetlen megyeszékhely, amelynek semmilyen közvetlen vasúti összeköttetése nem lesz a fővárossal; illetve Nógrád az egyetlen megye, ahol nem koptatja a síneket sem expressz, sem sebes-, sem intercity, vagy bármilyen ezek feletti színvonalat biztosító szerelvény.

A Balassagyarmat-Vác, illetve a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonalakon néhány vonat indulási idejét korrigálják: egyes szerelvények egy perccel előbb vagy később indulnak majd december 9-től. Az Ipolytarnóc felé közlekedő motorkocsik menetidejét egy perccel megnövelik, így a szerelvények 1 óra és 9 perc alatt teszik meg a 41 kilométert Balassagyarmat és a legészakibb nógrádi település között.

A “gyászos” nógrádi vasúti helyzetképhez hozzá kell tenni, hogy folyamatban van az egységes vasúti és autóbusz-menetrend előkészítése. Erről Fónagy János, a Miniszterelnöki Kormányiroda nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkára beszélt a napokban egy közlekedési konferencián. Fónagy János a kormányzati közlekedéspolitika legfontosabb irányait ismertetve hangsúlyozta: cél az utasbarát, innovatív, fenntartható, egységes és rugalmas közösségi közlekedés kialakítása. A folyamatok alapján pedig az látszik, hogy Salgótarján és Budapest közvetlen tömegközlekedési kapcsolatát autóbuszokkal képzelik el a szakemberek – a gumikerekes szolgáltatás pedig ehhez mérten kifejezetten jó helyzetben van ebben a viszonylatban.

 

A vissznyereményi anyagokból történő felújítás lehetne a megoldás

A Hatvan-Somoskőújfalu vasútvonal fejlesztésének lehetősége legutóbb egy nemzetközi gigaberuházáshoz kapcsolódóan villant fel a térségi döntéshozók szeme előtt. Amint erről korábban már írtunk: a kelet-nógrádi térség szempontjából pozitív fejleményekre sok esély jelenleg itt nem mutatkozik.

A vasútvonal pályaminőségének érdemi javításához a fővonalakról kikerülő, úgynevezett vissznyereményi anyag beépítése jelenthetne megoldást. Ezt Nagy Krisztián, a MÁV Zrt. pályavasúti területi igazgatója mondta még a nyáron Salgótarjánban, annak a kiállításnak a megnyitóján, melyet a 150 éves a Pest-Salgótarján vasútnak szenteltek a József Attila Művelődési Központban. A pályavasúti területi igazgató akkor kiemelte, hogy a médiában elég vegyes a vasút megítélése, hiszen könnyű a negatívumokat kiemelni és gyakran szemet hunyni afelett is, hogy a vasút is elszenvedője rongálásoknak, lopásoknak és annak is, hogy sokan sokféle módon akadályozzák a menetrendszerű közlekedést.

A vonalállapotokkal kapcsolatban hozzátette: “rettenetesen nehéz a rendszerváltás időszaka környékén bekövetkezett 10-15 éves semmittevést behozni, úgy menni előre, hogy magunk előtt görgetünk legalább ennyi konkrét lemaradást”.

A vasúti beruházások során átépülő nemzetközi törzshálózati vonalakból kikerülő vissznyereményi anyagok értékes “nyersanyagai” a mellékvonali hálózat felújításának. A korridorok átépítésének felgyorsult ütemével azonban csak nehezen tud lépést tartani a másodfekvés építési ütemezése – tette hozzá a szakember.