Jó eséllyel nem marad helyi járati buszok nélkül Somoskőújfalu

December 27-én délig kell nyilatkoznia Somoskőújfalu önkormányzatának arról, hogy 2019-ben is kéri-e Salgótarjántól a helyi járati autóbusz-közlekedés további működtetését. Erről csütörtöki ülésén döntött a város közgyűlése.

A képviselők elé eredetileg egy olyan javaslat került, mely szerint január elsejétől nem állnának meg Somoskőújfalu megállóiban a Salgótarján és Somoskő/Salgóbánya viszonylatában közlekedő helyi járati autóbuszok, az országhatár felé tartó járatok pedig megszűnnének. A dokumentum kitér rá: 2006. október 1-től történt leválása óta közigazgatási határon kívüli helyi járati közlekedéssel biztosított Somoskőújfalu kiszolgálása, a települések közötti szerződés azonban év végén lejár, a község önkormányzata pedig az előterjesztés szerint nem reagált a város folytatást firtató megkereséseire.

Tóth László, Somoskőújfalu polgármestere a 3100.hu megkeresésére elmondta: többször is jelezte a salgótarjáni városvezetés felé, hogy településük a központi költségvetésből vár rendkívüli támogatásra ahhoz, hogy a szolgáltatásért a szerződés szerinti szűk 21 millió forintot ki tudják fizetni Salgótarján önkormányzatának. Információi szerint erről a támogatásról napokon belül hivatalos bejelentés születik, összege pedig várhatóan 15 millió forint lesz, így reményei szerint az előterjesztés forgatókönyve nem lép majd életbe. Az állami hozzájárulás nélkül a 21 millió forintos összeget településük összesen 24 millió forintos helyi adó bevételeiből nem tudnák kigazdálkodni. Tóth László már a közgyűlés előtt is azon reményének adott hangot, hogy az előterjesztést azzal a kitétellel fogadják majd el Salgótarjánban, hogy a költségvetési támogatásról szóló döntés napokban várható hivatalos megjelenése esetén minden marad majd a jelenleg megszokottak szerint.

Az előterjesztést Salgótarján közgyűlése is ennek megfelelően – hozzászólás és vita nélkül – azzal a kitétellel fogadta el csütörtöki ülésén, hogy ha Somoskőújfalu önkormányzata 2018. december 27-én délig jelzi azt, hogy továbbra is fizetni tudja a rá eső költségeket, a buszközlekedés január elseje után is a jelenleg megszokottak szerint zajlik majd.

Tóth László, Somoskőújfalu polgármestere a 3100.hu-nak aláhúzta: önkormányzatuk a hivatalos minisztériumi értesítés kézhezvételét követően haladéktalanul jelezni fogja a szolgáltatás további folytatására vonatkozó igényt és a központi költségvetési támogatás segítségével – ha nehezen is, de – ki fogja tudni fizetni a kért összeget.

 

Bővebben…

Somoskőújfalu leválásakor a település és a megyeszékhely szerződésben rögzítette azon helyzet kezelését, hogy a falun áthaladó járatokért mekkora hozzájárulást szükséges fizetnie a községnek éves szinten. A megállapodás nem konkrét összeget rögzít, hanem futásteljesítmény alapján számított százalékos arányt. Azt, hogy a volántól Salgótarjánnak benyújtott számla mekkora hányada esik Somoskőújfalura. Annak idején ez az összeg 3-4 millió forintról indult, de a helyi tömegközlekedés központi finanszírozásának csökkenése és az általános áremelkedések hatására mostanra közel 21 millió forintra rúg. A községnek ugyanakkor az éves helyi adóbevétele, vagyis kis túlzással élve a “szabadon felhasználható kerete” 24 millió forint, amit így majdnem egy az egyben elvinne egy ilyen nagyságrendű a kötelezettség. Ráadásul Somoskőújfalu önkormányzatának nem kötelezően ellátandó feladata a helyi járati autóbusz-közlekedés biztosítása, így bármennyire fontos is ez nekik, a buszközlekedéshez kapcsolódó állami támogatásra sem jogosult a település, csak – mint most – rendkívüli támogatásban bizakodhatnak.

