Mads Östberg, a Citroën Rally Team Hungary norvég versenyzője, a rali-világbajnokság WRC2-es kategóriájának tavalyelőtti győztese nyerte a szombaton megrendezett Salgó-ralit. A pilóta a harmadik, azaz a nap első Tótújfalu-Zagyvaróna gyorsaságiján állt az élre, a vezetést innentől már nem is engedte ki a kezéből.
Összesen 104 kilométernyi gyorsasági szakasz várt kilenc (egészen pontosan háromszor három) gyorsasági szakaszon szombaton a Salgó Rally mezőnyére. Az ezúttal csak az első osztály számára rendezett, egyben a Nemzetközi Automobil Szövetség Közép-európai Zóna kupáját is nyitó futam központja Salgótarján volt, a versenyzők a gépkönyvezésre, technikai átvételre és pályabejárásra már pénteken megérkeztek. A „nullás autók” a nemrégiben elhunyt helyi ralilegendák, Keill József és Vajvoda Sándor arcképével felmatricázva vezették fel a mezőnyt, a város önkormányzata és a szervezők emléküknek ajánlották a futamot. Fekete Zsolt, Salgótarján polgármestere Molnár István navigátoraként ezúttal nem a mezőnyben, hanem teszt jelleggel a “nullás autók” között teljesítette a futamot.
A versenyt felvezető péntek este tartott sajtótájékoztatón még többen is úgy fogalmaztak: ötesélyesnek látják a futamot. Bár senki nem kívánta az élre várt versenyzőket megnevezni, mint az már szombat délelőtt kiderült, ha ez mégis megtörtént volna, ketten biztosan zokon veszik. A Salgótarján-Kazár-Vizslás, Bátonyterenye-Mátraalmás és Tótújfalu-Zagyvaróna gyorsasági szakaszok első körét követően ugyanis egyértelműen heten emelkedtek ki a mezőnyből. Bár a harmadik gyorsasági szakasz után élre álló Östberg-Barth (Citroen C3 Rally2) és a hetedik Turán-Farnadi (Volkswagen Polo R5) párosok között ekkor félpercnyi volt a különbség, nem elhanyagolható tény, hogy utóbbiak már a nyitó gyorsra tartva defektet kaptak, kereket cserélni már nem volt idejük, így – bár fújni tudtak a gumiba – Vizslára érkezve rögvest 15 másodperc hátránnyal a nyakukban kezdték a napot.
A nógrádi pilóták közül Vincze Ferenc (Skoda Fabia R5) harmadikként, Velenczei Ádám (Skoda Fabia Rally2 EVO) negyedikként fordult a második körre. A legelején érdemi változás ezen három gyorsasági alatt egy esetben történt: a Velenczei-Vánsza páros feljött a harmadik helyre, miután Zagyvarónára tartva a Bodolai-Deák (Ford Fiesta R5 MK II) duó defektet kapott, így nekik itt elszállt a dobogó esélye. Őket ekkor még szorosan követte a folyamatosan 3.-5. szakaszeredményeket autózó, az élmezőnyben csendesen, de stabilan autózó Klausz-Csányi kettős (Skoda Fabia Rally2 EVO).
Már a délutáni, harmadik körben az összetettben addig ötödik, bajnoki címvédő Hadik András, Kertész Krisztián páros (Ford Fiesta R5 MK II) a nyolcadik gyorsaságin Bátonyterenye és Mátraalmás között árokba borultak. Az élmezőnyből így kieső párosnak nem esett baja, versenyautójuk viszont csúnyán összetört, a futam mintegy 20 percet állt. A baleset miatt Vincze Ferencék és Klausz Kristófék sem tudtak teljes értékű szakaszt menni, számukra így végül a gyorsaságit megnyerő Östberghez képest 2 másodperc hátránnyal írták jóvá a teljesítést.
A Turánéknak reggel, Bodolaiéknak pedig a hatodik gyorsaságin beütött defekt, továbbá Hadidkék kiesése miatt lényegében négyszereplősre apadva vágott neki az élmezőny az utolsó szakasznak, ahol a sorrendben már csak akkor lett volna változás, ha valaki hibázik. Ilyenre azonban nem volt példa, így végül Mads Östberg lett a Salgó Rally bajnoka, 16,4 másodperccel a 2019-es abszolút bajnok, egy év szünet után idén visszatérő Vincze Ferenc és 24,9 másodperccel Velenczei Ádám előtt. A dobogóra tehát két szécsényi pilóta is felfért a tavalyelőtti WRC2-es világbajnok mögé.
Salgó Rally 2022 végeredmény. 1. Mads Östberg-Patrik Barth (Citroen C3 Rally2): 53 perc 13,8 másodperc, 2. Vincze Ferenc-Németh Gergely (Skoda Fabia R5): 53:30,2 (+16,4 másodperc a győzteshez képest), 3. Velenczei Ádám-Vánsza Zsolt (Skoda Fabia Rally2 EVO): 53:38,7 (+24,9), 4. Klausz Kristóf-Csányi Botond (Skoda Fabia Rally2 EVO): 53:45,5 (+31,7), 5. Turán Frigyes-Farnadi Ágnes (Volkswagen Polo R5): 53:55,4 (+41,6).
Östberg négy, Vincze kettő, Bodolai szintén kettő, Turán pedig egy szakaszgyőzelmet jegyzett a 2022-es Salgó-ralin. A 71 nevezett párosból végül 65 állt rajthoz, közülük 45-en érkeztek meg a városközponti céldobogóra.
Rafaelék kiestek, Molnárék élményautóztak
Rafael Tamás Szabó Balázzsal az oldalán reggelről még beköszönt egy 10. pozíciós szakaszeredménnyel Salgótarján és Vizslás között, de a nap során többször is a Porsche 911 GT3-mas csúszkálására panaszkodott. Az első áthaladás után felhordásossá váló mátrai gyorsaságin aztán defektet kaptak, a szakasz céljában a RallyRádiónak pedig a pilóta azt mondta nem tudja hol kapták a defektet, de azt megfogadta, hogy nem jön többet olyan versenyen, ahol nincs út, mert ott nem lehet menni.
A Czinege Lászlóval az oldalán induló Molnár Ferenc (Lada VFTS) a futam előtt azt mondta: biztonságosan, de látványosan fognak autózni. A páros abban az új, Just4Fun kategóriában indult, mellyel a szövetség egyfajta „könnyített részvételt” tesz lehetővé, így ők például másodosztályú licenccel tudtak rajthoz állni. Bár ez a csoport ezáltal nem feltétlen a nagy csatákról szól, Molnár Ferencék hetet is megnyertek a kilenc gyorsaságiból, így a kategóriagyőzelmet is megszerezték.
A további nógrádi (érintettségű) párosokról elmondható, hogy Osváth Péter és a neki navigáló Répás Zoltán (Skoda Fabia R5) abszolút hatodikként értek célba. A Határ Attila-Éhn Dániel páros (Peugeot 306) abszolút 31. helyen végzett, egyben harmadikként a kategóriájukban, melyet egészen a hatodik szakaszig vezettek, ekkor azonban egy defekt miatt hátrébb csúsztak. Az Illés Zoltán-Diósi János (Peugeot 208 R2) kettős Molnárékhoz hasonlóan a Just4Fun-t választotta, ahol második helyen, abszolútban pedig a 40. pozícióban zártak, míg a Mócsány Zsolt-Gregus Ferenc duó (Lada VFTS) a nyolcadik, mátrai gyorsasági szakaszon kiesett a versenyből.