Hétfőn indul és egészen a decemberi menetrendváltásig tart a vágányzár Pécel és Aszód között

A Budapest-Hatvan vasútvonal felújításának következő fázisában, február 4-től december közepéig szünetel a vonatforgalom Pécel és Aszód között. Az utasok a 10 hónapos vágányzár ideje alatt vonatpótló buszokkal közlekedhetnek az érintett szakaszokon.

A vágányzári menetrendet több fázisra dolgozták ki, az első február 4. és május 12. között tart majd. A felújítás ideje alatt összesen 66 busz áll rendelkezésre a vonatpótláshoz. A pótlóbuszokra a pénztárakban, valamint online és a Vonatinfó mobilalkalmazáson keresztül is lehet jegyet vásárolni. A pótlóbuszokra csak érvényes jeggyel lehet felszállni, a buszon nincs fedélzeti jegyváltási lehetőség. A pótlásban távolsági kialakítású autóbuszok vesznek részt, amelyeken kerekesszék csak összecsukott állapotban szállítható, kerékpárszállítás pedig nem biztosítható. A vasúti jegyek és bérletek a helyközi autóbuszjáratokra nem érvényesek.

A felújítás minden elemét tekintve 2020 végére 52 kilométer kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan állomás között. A felújításnak köszönhetően megszűnnek a sebességkorlátozások a vonalon; a vonatközlekedés sokkal stabilabbá válik, korszerű és akadálymentes állomások, peronok, P+R parkolók, új átjárók, buszfordulók és zajvédő fal is épül – utóbbi 28 kilométeren, a lakott területeken mindenhol.

A Budapest-Hatvan vonalszakasz korszerűsítése projekt 2018 év elején indult. Az Isaszeg és Gödöllő közötti vágányok alépítménye, a felsővezetékrendszer, valamint a Gödöllő-Állami telepek megállóhely új peronja is elkészült 2018 tavaszán. Tavaly november végéig befejeződött Rákosligetnél az új forgalmi kitérő pálya építése, a felsővezetéképítés, továbbá Rákosliget és Pécel között mindkét vágány teljes átépítése, valamint Rákosliget, Rákoscsaba, Rákoscsaba-Újtelep megállóhelyek peronjainak átépítése is. A Rákos és Gödöllő közötti szakaszon létesülő négy felüljáró közül három építése már megkezdődött, a felüljárók területén régészeti, területelőkészítési és cölöpözési munkák zajlanak. A Gödöllő és Hatvan közötti szakaszon is nagy erőkkel dolgozott a kivitelező 2018-ban: az Aszód és Hatvan közötti jobb és bal vágány is teljesen átépült, valamint Hévízgyörk és Galgahévíz megállóhelyek új peronjait is kialakították. Emellett Gödöllő állomáson is megkezdődtek az átépítési munkálatok. A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával, a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) támogatásával az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.

Bach Róbert, NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója a felújítással kapcsolatos szerdai sajtótájékoztatón elmondta: a beruházás feszített tempóban, a 2020 év végi befejezési dátumot szem előtt tartva zajlik. A 10 hónapos vágányzári időszakban az érintett szakaszon mindkét sínpárt elbontják és újjáépítik összesen 22 kilométer hosszban, illetve Péceltől Turáig elkezdődik az eddig nem érintett állomások és megállóhelyek teljes átépítése is – tette hozzá.

Loppert Dániel, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója kiemelte, hogy nagy hangsúlyt fektettek az utastájékoztatásra, már korábban megkezdték az utasok tájékoztatását, 50 ezer példányban készültek szóróanyagok, közel 40 hosztesz és 100 diákmunkás is segíti a minél szélesebb körű tájékoztatást. Kitért arra is, hogy a felújítás eredményeképpen több vonat közlekedik majd Budapest és Hatvan között, a főváros és Gödöllő között zónázó vonatokat állítanak forgalomba, amelyek munkanapokon reggelente sűrűbben közlekednek majd a Keleti pályaudvarra. Emellett óránként közlekedik majd gyorsvonat Budapest-Keletiből Egerbe versenyképes eljutási lehetőséget biztosítva az utasoknak.

 

Amit a Nógrád felől és felé utazóknak tudni érdemes

A 81-es számú vonalon Somoskőújfalu felől érkező utasok a Hatvanból Budapestre való eljutáshoz (és vissza) választhatják a miskolci, a kassai, a nyíregyházi és a debreceni InterCity-járatok helyetti IC-pótlóbuszokat. Az M3-as autópályán közlekedő buszok a Keleti pályaudvar melletti Verseny utcai ideiglenes autóbusz-megállóhelyről indulnak és oda is érkeznek, pótjeggyel és díjmentes helyjeggyel vehetők igénybe. Az átszállásra azonban – menetrend szerinti beérkezés esetén – mindösszesen 3 perc kínálkozik Hatvanban a főváros irányába, a vágányzári menetrend szerint az IC-pótlóbuszok csatlakozásra nem várnak. Aki vonattal szeretne tovább utazni a főváros felé (vagy vissza), azoknak az alábbi lehetőségek állnak rendelkezésre, további egy- vagy kétszeri átszállással.

Február 4-től március 31-ig a 78-as számú Aszód-Balassagyarmat vonalon a csatlakozások miatt több vonat menetrendje módosul. Április 1-től május 12-ig aztán Aszód és Galgamácsa állomások között nem közlekednek majd a vonatok, helyettük vonatpótló buszok szállítják az utasokat. Ebben az időszakban a MÁV-START naponta 5 pár vonatnál vácrátóti útvonal hosszabbítással, alternatív kerülő útirányos csatlakozásokkal biztosít eljutást Galgamácsa-Vácrátót-Budapest-Nyugati pályaudvar, illetve Galgamácsa-Vácrátót-Vác-Nyugati pályaudvar útirányon. A menetrend szerinti személyszállítással alapesetben nem érintett Vácrátót-Galgamácsa vonalon a vonatok nem állnak meg. Aszód-Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonal állomásai és a főváros között váltott menetjegyek, bérletek a kerülő útirányon át, többlet menetdíj megfizetése nélkül is felhasználhatóak lesznek.

A hétfőtől érvényes forgalmi rend változásokról további részletek olvashatóak a MÁV honlapján, illetve jó szívvel ajánljuk az iho.hu szöveges összefoglalóját is.

 

MTI és NIF Zrt. nyomán | Kiemelt fotó: 2020 végére 52 kilométer kétvágányú vasúti pálya épül át Rákos és Hatvan állomás között (Fotó: NIF Zrt.) | Ábrák forrása: MÁV-START