Salgótarján önkormányzata részéről ha ezúttal túl nagy szociális érzékenységről nem is tesz tanúbizonyságot az elképzelt forgatókönyv, az anyagi hozzájárulás “követelése” teljesen reális és érthető. A város által fizetett helyi járatok egy másik települést is kiszolgálnak, annyira pedig messze nem szalad a szekér a megyeszékhelyen, hogy ezt ajándékba adja oda a város. Az azonban, hogy egy esetleges somoskőújfalui fizetésképtelenség (ami a fentiek alapján úgy tűnik, nem fog bekövetkezni) esetére az lenne a megoldás, hogy a járatok nem állnak meg a településen, nem tűnik minden részletében átgondolt tervnek.

A képviselők elé került előterjesztésben kitértek rá, hogy a somoskőújfalui óvodába és iskolába járó somoskői és salgóbányai gyermekeknek szerződéses járatok megrendelésével biztosítanák az intézményekbe való reggeli eljutást és a délutáni hazajutást. Ha információnk helyesek, az intézményekbe járó gyermekek legalább harmadáról van szó. Ezen “iskolabuszok” közlekedtetése csak a 2018/2019-es tanév hátralévő részére – a helyi járati autóbuszok közlekedtetéséért fizetendő alapösszegen felül – további 3 millió forintba kerülne Salgótarján önkormányzatának. Az alapösszeg azonban nem csökken annak következtében, hogy a buszok nem állnak meg Somoskőújfaluban, hiszen a futásteljesítmény nem változik.

Pusztán a salgótarjáni költségvetés szempontjából tekintve a kérdést egy ilyen forgatókönyv esetén: nem érkezik be Somoskőújfalutól 21 millió forint, keletkezik viszont 3 millió forint extra kiadás, valamint van még egy előttünk számszerűen nem ismert, de biztosan nem elhanyagolható tétel. Ez a bérletet vásárló somoskőújfaluiak által befizetett összeg, amivel kapcsolatban elképzelhetetlennek tűnik, hogy a keletkező hiányt a volán nem vasalja be Salgótarján önkormányzatán az első adandó alkalommal, amikor az kimutathatóvá válik.

Egy ilyen helyzet előállásakor tehát a salgóbányai és somoskői iskolások és óvodások közlekedése extra költségráfordítással megoldott lenne a somoskőújfalui intézmények irányába és vissza. Nem lenne azonban megoldott a munkába és onnan hazajutás a Somoskőújfaluban dolgozó salgóbányai és somoskői munkavállalóknak. Az is biztos, hogy a somoskőújfaluiak sem repesnének az örömtől, hiszen a vasútállomás a település egyes pontjairól több mint három kilométerre található. Továbbá akár vasúton, akár a helyi buszok helyett – biztosan ritkábban – közlekedő helyközi járatokon jutnának be a városba, ha úti céljuk nem a városközpont vagy a vasúti megállók környéke, további jegyeket/bérleteket lenne szükséges vásárolniuk. Az pedig vélhetően az alapszolgáltatásokhoz való hozzáférés törvényekben rögzített határait is átlépné, hogy Somoskőújfaluról Somoskőre vagy Salgóbányára nem lehetne eljutni tömegközlekedéssel, ahogyan az ellenkező irányba sem.

Egy ilyen helyzet esetleges előállását a fentiek alapján a két önkormányzat szinte biztosan nem tudná költségvetési és ellátási oldalról egyaránt megfelelő módon elrendezni, arra szinte biztosan az illetékes minisztériumnak kellene megoldást találnia. A fentiek alapján az igen erős üzenettel bíró előterjesztéssel a salgótarjáni önkormányzat célja talán éppen ez lehetett…

A remények szerint Somoskőújfalu önkormányzatához a megadott határidő előtt megérkezik a hivatalos értesítés a támogatásról, aminek eredményeképpen továbbra is megállnak majd a Salgótarján és Salgótarján (Somoskő és Salgóbánya) között közlekedő helyi járati autóbuszok a közbeeső településen. A mostanra egyértelműen feszültséget okozó helyzet ezzel azonban végérvényesen nem, “csak” egy újabb esztendőre oldódik meg.

 

3100.hu Fotó: Egy 11B jelzésű helyi járat érkezik egy somoskőújfalui megállóba