Megérkezett Salgótarjánba a város első elektromos autóbusza

A remények szerint a jövőben több is követi majd. Az utasok egyelőre még ne várják a megállókban a járművet, a busz egy-két hónap tesztüzemmel kezd a város útjain. Az autóbuszbeszerzés – a hozzá tartozó töltőállomás kiépítésével együtt – 145,5 millió forintba került, amit a hazai költségvetésből érkezett 1,5 milliárd forintos rendkívüli támogatásból finanszírozott az önkormányzat.

Pomázi Gyula, az Innovációs és Technológiai Minisztérium iparági stratégiákért és szabályozásért felelős helyettes államtitkára a busz átadóján kiemelte: habár a minisztérium célja a magyar buszgyártás erősítése, mégis örömteli olyan külföldi vállalatok Magyarországon való tartós jelenléte és működése, amelyek kiemelt figyelmet fordítanak a környezetvédelemre. Úgy fogalmazott, hogy a kínai székhelyű BYD 1995-ös alapítása óta komoly szakértelmet halmozott fel az újra feltölthető akkumulátorok gyártásában, mellyel a fenntartható fejlődés szószólójává vált a világ több mint 50 országában és régiójában – köztük hazánkban is – megtalálható gyártókapacitásával.

A helyettes államtitkár kiemelte: a BYD elektromos buszaival működik a legnagyobb nulla károsanyag-kibocsátású európai buszflotta az amszterdami Schiphol repülőtéren, illetve a világ legnagyobb városi elektromosbusz-flottája, mely London utcáin közlekedik. Hozzátette: a magyar városok a fenti példákhoz képest még csak ezen út elején járnak, de ez a salgótarjáni átadó is egy fontos lépés ebbe az irányba.

Fekete Zsolt, Salgótarján polgármestere az átadón mondott beszédében emlékeztetett rá: két évvel ezelőtt döntött a kormány egy másfél milliárd forintos rendkívüli fejlesztési támogatásról, az önkormányzat által javasolt fejlesztési csomag alapján. Ekkor három elektromos autóbusz beszerzését tűzték ki célul, de mivel a néhány hónappal későbbi miniszterelnöki látogatáson a teljes buszflotta lecserélése helyett csak az erre vonatkozó lehetőségek vizsgálata került be a Modern Városok Program salgótarjáni megállapodásába, ezért egyelőre okafogyottá vált több busz beszerzése – ismertette a polgármester.

Fekete Zsolt ugyanakkor kiemelte, hogy eredeti elképzelésükről ennek ellenére sem mondtak le, ezért azóta minden előkészítő tanulmányt, felmérést, számítást és egy új modellt is elkészíttettek; másrészt pedig részben teszt jelleggel, “nulladik lépésként” egy darab elektromos busz beszerzése mellett döntöttek. A programot ugyanakkor kibővítették egy, az országban egyedülálló, a város egész működési színvonalát javító komplex projektre, amelyben Pakssal és Péccsel is együttműködik az önkormányzat. Fekete Zsolt a kormányzati támogatást megköszönve hozzátette azt is, hogy bíznak további elektromos buszok beszerzésének lehetőségében.

A jármű egy teljes mértékben elektromos működésű, nulla károsanyag-kibocsátással közlekedő, 12, 05 méter hosszú, kéttengelyes, háromajtós, egy feltöltéssel akár 250 kilométert megtenni képes szóló autóbusz. A busz paramétereit és a néhány évvel ezelőtti budapesti tesztüzem tapasztalatait korábban már részletesen összefoglaltuk, ebben a cikkünkben, amelyben a BYD-t is bemutattuk.

Patrick Oosterveld, a BYD európai értékesítési igazgatója az átadón kiemelte: Magyarországon, magyarok által előállított elektromos busz érkezett a városba. A jármű 12 méter hosszú, több mint 80 fő befogadására alkalmas jármű több mint 250 kilométer megtételére képes egy feltöltéssel – ismertette. Patrick Oosterveld hozzátette: öröm a cég számára, hogy Salgótarján is egyike lett azoknak a városoknak, amelyek a BYD buszai mellett döntöttek, ezzel pedig a BYD is részese lehetett a városi tömegközlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentése irányába mutató első lépésnek – úgy a ma embere, mint gyermekeink és unokáink érdekében.

Uti Csaba Mihály, a KMKK Zrt. vezérigazgatója megfogalmazta: világszínvonalú, új technológia érkezett a céghez, a pillanat mérföldkőnek tekinthető. Hozzátette ugyanakkor, hogy ehhez “fel kell nőni”, mivel a jelenlegi karbantartó állomány ilyen típusú autóbuszokat eddig nem javított, így a várossal megkötendő megállapodás része lesz a szakemberek képzése is. A vezérigazgató ismertette: a közlekedési központok közül elsőként tudnak majd forgalomba elektromos autóbuszt, érdeklődve várják az első – hosszabb távú – üzemeltetési tapasztalatokat. Már csak azért is, mert a jövő fontos kérdése lesz, hogy az ilyen típusú járművek üzemeltetés (és megtérülése) milyen biztonságot jelent.

Simonyi Sándor, a Budapesti Műszaki Egyetem Ipari Professzora, a Trigon Electronica Kft. ügyvezetője kiemelte: a salgótarjáni innovációs lánc első láncszeme ez a járműbeszerzés. A lánc végén egy olyan modern közlekedési rendszer áll, melyben alternatív hajtású járművek játsszák a főszerepet, amelyek helyben, zöld forrásból származó energiából táplálkoznak – vázolta fel a hosszútávú, de programszinten már létező folyamatot a szakember. Simonyi Sándor kiemelte: tudományos és technológiai parkot kívánnak létrehozni a városban, melynek kulcskompetenciája az alternatív járműhajtások fejlesztése és gyártása lesz. Ebből következik, hogy ezen a területen kívánják megtalálni a térség jövőiparának egy fontos szegmensét is – tette hozzá.