Mélyponton Kelet-Nógrád vasútja

3100.hu Fotó: Szélsőséges eset, de olykor egyetlen motorkocsi jelenti a személyvonatot a vonalon

Közösen jegyzett levélben hívják fel az innovációs és technológiai miniszter figyelmét a 81-es számú vasútvonal folyamatos leépülésére Skuczi Nándor, a megyei közgyűlés elnöke, továbbá Becsó Károly és Becsó Zsolt országgyűlési képviselők. A sors úgy hozta, hogy éppen a levél keltezésének napján (ismét) előfordul az is, hogy – meghibásodások miatt – egyetlen, 40 férőhelyes motorkocsi állt az utasok rendelkezésére a vonalon munkanap délután, a koronavírus-járvány harmadik hulláma közepette.

Tavaly november elején tértek vissza a Hatvan-Somoskőújfalu vonalra a mozdonyos szerelvények a 14 éven át erre megszokottá vált orosz motorvonatok helyére. Változás ekkortájt nem csak ezt a vonalat érintette: a MÁV célja az volt, hogy az azonos típusú szerelvényeket minél inkább adott központokba vezényelje. A vonatok eredendően kettő személykocsival járnának a Hatvan és Somoskőújfalu között, de az olykor problémás rendelkezésre állás miatt esetenként csak egy kocsit húz a mozdony; továbbá egyes időpontokban január óta az alapjában véve a kisebb forgalmú mellékvonalakról ismert Bz-motorkocsikból és mellékkocsikból álló szerelvények járnak. Múlt pénteken délután egy meghibásodás következtében ismét előfordult, hogy a szerelvény egyetlen motorkocsiból állt…

A járművek kapcsán jelentkező problémák mellett pedig továbbra is fennáll a több szempontból keserű alaphelyzet. Nógrád megye területén csak személyvonatok szállítják az utasokat, nincs semmilyen ettől magasabb kategóriájú és gyorsabb kiszolgálás. A megyeszékhelynek nincs közvetlen vasúti kapcsolata a fővárossal (bár ezen a viszonylaton a távolsági autóbuszos szolgáltatás minőséginek tekinthető). Somoskőújfalu és Hatvan között 1 óra 35 perc alatt teszik meg a 65 kilométeres utat a vonatok, ami 41 km/h átlagsebességet jelent.

 

Egyre többen kongatják a vészharangot

Az egyre inkább tarthatatlan helyzetre hívta fel a figyelmet nemrégiben a Közlekedő Tömeg Egyesület. Kiemelték, hogy orosz motorvonatok helyére érkezett elavult járművek heti rendszerességgel okoznak járatkimaradásokat és jelentős késéseket, a hibás akkumulátorral közlekedő személykocsik ajtajai időnként nem nyílnak ki, a Bz-motorvonatokon pedig a fűtéssel kapcsolatban akad probléma. A vasútvonalon még az egyre romló állapotok ellenére sem üresen közlekednek a vonatok, köszönhetően annak, hogy több településen kedvezőbb helyen áll meg a vonat, mint a 21-es főúton közlekedő busz. Így főleg a Salgótarjánba utazók számára kényelmesebb és bizonyos esetekben még az alacsony sebesség ellenére is gyorsabb megoldás a vonat – tették hozzá. Az egyesület többek között Nyugat-Európában használtan, de jó állapotban felszabaduló motorvonatok beszerzését, egyes szerelvények Fülekig történő közlekedtetését javasolja, természetesen a vasúti pálya felújítása mellett.

Becsó Károly országgyűlési képviselő február második felében írt levelet a MÁV vezérigazgatójának, melyben úgy fogalmazott, hogy a lakosság a nagy dízelmozdonyoktól már elszokott, és az itt élők nem is szeretnék újra megszokni ezek hangját és látványát. A képviselő elsősorban a végállomás környékén élő lakosok panasza miatt írt levelet, azt kérve, hogy a mozdonyok ne Somoskőújfalun, hanem a salgótarjáni külső pályaudvaron éjszakázzanak. Összességében pedig úgy fogalmazott, hogy a jelenlegi helyzet visszalépés és elfogadhatatlan, “nem lehet az egész kelet-nógrádi térséget és benne Salgótarjánt ilyen helyzetbe hozni”. Becsó Károly átmeneti intézkedéseket kért modernebb szerelvények beállításával, hangsúlyozva a végleges megoldás – korszerűsítés és villamosítás – igényét is.

