Kétszer kétsávos út köti össze Salgótarjánt az M3-as autópályával

3100.hu Fotó: A 21-es számú főút újonnan négynyomúsított szakasza a tari csomópontnál, az átadás délelőttjén

A 21-es főút két új, kétszer kétsávos szakaszát adták Nógrád megyében szerdán, amelyek révén befejeződött az M3-as autópálya és Salgótarján közötti kétszer kétsávos, 52 kilométeres út kiépítése, a város bekapcsolódott a gyorsforgalmi hálózatba. A legújabban elkészült két szakasz összesen 11,3 kilométer hosszú, nettó 19,4 milliárd forintból épült meg a Swietelsky Magyarország Kft., a HE-DO Kft. és a KM Építő Kft. konzorciumának kivitelezésében.

A Tar-Mátraverebély közötti, és a Bátonyterenyét érintő szakasz Kisterenyén tartott átadó ünnepségén Fónagy János kiemelte, hogy az országos közúthálózat műszaki állapota alapvetően befolyásolja az érintett térségek gazdasági versenyképességét, a helyiek életlehetőségeit, és az elmúlt években mindez érezhetően javult. A nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár közölte: a kormány mintegy 5 ezer milliárd forintot fordít 2024-ig közúti és vasúti fejlesztések előkészítésére és kivitelezésére. Ennek keretében az útprogram költségvetése 3200 milliárd forint, melyből 1800 milliárd forintot a hazai költségvetés fedez, a fennmaradó pénzt adják az uniós támogatások – tette hozzá.

3100.hu Fotó: Fónagy János nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár a Bátonyterenyén tartott átadó ünnepségen
3100.hu Fotó: Fónagy János nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár a Bátonyterenyén tartott átadó ünnepségen

Fónagy János szólt arról is, hogy 2016 és 2024 között a magas szolgáltatási színvonalú közúthálózat mintegy ezer kilométerrel bővül, és a kormány stratégiai céljának nevezte, hogy

2030-ra Magyarország bármelyik pontjáról 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos út.

Becsó Károly, Kelet-Nógrád országgyűlési képviselője arra figyelmeztetett, hogy “az út ami gyorsan idehoz, gyorsan el is tud vinni”. Kiemelte: a négysávos út a térségi települések megerősödése, gazdasági fejlődése, élhetősége és szerethetősége érdekében épült, azért, “hogy ne lakhelyek, hanem otthonok legyenek ezek a települések”. Az országgyűlési képviselő megfogalmazta: Pásztó és Bátonyterenye elindult ezen az úton, ezek a városok “keresik az együttműködést a partnerekkel és a kormányzattal az itt élők érdekében, szolgálatában. Most az út felért Salgótarjánig, reméljük a megyeszékhely is felismeri az ebben rejlő lehetőséget. A lehetőséget az ellenállás helyett az együttműködésre” – mondta Becsó Károly.

3100.hu Fotó: A 21-es számú főút újonnan négynyomúsított szakasza a Sulyom-hegynél, az átadás délelőttjén
3100.hu Fotó: A 21-es számú főút újonnan négynyomúsított szakasza a Sulyom-hegynél, az átadás délelőttjén

Becsó Zsolt országgyűlési képviselő úgy fogalmazott: a rendszerváltás óta eltelt időszak örömteli eredményei közül ha egy valamit ki kellene emelni, az csak a 21-es út négysávosítása lehet. Az országgyűlési képviselő emlékeztetett rá, hogy 1999-ben és az azt követő években kétszer 2,6 kilométeres szakaszokkal indult a fejlesztés, Salgótarjántól Hatvan felé. Úgy fogalmazott: volt az életünkben aztán néhány év, amikor a központi akarat mást preferált, ezért majdnem 10 év alatt csak négy gyorsítósáv épült. 2011-ben aztán új lendülettel folytatódhatott a négysávosítás, most pedig megélhetjük azt a pillanatot, hogy 52 kilométeres befejeződött a négysávosítási program – mondta Becsó Zsolt. Az országgyűlési képviselő aláhúzta: elkötelezettek a tekintetben is, hogy belátható időn belül felújítsák az elsőként négynyomúsított szakaszokat.

