Kis mértékben bővül a vasúti menetrend Nógrád megyét érintően

3100.hu Fotó: Vonatkereszt a salgótarjáni Külső pályaudvaron

Nyilvánosságra hozta a MÁV-START a december 13-án életbe lépő új vasúti menetrendet. Kelet-Nógrádban változnak az indulási és érkezési időpontok, továbbá egy járattal bővült a menetrend. Balassagyarmat viszonylatában egységesítették az indulási időpontokat és több reggeli, délelőtti vonat esetében Hatvan viszonylatában kínál közvetlen utazási lehetőséget a vasúttársaság.

 

Hatvan – Salgótarján – Somoskőújfalu

Kelet-Nógrád vasútvonalának a folytatásban is térségi szerepet szánnak: közvetlen fővárosi összeköttetést továbbra sem tartalmaz a menetrend, ugyanakkor a hatvani vasútvonal felújításának köszönhetően jelentősen változik – egyben bővül – az elővárosi menetrend. Budapest és Gödöllő között egész nap fél óránként közlekednek személyvonatok. Budapestről Gödöllő, Aszód és Hatvan térségét az Egerbe egész nap óránként közlekedő Agria InterRégió vonatok, valamint munkanapokon délután új Z80-as zónázó vonatok biztosítják, melyek Budapest és Gödöllő között nem állnak meg, ezáltal gyors kapcsolatot kínálnak.

Új járatként jelenik meg egy vonat Hatvanból 17:10-kor, így munkanapokon 13 és 19 óra között óránként járnak a szerelvények Somoskőújfalu felé. Érdemes ugyanakkor az új menetrendet áttekinteni a vonatra szállóknak attól függetlenül, hogy abban nagy változások nem találhatóak. Ennek oka, hogy néhány perccel módosulnak – jellemzően 5 perccel korábbra kerülnek – az indulási időpontok Somoskőújfaluról.

2020-2021. évi belföldi közforgalmú menetrend vonalankénti bontásban

Vonali menetrendek (2020-2021)

A kisebb módosítások jellemzően a csatlakozások biztosítását szolgálják, így például reggelente, a Budapest irányába közlekedő Borsod Intercity-hez. Ez 5:24-es salgótarjáni, városközponti felszállással, hatvani átszállással és 7:40-es budapesti érkezéssel már alternatíva lehet a főváros környéki csúcsforgalomban sokszor tíz perceket vesztő távolsági autóbuszjáratok mellett.

 

Maradnak a mozdonyos vonatok Kelet-Nógrádban

November elején visszatértek a 81-es vasútvonalra a mozdonyos vonatok, a korábban itt megszokott uzsgyi motorvonatok immáron Budapest és Lajosmizse viszonylatában közlekednek. Az orosz gyártású motorvonatokból 40 darab készült a 2000-es évek elején, a kelet-nógrádi vasúti személyszállítást 14 éven át határozták meg.

Nem mindenki örül ennek: a somoskőújfalui vasútállomás környékén lakók éjszakai nyugalmát zavarják a dízelmozdonyok. Ezek motorja ugyanis éjszaka is jár – például azért, hogy a fűtés biztosított legyen a személykocsikban a hajnali indulásra -, ezzel kapcsolatban 37 fő jelezte panaszát a község önkormányzata felé. Tóth László polgármester korábban azt közölte: a panaszbeadványt eljuttatta a MÁV vezetőségéhez. A válasz időközben meg is érkezett: a motorjáratás a hideg időszakkal párhuzamos, nyáron ez részben elkerülhető lesz. A zajhatások csökkentése érdekében a vasúttársaság felhívta munkavállalóinak figyelmét az utasításokban előírtak szerinti munkavégzésre, de alternatív megoldásokat is keresnek a probléma orvoslására. Terveznek zajmérést is elvégezni a somoskőújfalui vasútállomás környékén – ennek eredménye és az anyagi lehetőségek függvényében fognak intézkedni. Korábban, amikor Salgótarján központjáig közlekedett a legtöbb szerelvény, akkor a városközponti motorjáratás helyett a szerelvényeket a Külső pályaudvaron éjszakáztatták.

A szerelvények átcsoportosításának okáról korábban megkérdeztük a MÁV-ot, de választ nem kaptunk. Az iho.hu közlekedési szakportálon megjelent cikk azonban segít megérteni a folyamatokat: az intézkedés egyik kiemelt célja a szakosodás. A társaság arra törekszik, hogy lehetőség szerint az egyes telephelyeken azonos típusú és gyártmányú mozdonyok, illetve motorvonatok üzemeljenek, vagyis egy adott térségben homogénebb legyen a mozdony- és motorvonat-állomány.

A Dunántúlon Pécs, Celldömölk, Székesfehérvár, Dombóvár és Szombathely, a Dunától keletre pedig Hatvan, Szentes, Békéscsaba, Miskolc, Debrecen, Nyíregyháza és Záhony érintett az átcsoportosításokban. Az intézkedéssorozatot a KISS motorvonatok érkezése is magyarázza: a budapesti Istvántelken lévő karbantartóbázison helyet kell felszabadítani az új járművek szervizeléséhez, napi forgalomba állításához.

 

Nyugat-Nógrád

Balassagyarmatról Aszódra naponta a korábbi kettő hajnali, reggeli vonat helyett három indul majd, amelyek mind a fővárosi, mind a gödöllői és hatvani utazások esetében kedvezően befolyásolják a munkába vagy iskolába eljutás lehetőségeit. Ezek közül munkanapokon kettő is tovább közlekedik majd Aszódról Hatvanba, átszállásmentes kapcsolatot biztosítva a Galga-völgye településein élők hatvani utazásaihoz is.

A Balassagyarmatról Aszódra közlekedő vonatok indulási időpontja minden nap csaknem egységes lesz. Aszódról Balassagyarmatra 9:43-kor új vonat indul, ez az új vonat munkanapokon meghosszabbított útvonalon, Hatvanból kezdi útját 9:15-kor. Ezzel párhuzamosan az Aszódról 7:43-kor Balassagyarmatra közlekedő vonat útvonala is hosszabb lesz, ez munkanapokon Hatvanból indul 7:15-kor.

A 78-as számú vonal “felső” szakaszán nem lesz változás: marad a napi négy vonatpár Balassagyarmat és Ipolytarnóc között. A 75-ös számú, Vác – Balassagyarmat vonalon sem lesz jelentős változás, csak az indulási és érkezési időpontok módosulnak néhány perccel egyes esetekben.

 

MÁV START nyomán / 3100.hu Fotó: Vonatkereszt a salgótarjáni Külső pályaudvaron