“Itt szeretik és támogatják is a ralit”

A második körre slick gumival érkező szécsényi pilóta a hosszú mátrai körgyorsaságit emiatt "katasztrofálisnak" értékelte saját teljesítményük tükrében. Nem úgy, mint a vezetést átvevő és innentől azt el sem engedő Turán Frigyes (Volkswagen Polo R5), aki csak annyiban kommentálta a bő 26 kilométert, hogy "nagyon jó volt, a többiek kaptak fél percet". Turánék aztán a Mátra nyugati oldalában is megtoldották még előnyüket. A harmadik körben szintén ők voltak a leggyorsabbak Kazár felé és az ekkorra már jelentősen felhordásossá, sarassá és vizessé váló körgyorsaságin is. A Mátrából lefelé viszont már óvatosabban ereszkedtek, itt "csak" a második legjobb időt autózták, de ez is bőven elég volt számukra a végső győzelemhez. (3100.hu Fotó: Csikó Milán | Instagram)

Idénynyitó lett volna, de végül a kora tavaszi koronavírus-járványhelyzet miatt elhalasztották a Salgó-ralit. Június 4-én és 5-én salgótarjáni központtal rendezik meg a futamot, melyen végül a Rally1, a Rally3 és a Historic mezőnye lesz látható a megyeszékhely környéki és mátrai gyorsasági szakaszokon.

A versenyt megelőző időszak az autósport berkeiben Rally2-es mezőny tiltakozásától volt hangos. A 168 “B” licenccel rendelkező közül 66-an írták alá azt a közleményt, melyben bejelentették, hogy az őket “évek óta sújtó sanyarú és megalázó helyzeteket” megelégelve távol maradnak a futamtól. A Rally Szakági Bizottság egyeztetésre hívta a versenyzők képviselőit, ezt azonban – immáron 98 aláírással – elutasították arra hivatkozva, hogy az ilyen találkozók az előző években sem vezettek eredményre. Azóta már körvonalazódik az egyeztetés, de erre csak később kerül sor. Végül 12 páros adta le nevezését a Rally2-be, amit később ők is visszavontak, így a szervezők törölték a másodosztály futamát a Salgó-raliról. Akik végül mégis az indulás mellett döntöttek (hat páros), egyedi rajtengedéllyel a Rally1 mezőnyében lesznek pályán.

A pénteki és szombati Salgó Rally mellett vasárnap Parádsasvár környékén rendeztek voltak futamot a harmadosztály számára. A rendező az ide nevezőkkel folytatott egyeztetést követően – a kialakult helyzetre való tekintettel – a Parádsasvár Rally3 futamot beépítette a Salgó Rally programjába. Itt a nevezési határidőt is kitolták, végül 25 páros regisztrált. A Historic mezőnye hét párost számlál, köztük a salgótarjáni Kreicsi Bálinttal és Lieszkovszky Gáborral (305-ös rajtszám, BMW 320). Az előfutók nélkül 66 versenyautót felvonultató Rally1 összesen tíz, a Historic hét, a Rally3 pedig öt gyorsaságit teljesít majd.

Salgó Rally – Útlezárásokra kell számítani Salgótarjánban és környékén

Salgótarjánban a Beszterce-lakótelep és a városközpont között csak a Füleki úton lehet majd közlekedni pénteken és szombaton. A Salgó Rally megrendezése miatt több útszakaszon is lezárásokra kell számítani pénteken és szombaton, erről a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság készített lajstromot.

A Rally1 és a Historic június 4-én, pénteken késő délután egy Bátonyterenye-Szuha gyorsasági szakasszal indítja a programot. Az eredeti kiírás szerint ezen az estén az egykori salgótarjáni acélgyár területén is gyorsaságit rendeztek volna, de erre végül nem kerül sor. Adamovits Márk főszervező tájékoztatása szerint a területért felelős felszámoló biztossal már januárban megállapodtak a versenyről, időközben azonban új személyt jelöltek ki ebbe a pozícióval, akivel viszont nem tudtak megegyezni, így törölni kényszerültek a gyorsaságit.

Az időjárás sem kímélte a rendezőket a versenyre készülés során, az elmúlt napokban több millió forintot költöttek arra, hogy használhatóvá tegyék a mátrai gyorsasági szakaszok útvonalát az elmúlt hetek csapadékos időjárását követően. Adamovits Márk főszervező tájékoztatása szerint a Bátonyterenye-Szuha gyorsasági szakaszon az eső három helyen is elmosta az utat. A helyszínre 400 tonna márgás követ szállítottak, amit munkagépekkel dolgoztak be az útba. Tótújfalu és Cered között pedig közel egymillió forintot költöttek az út kátyúzására.