3100.hu Fotó: A 21-es számú főút újonnan négynyomúsított szakasza Kisterenyén, az átadás délelőttjén
3100.hu Fotó: A 21-es számú főút újonnan négynyomúsított szakasza Kisterenyén, az átadás délelőttjén

Szabó Sándor, a Nógrád Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja az átadón arról beszélt, hogy 1959. szeptember 25-én, napra pontosan 60 évvel ezelőtt adták át a forgalomnak a 21-es út Hatvan és Zagyvapálfalva közötti szakaszát. Az időközben elkészült M3-as autópályára 1980-ban csatlakozott a főút, mely szintén fejlődött, de az igazi előrelépés a négysávosítás, mely “Kelet-Nógrádnak hatalmas eredmény és élmény”. A kormánymegbízott arra is kitért, hogy a nyomvonal 60 évvel ezelőtti megálmodói jól terveztek: a főút alig érint települést, nem keresztez vasútvonalat.

Szabó Sándor azt kívánta, hogy erősítse és szolgálja a négysávos 21-es a közlekedésbiztonság mellett az itt élők létbiztonságát is.

Nagy-Majdon József, Bátonyterenye polgármestere az átadón hitet tett amellett, hogy a támogató hangok melletti bíráló, az út általi kettészakítottságról szóló vélemények elvesznek majd az út eredményezte értékek mellett, mert “ez a beruházás azt teszi lehetővé térségünknek, hogy nem az “átkos és leszakadó” észak-magyarországi régióhoz fogunk tartozni, hanem végérvényesen Budapest és fejlődő térsége agglomerációjába kerültünk”.

Csonka Tamás, a KM Építő Kft. ügyvezetője, Sipos Zsolt, a He-Do Kft. ügyvezetője, Hegyi Zoltán, a Swietelsky Magyarország Kft. ügyvezetője, Juhász Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatóhelyettese, Becsó Károly, a térség fideszes országgyűlési képviselője, Fónagy János, a Miniszterelnöki Kormányiroda parlamenti államtitkára, Becsó Zsolt országgyűlési képviselő, Szabó Sándor, Nógrád megye kormánymegbízottja, Nagy-Majdon József bátonyterenyei polgármester, Ürmössy Ákos, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Nógrád megyei igazgatója és Dobróka Tamás, a He-Do Kft. tulajdonosa a 21-es főút kétszer kétsávossá bővített Tar és Mátraverebély közötti, valamint bátonyterenyei szakaszának átadásán (Fotó: MTI/Komka Péter)
Csonka Tamás, a KM Építő Kft. ügyvezetője, Sipos Zsolt, a He-Do Kft. ügyvezetője, Hegyi Zoltán, a Swietelsky Magyarország Kft. ügyvezetője, Juhász Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. útfejlesztési igazgatóhelyettese, Becsó Károly, a térség fideszes országgyűlési képviselője, Fónagy János, a Miniszterelnöki Kormányiroda parlamenti államtitkára, Becsó Zsolt országgyűlési képviselő, Szabó Sándor, Nógrád megye kormánymegbízottja, Nagy-Majdon József bátonyterenyei polgármester, Ürmössy Ákos, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Nógrád megyei igazgatója és Dobróka Tamás, a He-Do Kft. tulajdonosa a 21-es főút kétszer kétsávossá bővített Tar és Mátraverebély közötti, valamint bátonyterenyei szakaszának átadásán (Fotó: MTI/Komka Péter)

Juhász Zoltán, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese elmondta, több környezettudatos megoldást is alkalmaztak az útépítésnél. Így például újrahasznosították a régi pályaszerkezet beton alaprétegét, a külterületi szakaszokon a teljes hosszon vadvédő kerítést építettek ki, ami a környezeti érdekek mellett a közlekedésbiztonságot is szolgálja.

 

MTI nyomán / Kiemelt fotó: A 21-es számú főút újonnan négynyomúsított szakasza a tari csomópontnál, az átadás délelőttjén (Fotó és további képek: 3100.hu | Facebook)