Hét éve nem járnak át a határon a személyvonatok Somoskőújfalunál

  • 2011. április 30-án közlekedett utoljára menetrend szerinti személyvonat Fülek és Somoskőújfalu között.
  • A kishatárforgalom leállításával Nógrád megye és a szomszédos felvidéki térségek közvetlen tömegközlekedési kapcsolatának utolsó bástyája omlott le.
  • Azóta sem autóbusszal, sem vasúton nincs közvetlen kapcsolat a térségek között.
  • A témáról Agócs Attilával, Fülek polgármesterével beszélgettünk.

 

Hét év eltelt a vonatok leállítása óta. Jól érezzük, hogy ez idő alatt reményre okot adó hírről alig lehetett hallani a kérdésben?

Valóban nem túl rózsás a helyzet. Én amikor még gimnazista voltam, nemzetközi gyorsvonatokkal utazhattunk, de még a 2000-es években is volt ilyen kényelmes összeköttetése Salgótarjánnak, Füleknek, Losoncnak. Aztán elkezdtek elmaradni előbb a nemzetközi gyorsvonatok, aztán megszűnt a személyforgalom, de az elmúlt években gyakorlatilag már a teherforgalom is alig jelentkezik. A személyvonatok hiánya nekünk (is) nagy szomorúság… Fülekről és a város térségéből sokan utaznak Salgótarján érintésével munkába, egyetemekre. És amilyen szomorú ezt így végiggondolni, olyan szomorúak voltak az elmúlt évek hírei is. Volt ugyan egyeztetés arról – különböző stratégiai dokumentumok értelmében -, hogy villamosítani kellett volna a Zólyom-Fülek vonalat és annak egy “nyúlványaként” a Fülek-Somoskőújfalu szakaszt is, de ez ugye teljesen elmaradt. Ennek az előkészítése egyébként már a 2000-es évek közepén megtörtént, de később az ötlet eltűnt a stratégiai dokumentumokból.

A villamosítás és a sínek felszedése között azért elég nagy a kontraszt – utóbbit is “belengették”…

Ez 2016 őszén történt, amikor a szlovák pénzügyminisztérium “értéket a pénzért” elemző egysége a szlovákiai tömegközlekedés pénzügyi hátterét vizsgálta. Szlovákiában 200 kilométernyi olyan, a személyforgalom szempontjából “nem perspektivikus” vonalat jelöltek meg, ahol szerintük – pénzügyi szempontból – a felszámolás olcsóbb lenne, mint a karbantartás. Sajnos ezek között a Fülek és az országhatár közötti, mintegy 11 kilométeres szakasz is szerepelt. Mi azóta többeknek felhívtuk a figyelmét helyi, régiós és minisztériumi szinten, de nemzetközi konferenciákon is, hogy ez egy végzetes hiba lenne, hiszen a szakasz egy nemzetközi tömegközlekedési korridor része.

3100.hu Fotó (archív): Szerelvény a Sátorosbányai megállóban a bezárás előtti napokban
3100.hu Fotó (archív): Szerelvény a Sátorosbányai megállóban a bezárás előtti napokban

Ahol két térség lakói is közlekednének…

Nyilván befolyásolja a mindennapi életet ez a helyzet, de akár a turizmust is… Nem beszélve ennek a szimbolikus szintjéről. Itt tizenévvel ezelőtt, az Európai Unióba való belépés előtt még létezett nemzetközi vasúti személyforgalom, létezett nemzetközi buszközlekedés. Ezek aztán mind leépültek. Mi az elmúlt években próbáltuk erre a témára ráirányítani a figyelmet. Megkerestük a szállítmányozókat, a vasúttársaságot, a losonci autóbusz-közlekedési vállalatot is azzal, hogy esetleg nem-e akarnak a magyar-szlovák határon átnyúló pályázati rendszerben próbálkozni, hiszen ott konkrétan ilyen összeköttetések megteremtéséhez lehetett forráshoz jutni. Úgy tűnik, hogy még az esetleges járművásárlás sem volt elég motiváció, hiszen – mind jól tudjuk, hogy – a fenntartása ezeknek a kapcsolatoknak eléggé drága. Nem mellesleg az elmúlt években annyira elszoktattuk a térség lakóit az ilyen lehetőségektől, hogy talán évekbe telne, mire visszaszoknának az utazók.

Ígér-e reményeket ebben a kérdésben az, hogy a közelmúltban lezajlott választásokon markánsan megváltozott a Besztercebánya megyei vezetés?

Ígér reményeket és vannak remények. A közép-szlovákiai régió közlekedés-, tömegközlekedés- és közúti infrastruktúra-fejlesztésére irányuló kezdeményezésében északabbi városok polgármestereivel is keressük a szövetséget. Nekik is vannak prioritásaik, nekünk is vannak – a miénk részint pontosan az, aminek hiányáról most beszélgetünk, továbbá az R2-es út folytatása, valamint az arról Losoncnál leágazó, onnan az államhatárig húzódó útszakasz. Közös fórumainkon ezek most már részét képezik a közép-szlovákiai infrastruktúra-fejlesztési “kérés-csomagnak”, amit a Közlekedési Minisztériumnak is elküldtünk már. Tehát azt gondolom van remény, de nem elég egy-két polgármester akarata ahhoz, hogy egy ilyen kapcsolat feléledjen. Ehhez nagyobb társadalmi támogatottságra van szükség.

Akkor az utak kérdésében ezek szerint elégedett lehet Fülek térsége azzal, amit Érsek Árpád nemrégiben bejelentett.

Két szempontból történt ebben a kérdésben fontos előrelépés. Egyrészt a Zólyom és Losonc közötti utat eredetileg csak Losonctamásiig tervezték (részben) négysávosra bővíteni, de sikerült kiharcolni, hogy egészen Szalatnyapusztáig (Losonc északkeleti része – a szerk.), vagyis a Fülekre vezető út elágazójáig így épüljön meg. Ez nem csak azért fontos, mert így közelebb kerül Fülekhez és az itteni ipari szereplőkhöz a négysávos út, hanem azért is, mert ezzel nyer értelmet a 71-es főút majdani megerősítése.

Krivány és Végles között már megépült mintegy 18 kilométernyi szakasz az R2-es útból (Fotó: noviny.sk)
Krivány és Végles között már megépült mintegy 18 kilométernyi szakasz az R2-es útból (Fotó: noviny.sk)

A jelenleg ismert nyomvonalon?

Itt korábban – úgy 10 éve – volt szó ennek a főútnak egy új nyomvonalra helyezéséről, de aztán ez a törekvés teljesen elhalt. Most tudjuk ezt újraéleszteni azzal a céllal, hogy Fülektől az országhatárig megtörténjen egy komplex felújítás. Ez kiemelten fontos, hiszen Fülek iparilag még mindig ennek a térségnek a legerősebb települése, ahol még mindig kétezer ember dolgozik az iparban. Ezt az ipart pedig el kell látni alapanyaggal, a produktumokat pedig el kell szállítani.

Tudna fontossági sorrendet állítani a megemlített témák között?

Minden, amiről itt most szót ejtettünk, nekünk kiemelten fontos stratégiai kérdések úgy az ipar, mint az idegenforgalom vagy a határon átnyúló egyéb, mindennapi kapcsolatok szempontjából is.

 

3100.hu Fotó (archív): Az utolsó Fülek felé tartó személyvonat hagyja el Somoskőújfalu állomását 2011. április 30-án