Indul a 21-es számú főút “régi” szakaszainak felújítása

Tizenkilenc, illetve tizenöt évvel ezelőtt átadott szakaszokon végeznek rekonstrukciós munkálatokat az elkövetkezendő hónapokban. Információink szerint Salgótarján és Vizslás-Újlak között, illetve a további, annak idején úgynevezett “előzési szakaszként” megépült szelvényeknél ütemezetten jelennek meg a munkagépek a tervek szerint még március során.

A Közbeszerzési Értesítőben megjelent információk szerint a 21-es számú főút rekonstrukciója (hivatalosan: továbbfejlesztése) első ütemének munkálatait a HE-DO Építő Zrt. nettó 834 millió forintért végzi el. A projektben nyolc kilométeren teljes burkolatcsere, közel hat kilométeren aszfaltcsere valósul meg. A munkálatok részeként közel 300 méteren szalagkorlátokat cserélnek vagy bővítenek; több mint négy kilométeren fényvédő hálókat javítanak, pótolnak vagy átépítenek; tartós burkolatjeleket mintegy 3500 négyzetméteren készítenek; bitumenes tömítőszalagot bő 13 kilométeren helyeznek el. A vízelvezetés javítására bő ezer négyzetméteren kerül sor ún. grooving vágásos technológiával: nyolc milliméter mély hornyokat vágnak majd a burkolatba Tar közelében egy olyan szakaszon, ahol az úttest felületén esőzésekkor rendre megáll a víz. Egy helyszínen bővül a tengelysúly mérőhelyek száma, továbbá két ponton kialakítják a szikkasztó-párologtató medencék megközelítésének lehetőségét.

Szintén a Közbeszerzési Értesítő nyilvános adataiból tudható, hogy a most induló munkálatok mellett már a további, második ütemben várható beruházások tervezése is folyamatban van. A tari külön szintű csomópontban található buszöblöknél buszváró épületek elhelyezését és új gyalogátkelőhelyek kialakítását tervezik. Mintegy három és fél kilométeren rendezik a (főút alatt háromszor is átfutó) Hidegvölgyi-vízfolyás medrét Pásztótól délre; a gyalogos aluljárókba kamerákat telepítenek (Bátonyterenyén, Mátraverebélyben és Tarnál) összesen hét helyszínen. A pásztói csomópontnál buszforduló és parkolóhelyek kialakítását tervezik – Farkas Attila polgármester korábbi közlése szerint egy 70 férőhelyes parkoló, valamint egy 50 férőhelyes fedett biciklitároló építése várható, továbbá oldalról is védett buszmegállókat helyeznek ki.

 

A négynyomúsítás története

Az Építésgazdasági és Szervezési Intézet megbízásából 1977-ben készült el az a távlati fejlesztési terv, amely az akkori forgalmi adatok alapján – távlati célként – megfogalmazta a 21-es számú főút négynyomúsításának igényét. A dokumentum 1995-ös kezdést és 2010-es befejezést fogalmazott meg. Végül 2000-ben indult el a folyamat és 2019-ben ért véget.

Salgótarján déli határától az Ipari Parkig 2002-ben, innen Vizslás-Újlakig 2004 őszén valósult meg a négynyomúsítás. 2006-ban és 2007-ben négy előzési sáv épül ki Kelet-Nógrád főútján: Mátraverebélynél, Mátraszőlősnél, Pásztónál és Szurdokpüspökinél. Amíg a Salgótarján déli részén megvalósult beruházásnak felüljáró, Vizslás-Újalknál pedig felül- és aluljáró építése is része volt, utóbbi előzési szakaszokat jellemzően egyenes, adott esetben műtárgyak nélküli szakaszokon alakították ki. Ráadásul a 2015 után megvalósult beruházásokkal szemben ekkor még nem bontották el a pályatesteket, a beruházások a betonalapig történt marással, majd újraaszfaltozással valósultak meg a meglévő pályatestek esetében. A most induló rekonstrukció az eddig ismertetett szakaszokat érinti.

A következő dátumunk 2011, amikor – még mindig az egyszerűbb technológiával – elkészültek a továbbra is előzési szakaszként nevezett aszfaltcsíkok Lőrinci, illetve Jobbágyi térségében. Ezt követően, 2013-tól vált át a szaknyelv négynyomúsításra, értve arra a folyamatra, melyben összekötötték a meglévő szakaszokat.

A Nógrád I. (Jobbágyi-Szurdokpüspöki) és a Heves II. (Lőrinci-Zagyvaszántó-Apc) szakaszokat 10 kilométeren 2015-ben augusztusában adták át; a Nógrád II. (Szurdokpüspöki-Pásztó) és a Nógrád III. (Pásztó-Mátraszőlős) szakaszokon 2017 végén ért véget a kivitelezés; a Heves I. (Hatvan-Lőrnci) szakaszt 2018 márciusában adták át; míg a Nógrád IV. (Tar-Mátraverebély) és a Nógrád V. (Bátonyterenye-Kisterenye) szakaszokkal 2019-ben fejeződött be a négynyomúsítás.

 

A négynyomúsítás történetét bemutató cikkszakaszok a RádióM Reklám és Marketing Kft. gondozásában, A 21-es út története 1957-től címmel megjelent kiadvány alapján készültek / Kiemelt fotó: Az egyik felújítással érintett szakasz Salgótarján és Vizslás-Újlak között