Június 5-én, szombaton Mátrakeresztes-Mátraszentimre, Mátraalmás-Szorospatak-Bátonyterenye és Tótújfalu-Cered-Salgótarján gyorsasági szakaszokat teljesít majd a Rally1 mezőnye három, a Historic pedig kettő körben. A Rally3 számára a fentiekből egy teljes és egy ceredi gyorsasági nélküli kör jelenti majd a futamot. A gyorsasági szakaszok összesített hossza így végül 123 kilométer lesz az elsőosztály számára, 85 kilométer a Historic mezőnyének és 58 kilométer a Rally3 számára. A szervizpark a 21-es út salgótarjáni városközponti felüljárója és Beszterce-lakótelepi körfogalma között lesz kialakítva pénteken és szombaton, a céldobogót pedig a pavilonsori parkolóban állítják fel.

A nógrádi párosok közül természetesen ott lesz a rajtnál a szécsényi Velenczei Ádám, Bacigál Igor navigátorával (7-es rajtszám, Skoda Fabia R5 Evo), de nem hagyja ki a hazai futamot mások mellett a Rafael Tamás, Szabó Balázs páros sem (36-os rajtszám, Porsche 911 GT3). Az idei bajnokságot látogató külföldi versenyzők közül ezúttal csak a Jan Kopecky, Jan Hlousek duó lesz ott a rajtnál (1-es rajtszám, Skoda Fabia Rally2 Evo), a Citroën Rally Team Hungary párosa – Mads Ostberg és Torstein Eriksen – ugyanis a szardíniai WRC2-es futamon lesznek jelen ezen a hétvégén.

A Mátrakeresztes-Mátraszentimre szakaszon szombaton délelőtt, Tótújfalu és Zagyvaróna között pedig kora délután a Rally Classic mezőnye is megjelenik a harmadosztályt követően. A 30 évnél (egyes esetekben 25 évnél) öregebb gépcsodák egyfajta “oldtimer túrával” kapcsolódnak a programhoz. Tőlük így nagy sebességet senki ne várjon, számukra a rendezvény egy átlagtartó ügyességi menetpróba lesz.

 

Nincs nézők elől elzárt gyorsasági, a szervizpark díjmentesen látogatható

Pénteken és szombaton rendezik a Salgó Rally gyorsasági szakaszait, a versenyt megelőző este a salgótarjáni József Attila Művelődési Központban tartották a programot felvezető sajtótájékoztatót. Salgótarján polgármestere örömét fejezte ki, hogy ha a koronavírus-járvány következtében nem is nyitó futamként, de idén is sor kerülhet a Salgó-ralira. Fekete Zsolt licenccel rendelkező versenyző, de ezúttal – ízületi problémái miatt – nem lesz ott a navigátorülésben.

Berényi Ákos, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség szakágvezetője megköszönte, hogy Salgótarján ismét befogadta a rali-társadalmat. Megfogalmazása szerint itt szeretettel fogadják a versenyzőket és a nézőket, ezáltal pedig a sportágnak is fontos a környék, mely egy

olyan régió, ahol szeretik és támogatják is a ralit.

Salgó Rally 2020 – Képriport

A tavaly novemberben Nyíregyházán Európa-bajnoki futamgyőztes Turán Frigyes, Bagaméri László kettős nyerte a vasárnap Salgótarjánban és környékén rendezett Salgó-ralit, az országos bajnokság idénynyitó futamát. A páros félidőben vette át a vezetést Vincze Ferencéktől, előnyüket aztán el sem engedték a céldobogóig. Képriport a 2020-as Salgó-raliról.

Az összetettet vezető pilóta a “mindig változó körülmények” tükrében arról beszélt, próbálják kiegyensúlyozott formájukat hozni a Salgó-ralin is. Hadik András kérdésre kiemelte: bár két futam után magabiztosan vezetnek, messze nincs még itt az ideje a számolgatásnak. Egyértelmű céljuk a lehető legjobb eredmény elérése, majd az utolsó verseny előtt lehet nézegetni a bajnokság állását.

Adamovits Márk főszervező visszatekintésében elmondta: a boldogkőváraljai nyitó futamon még nem lehettek ott a nézők, Ózd és Eger környékén védettségi igazolvánnyal erre már lehetőség volt. A Salgó Rally esetében immáron nem szükséges védettségi igazolvány sem, a megfelelő távolságtartást azonban be fogják tartatni a nézőkkel – tette hozzá. A főszervező ismertetése szerint a salgótarjáni szervizpark ingyenesen bejárható lesz az érdeklődők számára pénteken és szombaton. Adamovits Márk lapunk kérdésére elmondta: a mátrai gyorsaságinak most más az útvonala, mint tavaly volt, nézők elől elzárt gyorsasági így idén nincs a programban, néhány lokális, 30-40 méteres szakasz kivételével, amit a helyszínen a rendezők jelezni fognak.

 

Kiemelt archív fotó: Turán Frigyes a 2020-as Salgó Rally mátrai körgyorsaságiján (3100.hu Fotó: Csikó Milán | Instagram)