Mintaként szolgál a dorogházi iskola, ahol több mint fél évszázada működik az iskolakert

Országos iskolakert-fejlesztési programot indított az Agrárminisztérium, az Iskolakertekért Alapítvány, a Váci Egyházmegyei Karitász és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara saját iskolakert kezdeményezéseik összehangolásaként – közölte az Agrárminisztérium az MTI-vel még január közepén.

A szaktárca közleményében hangsúlyozta, hogy az iskolakert nyitottságra, türelemre, felelősségvállalásra, öngondoskodásra nevel, felkelti az igényt az egészséges táplálék iránt, nyitja az érdeklődést a mezőgazdasági és környezeti témájú pályaválasztás irányába. Az iskolakert gondozásával a gyerekek megtanulják természeti környezetük helyes és tudatos használatát, alapvető természettudományi tapasztalatokat szereznek és lehetőségük adódik gyakorlatban kipróbálni, élő folyamatok során alkalmazni a tanórákon tanultakat – írta MTI-hez eljuttatott közleményében az Agrárminisztérium.

A programhoz pályázat is kapcsolódott, melynek eredményei a napokban megszülettek: az Aba Sámuel Általános Iskola dorogházai Móra Ferenc Tagiskolája is bekerült azon öt intézmény közé, melyek mentorként jelennek meg a folytatásban.

Balázs Beáta, a tagintézmény vezetője a 3100.hu megkeresésére elmondta, hogy esetükben az iskolakerti nevelés gyakorlatilag egyidős az intézménnyel, abban pedig, hogy ez a jövőben is így maradhasson, a gyermekek is partnerek. A dorogházi intézményhez kapcsolódó iskolakert a ’60-as évektől kezdődően létezik és gyakorlatilag megszakítás nélkül a mai napig része az iskola életének.

Ráadásul nem is kis területről beszélünk. A 2600 négyzetméteres iskolakert részint termőterület, ahol megtalálható a legtöbb konyhakerti növény, illetve gyümölcsös, ahol alma-, körte- és szilvafák találhatóak. A tagintézmény-vezetőtől megtudtuk azt is, hogy az Iskolakertekért Alapítvánnyal sem új keletű az együttműködés, éppen az alapítvány segítségével indult el a néhány éve gyümölcsfa-állomány megújítása, hiszen az első fákat immáron több mint fél évszázada ültették Dorogházán.

Folyamatos szakmai együttműködés zajlik az iskola és az alapítvány között. Felkérésükre a dorogházi iskolakerti nevelésben részt vevő pedagógusok számos konferencián, bemutatón vettek már részt, ismertetve az ott folyó munkát, kitérve az egészségfejlesztés, a fenntarthatóság és a természeti nevelés fontosságára – tette hozzá Balázs Beáta.

A dorogházi iskola vezetője kiemelte: a mentorintézmény cím azt jelenti, hogy a most iskolakerttel kezdőként foglalkozó iskolákat is segíteni tudják tanácsadással, jó gyakorlatok átadásával, hiszen lassacskán 60 éves tapasztalat áll rendelkezésükre.

A pályázati kiírás értelmében az intézmény másfélmillió forint értékű eszközcsomaggal gazdagodik majd, a pályázati feltételek pedig örömtelien rugalmasak: a szükséges eszközöket maga az iskola válogathatja össze a támogatási összeg erejéig. Kertészeti eszközöket és gépeket vehetnek, beszerezhetik szabadtéri tanterem elemei, de akár az iskolakerti termények feldolgozását segítő eszközök és gépek vásárlására is lehetőség nyílt.

Az Iskolakerti Alapozó Alprogram külön kategóriában támogatja a 2018 őszén útjára indított “Földforgatók” pilot programba bevont iskolákat is. Ide csak nógrádi intézmények jelentkezhettek, ez volt a kiírás egyetlen megye-specifikus eleme. Összesen nyolc megyei intézmény nyert: ezek a bárnai, a héhalmi, a magyarnándori, nógrádkövesdi, őrhalmi és tari, továbbá a cserhátsurányi Szent István és a balassagyarmati Kiss Árpád Általános Iskolák. Az iskolák 200 ezer forint értékű kertészeti kiegészítő eszközcsomagot kapnak, egy-egy munkatársuk számára ingyenes, 30 órás iskolakert alapozó képzést biztosítanak, de biztosítják számukra biokertész és mentorként gyakorlott iskolakert-vezető segítségét is.

 

(Fotók: Aba Sámuel Általános Iskola Móra Ferenc Tagiskolája)