Ilyen lesz az utazás a Börzsöny új kisvasútján

A műszaki átadás napja az újjáépített pályán (MTI Fotó: Komka Péter)

Ősz végén befejeződött a Márianosztra és Nagyirtáspuszta közötti pályaszakasz építése – most videón láthatjuk, hogyan kanyarog a vasút a Börzsöny rengetegében. Ezzel az összekötéssel elkészült Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki erdei vasút pályája.

A jelenleg üzemelő két kisvasút (azaz a Nagybörzsöny–Nagyirtás és a Szob–Márianosztra kisvasutak) összekötésével Magyarország leghosszabb fővonalú hegyvidéki kisvasútja jön létre, amit nemcsak a kisvasútbarátok várnak már régóta. Az egyedülálló tájképi értékeken kívül kiemelendő jelentőségű, hogy a hazánkban utolsóként fennmaradt, Kisirtás és Nagyirtás közötti csúcsfordítós (Z nyomvonalú, részben tolt menettel bejárható) vonalrész országos jelentőségű ipartörténeti műemlék – erről korábban, a vasúti pálya műszaki átadásakor itt írtunk. Az üzemkezdet idén májusban várható.

A 3739-es pályaszámú C50-est Horváth István vitte föl a hegyre, a videóban látható térkép a Magyar Néphadsereg Térképtárából való. A pályaadatok Danyik Pál alaposságát dicsérik, minden ív, átjáró, emelkedés nyomon követhető folyamatosan. A szerkesztők a Tátrai Band Végtelen út című számát használták háttérzeneként. A filmet Moór Attila készítette 2015 novemberében az első próbamenetek alkalmával. A hat és fél kilométer alatt kétszázkét méternyi szintkülönbséget mászik meg a mozdony – írja az iho.hu, ahol mi is ráakadtunk erre a videóra, mely az egyik őszi próbafutás alkalmával készült.

 

 

Kiemelt fotó: A műszaki átadás napja az újjáépített pályán (MTI Fotó: Komka Péter)