Megkezdődött a gépjárműadóról szóló határozatok postázása

A gépjárműadóval kapcsolatos adóztatási feladatokat idén már a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) látja el. A NAV megbízása alapján február közepétől kezdte kézbesíteni a Magyar Posta az idei gépjárműadóról szóló határozatokat. Az adó első részletét 2021. április 15-ig, a második részletét szeptember 15-ig kell befizetni – tájékoztatta portálunkat a NAV Nógrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága.

A változás a gépjárművek tulajdonosait nem érinti, plusz teendőjük nincs. A fizetendő adóról, az aktuális fizetési határidőkről és az új gépjárműadó-bevételi számláról szóló levelek kézbesítése február közepén indult. Országosan mintegy 3 millió 200 ezer gépjármű-üzembentartó érintett, ennyien kapnak a postástól személyesen átvehető, hivatalos iratot.

A levelek gyártása és kézbesítése akár több hetet is igénybe vehet. A gépjárműadó befizetésével érdemes várni a határozat átvételéig, mivel abban szerepelnek a pontos információk.

A gépjárműadó első részletét a korábbi években megszokott március 15. helyett idén elég április 15-ig befizetni, a második részletet pedig szeptember 15-éig a 410-es adónemhez tartozó, 10032000-01079160 számú, NAV Belföldi gépjárműadó bevételi számlára. A befizetéskor az átutalási bizonylat közlemény rovatába először az adószámot vagy az adóazonosító jelet kell beírni, majd a jármű rendszámát. Ha ez elmarad, akkor a NAV nem, vagy csak késedelmesen tudja a befizetett összeget a befizetőhöz kapcsolni.

A Magyar Posta a gépjárműadóról szóló leveleket hivatalos iratként kézbesíti a címzettnek, amit a címzett, valamint a vele egy címen lakó 14 éven felüli személy, illetve a meghatalmazott vehet át. A hivatalos irat kézbesítését a posta kétszer kísérli meg. Sikertelen kézbesítéskor értesítést hagy hátra, amin megjelöli, hogy a küldemény öt munkanapon belül melyik postán vehető át. Amennyiben a küldeményt nem keresik, a kézbesítő ismét kiviszi. Így 5+5 napig őrzik a levelet, ennek lejárta után pedig visszaküldik a feladóhoz.

Aki pénzforgalmi számla nyitására nem kötelezett, az fizethet banki átutalással, a levélhez mellékelt csekken, az elektronikus fizetéseket és elszámolásokat biztosító alrendszeren (EFER-en) keresztül szintén átutalással vagy akár az ügyfélszolgálatokon bankkártyával. Aki esetleg elveszíti a csekket, újat a NAV ügyfélszolgálatán kérhet. A pénzforgalmi számla nyitására kötelezettek kizárólag belföldi pénzforgalmi számlájukról átutalással rendezhetik a befizetést. A 2020. december 31-én meglévő adómentességet és szüneteltetést az önkormányzatok adatszolgáltatása alapján a NAV automatikusan figyelembe vette az adó kivetésénél, ezért ezt nem kell újból bejelenteni. A 2021. január 1-jétől keletkezett, módosult és bejelentett mentességek nyilvántartásba vételéről nem küldenek határozatot.

 

Elenyésző számban, de lehetnek kivételek

Az általunk megkérdezett adószakértő elmondta: amennyiben valaki az önkormányzattól kap levelet a gépjárműadóval kapcsolatban, fontos ellenőrizni, hogy nem túlfizetésről szóló tájékoztatást küldtek-e. Ebben az esetben az illetékes önkormányzat honlapjáról letölthető formanyomtatvány kitöltésével és beadásával lehet visszaigényelni a túlfizetésként megjelenő összeget.

Egyedi esetekben az is előfordulhat, hogy az önkormányzathoz is szükséges befizetni gépjárműadót. Ez jellemzően akkor fordulhat elő, ha például valaki októberben vagy novemberben helyeztetett forgalomba gépjárművet. Az adókötelezettség a tavalyi év fennmaradó részére ezen esetekben így még az önkormányzat felé áll fenn, erről onnan érkezik tájékoztatás, míg a NAV részéről az idei évre vonatkozóan.

A NAV ezúttal is információs füzet formájában foglalta össze a részletes tudnivalókat, a dokumentum ide kattintva elérhető.

 

3100.hu kiemelt fotó: Gépjárművek a Pécskő úton