Fekete Zsolt: szívünk szerint természetesen nem fogadnánk el ezt a menetrendet

3100.hu Fotó: A salgótarjáni járműpark átlagéletkora mintegy 19 év – a képen egy a „fiatalabbak” közül

 

Fekete Zsolt polgármester közösségi oldalán részletezte az ügy hátterét.

 

Mint arról mi is beszámoltunk: munkanapokon negyedével, szabad- és munkaszüneti napokon nagyságrendileg tíz százalékkal csökken a salgótarjáni helyi autóbuszjáratok menetteljesítménye május elsejétől.

 

3100.hu | Májustól ritkulnak a helyi járatok

Májustól ritkulnak a helyi járatok Munkanapokon negyedével, szabad- és munkaszüneti napokon nagyságrendileg tíz százalékkal csökken a salgótarjáni helyi autóbuszjáratok menetteljesítménye. A jelenleg érvényben lévő és az elfogadás esetén május 1-el életbe lépő menetrendben lévő teljesítményváltozások a következőképpen alakulnak: iskolai tanítási munkanapokon 4107 kilométer helyett 3102,7 kilométer, tanszüneti munkanapokon 3801 kilométer helyett 2853,3 kilométer, szabadnapokon 2130 kilométer helyett 1827,9 kilométer, munkaszüneti napokon 2063 kilométer helyett szintén 1827,9 kilométer.

 

Fekete Zsolt jegyzetét alább, változtatás nélkül közöljük.

 

Szeretnénk tisztába tenni a város lakossága előtt a frakciónk és a város vezetésének álláspontját, valamint az elmúlt hetekben a KMKK, ismertebb nevén Nógrád Volán szolgáltatásai kapcsán történt tárgyalások következményeit. Fontos előrebocsátanunk, hogy a jelenlegi vezetés alapelve minden téren az, hogy mit hogyan lehet megoldani, szemben azzal téves berögzüléssel, hogy mit hogyan nem lehet megoldani.

 

A tényekről:

  • a kiindulópont a takarékos gazdálkodás jegyében az, hogy az önkormányzat a költségvetéséből a tavalyi 260 millió forint helyett idén 205 millió forintot tud szánni a helyi járatú tömegközlekedésre;
  • a tárgyalások egyik alapját képezte, hogy véleményünk szerint nem Salgótarjánnak kell fizetnie az önálló település, Somoskőújfalu tömegközlekedését. 30 milliós hozzájárulást szerettünk volna kialkudni részükről, de a tárgyalások eredményeképpen Somoskőújfalu részéről egyelőre csak ennél egy nagyságrendekkel kisebb mértékű hozzájárulás nyújtására mutatkozik szándék;
  • tudni kell, hogy a cég állami, és alapvetően nyereségorientált vállalat, a szolgáltatásért önkormányzatunknak fizetnie kell.

 

A számos nézetkülönbséget felszínre hozó tárgyalások további témái, javaslatai, kérdései részünkről, melyeket a Nógrád Volánnak szegeztünk:

  • az üzemanyag árak drasztikus csökkenése miért nem látszik a szolgáltatás javulásában, vagy a járatok számának növelésében (a jelenlegi járatritkításhoz képest)?
  • miért a még többet fogyasztó csuklós buszokat küldik olyan időpontokban, amikor kisebb, egyúttal kevesebbet fogyasztó busz indítása is elegendő lenne?
  • miért nem cserélik le (vagy cserélték le korábban, nagyobb támogatási volumen mellett) az elöregedett, csillagászati mértékű üzemanyagot fogyasztó buszokat korszerűbb, kisebb, pár éves buszokra? Hosszú távon költséghatékony megoldást jelentene a cégnek, és szolgáltatásjavulást az itt lakóknak;
  • javasoltuk, immár városvezetőkként, de az elmúlt években is folyamatosan, hogy a teljes menetrendben strukturális változások szükségesek, amik nem mellesleg hatékonyabbá is tehetnék a közlekedést;
  • javasoltuk, hogy vegyék figyelembe a Budapestre induló és Budapestről érkező buszokkal közlekedők helyi járati csatlakozási igényét az indulási idők kialakításánál;
  • feltettük a kérdést, hogy van-e esély bármiféle innovációra a vállalat jelenlegi szemléletéhez képest a helyi járati közlekedés kialakításában.

 

A Nógrád Volán ezekre a javaslatainkra/kérdéseinkre vagy nem adott választ, vagy kifogásokkal állt elő, és mindössze egy-két a menetrendet érintő felvetésünket fogadott csak be, és bár szívünk szerint természetesen nem fogadnánk el ezt a menetrendet, ezt nyilvánvalóan nem tehetjük meg a helyi lakókkal, mert akkor a teljes szolgáltatás megszűnését kockáztatnánk.

Viszont a Nógrád Volánnal év végéig van szerződése városunknak, amikor is újra fogjuk pályáztatni a helyi járati közlekedés szolgáltatását, és bízunk abban, hogy lesz olyan pályázó, aki valóban szolgáltatni akar Salgótarjánban, nem pedig csupán minimális színvonalon ellátni a feladatot.

 

Fontos megjegyezni azt is, hogy ez a problémakör pár éve fölmerült más megyei jogú városok vonatkozásában is, és probléma jelenleg is. Így nem lehet azt sem ráfogni, hogy ennek a hiányosságnak pártpolitikai gyökerei lennének. Ebből kifolyólag a Parlamenthez fordultunk egy olyan törvénymódosítással több megyei jogú várossal egyetértésben, amelyben kértük a helyi járatú közlekedés állami támogatásának növelését, ám a Költségvetési Bizottság lesöpörte az asztalról a javaslatunkat.

 

Forrás: Fekete Zsolt | Facebook