3100.hu Fotó: Vonatkereszt a salgótarjáni Külső pályaudvaron
3100.hu Fotó: Vonatkereszt a salgótarjáni Külső pályaudvaron

A napokban közösen jegyzett levelükben hívták fel az innovációs és technológiai miniszter figyelmét a 81-es számú vasútvonal folyamatos leépülésére Skuczi Nándor, a megyei közgyűlés elnöke, továbbá Becsó Károly és Becsó Zsolt országgyűlési képviselők. Véleményük szerint a vonal állapota mára elérte azt a tarthatatlanul alacsony szintet, amely azonnali megoldást igényel. Igényük szerint meg kell valósítani a 21-es számú főúton végbement jelentőségű fejlesztést Kelet-Nógrád vasútvonalán is, egyben újraéleszteni a kapcsolatot a dél- és közép-szlovákiai régióval. Levelükben hangsúlyozzák, hogy mindezen célok egybecsengenek az Északkelet-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna 2030-ig szóló stratégiai fejlesztési tervében foglaltakkal is, miszerint elengedhetetlen az egykor létező vasúti összeköttetések helyreállítása. Skuczi Nándor, Becsó Károly és Becsó Zsolt a 81-es számú vasútvonal jelentős mértékű fejlesztéséhez és az európai közlekedési hálózatban betöltött szerepének erősítéséhez kérte Palkovics László miniszter segítségét és támogatását.

 

Fény az alagút végén

A vasútvonal pályaminőségének érdemi javításához a fővonalakról kikerülő, úgynevezett vissznyereményi anyag beépítése jelenthetett volna és jelenthetne megoldást. Erről Nagy Krisztián, a MÁV Zrt. pályavasúti területi igazgatója beszélt még 2018-ban annak a kiállításnak a megnyitóján, melyet a 150 éves a Pest-Salgótarján vasútnak szenteltek a József Attila Művelődési Központban. A pályavasúti területi igazgató akkor a vonalállapotokról azt mondta:

rettenetesen nehéz a rendszerváltás időszaka környékén bekövetkezett 10-15 éves semmittevést behozni, úgy menni előre, hogy magunk előtt görgetünk legalább ennyi konkrét lemaradást.

A vasúti beruházások során átépülő nemzetközi törzshálózati vonalakból kikerülő vissznyereményi anyagok értékes “nyersanyagai” a mellékvonali hálózat felújításának. A korridorok átépítésének felgyorsult ütemével azonban csak nehezen tud lépést tartani a másodfekvés építési ütemezése – tette hozzá akkor a szakember.

Hogy valaminek rövid időn belül történnie szükséges, azt egy mai állapotokhoz képest szélsőségesen futurisztikus tavalyi bejelentés erősíti. A MÁV 2020 májusában 50 darab új, zéró emissziós hibrid (felsővezetékes és akkumulátoros üzemű) villamos motorvonat beszerzését vette tervbe. A vasúttársaság Európai Uniós forrásból, állami támogatásból, hitelből vagy az emissziós kvóta terhére, illetve ezek bármilyen kombinációjából finanszírozná a beszerzést. Az akkori bejelentés szerint 2023-2024-ben 20 darab 200 ülőhelyes, 2024-2029 között pedig további 30 darab 150 ülőhelyes motorvonat beszerzése a cél. A koncepcióban Szolnok-Hatvan-Somoskőújfalu közlekedési viszonylatot is jelöltek ezen szerelvények számára, ezt Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója legutóbb egy hónappal ezelőtt is megerősítette egy online konferencián. A vezérigazgató előadásában azonban már más tervdátumok szerepeltek:

34-35 jármű 2023-ig és további 16-17 jármű érkezése 2025-ig, a tervezet szerint 81-es vonal a második ütemben lenne érintett.

Amennyiben ez a beszerzés megvalósul, szinte egészen biztosan a vonalállapotok nagyságrendi javításával kell majd együtt járnia. Persze önmagában is visszás lenne az egyes szakaszokon 40 km/h-s lassújel miatt cammogó új szerelvény, de ettől egzaktabb magyarázat is rendelkezésre áll. A téma általunk megkérdezett ismerői arra hívták fel a figyelmet, hogy ebben a tervezett beszerzésben a hibrid motorvonatok hatótávolságát akkumulátoros üzemben legalább 80 és maximum 120 kilométerben határozta meg a MÁV. Miután egy Hatvan-Somoskőújfalu-Hatvan forduló 130 kilométer, továbbá feltételezzük, hogy újonnan vásárolt hibrid motorvonatokat nem fog “töltés miatt” órá(ka)t várakoztatni a vasúttársaság például egy somoskőújfalui “töltőponton”, akár a vonal Hatvanhoz közeli szakaszának villamosítása sem lenne meglepetés.

 

3100.hu kiemelt fotó: Szélsőséges eset, de olykor egyetlen motorkocsi jelenti a személyvonatot a vonalon