Hibrid villamos motorvonatok jelenthetik a jövőt a somoskőújfalui vonalon

Ötven darab új, zéró emissziós hibrid (felsővezetékes és akkumulátoros üzemű) villamos motorvonat beszerzésére írt ki Európai Uniós közbeszerzési eljárást a MÁV-START. A tervek szerint az ötven jármű fokozatos ütemezéssel érkezne: 2023-2024-ben húsz darab 200 ülőhelyes, 2024-2029 között pedig további harminc darab 150 ülőhelyes motorvonat beszerzése történik meg. Nem az első körben, de a somoskőújfalui vonalra is jutna belőlük – derül ki a vasúttársaság hétfői közleményéből.

 

Klímavédelmi stratégia alapozza meg a fejlesztés kijelölését

A Hatvan-Somoskőújfalu vonal jelenlegi helyzetét látva egészen utópisztikus ez a bejelentés, de egy ilyen forgatókönyvnek voltak már előjelei a közelmúltban. Az év elején jelent meg a Nemzeti Tiszta Fejlődési Stratégia tervezete, mely az Európai Unió által meghatározott cél, a 2050-es céldátumra elérendő klímasemlegesség eléréséhez szükséges hazai folyamatot és annak lehetséges lépéseit ismerteti. Természetesen, mint az az ilyen és hasonló stratégiai dokumentumokra jellemző, az általános irányok meghatározása élvez prioritást konkrét helyszínek kijelölésével szemben. A hányattatott sorsú Hatvan-Somoskőújfalu vonal sincs megnevezve a stratégiatervezet vasúti intézkedésekről szóló szakaszában, de rá lehet ismerni.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által jegyzett tervezet leszögezi, hogy egyfelől a vasúti fejlesztések jelentős szerepet tölthetnek be a dekarbonizációban; továbbá a fővonali hálózaton az utasok autóbuszról vonatra terelésével a kibocsátás tovább csökkenthető, mert a fővonali vasúthálózat nagyrészt villamosított. A nem villamosított vonalszakaszokra pedig akkumulátoros járművekkel is lehetséges kijárni, melyek beszerzése 2021-től fokozatosan tervezett – olvasható a dokumentumban.

Az elsősorban a személyszállítást kiszolgáló, kisebb forgalmú, még dízeles vonalakon az akkumulátoros motorvonatok beszerzése a villamosításnál kisebb beruházással csökkentheti a vasúti közlekedés üvegházhatásúgáz-kibocsátását.

A fenti megállapítás a 81-es számú, Hatvan-Somoskőújfalu vasútvonalra tökéletesen illeszthető. Látva a vonal hanyatlását – berlini végpontú viszonylattól és a Polonia expresszektől odáig, hogy nem közlekedik erre gyorsvonat, a főváros pedig csak átszállással érhető el -, a pályarekonstrukció és az új járművek beszerzése talán még valóságos hosszú távú célként értékelhető. Előbbihez nem mellesleg az úgynevezett vissznyereményi anyagok is megfelelőek lennének, melyekből jelentős mennyiség halmozódott fel az elmúlt években az országban. Utóbbi kérdésben az uniós támogatások lehetősége lendíthetné előre az ügyet.

 

Legalább négy, de akár kilencéves terv

A MÁV-START közleménye kiemeli: elkötelezettek a rendkívül költséges és környezetszennyező dízelvontatás érdemi hányadának kiváltására zéró emissziós villamos motorvonatokkal. A kettős üzemű motorvonatok beszerzésével a járműállomány környezetvédelmi hatékonyságának jelentős javítása érhető el, az energiahatékonyság növelésével országos szinten is érzékelhető mértékben csökkenthető a jelenlegi emisszió szintje.

A kettős üzemű motorvonatok esetében alapvetően két járműtípust különböztethetünk meg. Az egyik a dízelmotoros és villamos felsővezetékes üzemű hibrid motorvonatok; a másik a nulla károsanyag-kibocsátással rendelkező, hibrid villamos motorvonatok. Utóbbi járművek lehetnek vagy akkumulátoros és felsővezetékes üzemű villamos motorvonatok; vagy például hidrogén meghajtású, üzemanyagcellás járművek. A MÁV-START 100 km/h sebesség mellett 80-120 kilométer hatótávú akkumulátoros üzemmel rendelkező, kettős üzemű villamos motorvonatokat kíván beszerezni.

A rendkívül elöregedett távolsági-regionális és interregionális hálózaton közlekedő eszközpark is megújulna: az elmúlt években, ebben a szegmensben zömében csak járműkorszerűsítések történtek, továbbá a Budapest elővárosából felszabaduló korszerű, illetve korszerűsített eszközök átcsoportosításával nyílt lehetőség a szolgáltatás fejlesztésére. A számítások alapján jelentős, éves szinten összesen 3,6 milliárd (járművenként átlagosan 73 millió) forint közvetlen költségmegtakarításra is számítani lehet.

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója ismertette: a kettős üzemű motorvonatok alkalmazási helye erősen függ attól, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. villamosítási tervei hogyan valósulnak meg. Amíg a Balaton északi partján futó vonal csak Balatonfüredig van villamosítva, az első ütemben beszerezni kívánt 20 jármű fele itt közlekedne. A másik kezdőprojekt pedig a Budapest – Lajosmizse vonal lehetne, ahol komplex rekonstrukció történhetne, több ütemre tagolt villamosítással, azaz már akkor korszerű hibrid járművek közlekedhetnének ott, amikor még csak a pálya egy szakaszán lenne felsővezeték.

A további terveinkben a Győr-Szombathely, a Miskolc-Ózd, az Esztergom-Komárom, a Győr-Keszthely-Kaposvár-Pécs és a Szolnok-Hatvan-Somoskőújfalu vonalak szerepelnek – közölte a vezérigazgató.

A MÁV-Start közleménye is kiemeli, hogy a hibrid motorvonatok megoldást jelentenek olyan vonalakon, ahol nincs tervezve a felsővezeték bevezetése, ezért mozdonycserét vagy felsővezeték alatti dízel közlekedést kell igénybe venni. A hibrid motorvonatok felhasználási helyszínek megjelölése és az utóbbi megállapítás összegyúrása alapján talán ki is jelenthetjük, hogy végleg el kell engedni a Hatvan és Somoskőújfalu közötti villamosítás vágyálmát. Fogalmazzunk úgy, hogy a technikai fejlődés ezen vívmánya nem érintette ezt a szakaszt közel kilencven éves hazai története alatt. Az ehelyett felvillant alternatíva viszont megfelelő lehet egy csak éppen megkezdődött korszak jelenleg ismert követelményeinek.

 

MÁV nyomán / Kiemelt illusztrációs fotó: Talent motorvonat (Forrás: MÁV | Facebook)