Elindult a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer automatikus üzemmódja

Keddtől már küldhet figyelmeztetést a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer a szabálysértő fuvarozóknak, miután elindult annak objektív felelősség elve alapján funkcionáló automatikus üzemmódja – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Mint az egy szakmai beszámolóból kiderült: az objektív alapon történő bírságolás nem érinti a 20 tonna megengedett össztömeg alatti gépjárműveket!

 

A minisztérium közölte: a túlsúlyos tehergépkocsik fokozott baleseti kockázatot hordoznak és felgyorsítják a közutak amortizációját is. Emellett a szabályszegő fuvarozók jogtalan versenyelőnyre tesznek szert a jogkövető vállalkozásokkal szemben. A hagyományos módszerekkel – így például a szúrópróbaszerű kiterelés utáni mobileszközös mérésekkel – ez a káros gyakorlat nem szorítható vissza az elvárható hatékonysággal.

A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) célja, hogy a korábbi eljáráshoz képest sokkal eredményesebben segítsen kiszűrni a forgalomból a túlsúllyal közlekedő teherautókat. A 89 mérési ponton telepített, útba süllyesztett érzékelők az elhaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét mozgás közben képesek meghatározni.

Nógrád megyében összesen 6 ilyen ellenőrző pontot alakítottak ki. A 21-es úton Vizslás-Újlaknál, illetve a 2-es úton Rétságnál a meglévő útdíjellenőrzési állomások tartószerkezetére épült rá ez a rendszer is. A 21-es úton Salgótarján és Somoskőújfalu között, a 22-es főúton Balassagyarmat kóvári és Őrhalom felőli határában is, valamint a 2-es úton Hont és Drégelypalánk között új tartószerkezet épült az út fölé és erre építették rá a TSM rendszert. Minderről itt írtunk korábban.

A rendszer előszűrő funkcionalitással 2017. március 31. óta működik. Így már nem találomra, hanem mért adatok alapján terelhetik ki a közúti ellenőrök a forgalomból a túlsúlyos teherautókat. 2017. szeptember 19-én elindult a rendszernek a bírságolást a jármű megállítása nélkül is lehetővé tévő, az objektív felelősség elve alapján működő ága.

A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer automatikusan mér, a következő hónapokban azonban még nem bírsághatározatot, hanem csak figyelmeztetést küld az üzembentartóknak.

A kiépített mérőállomások a hitelesítés előrehaladásának ütemében, az év végéig fokozatosan kapcsolódnak be a rendszerbe. Az objektív bírságolás kezdetének időpontját a későbbiekben határozzák majd meg, ez elsősorban a felkészülési időszak gyakorlati működési tapasztalataitól függ majd.

A minisztérium kiemelte azt is: a rendszer bevezetése nem keletkeztet újabb kötelezettséget az érintett vállalkozások számára, miközben hathatósan elősegíti a korábban is elvárt jogszabályi követelmények érvényesülését. Az ellenőrzési hatékonyság a korábbi 2 százalékról 50 százalék fölé növekszik, ami idővel a jogkövető magatartás általánossá válásához vezethet. A TSM működésével így csökken a balesetek száma és kimenetelének súlyossága, lelassul az utak állapotromlása, továbbá jelentősen javul a szabályokat betartó fuvarozók versenyhelyzete is.

 

3100.hu Fotó: A 21-es úton, Vizslás-Újlaknál található útdíjellenőrzési portál a tengelysúlymérő rendszer berendezéseivel is bővülni fog hamarosan
3100.hu Fotó: A 21-es úton, Vizslás-Újlaknál található útdíjellenőrzési portál a tengelysúlymérő rendszer berendezéseivel is bővülni fog hamarosan

 

20 tonna alatt nem kell félni a TSM pontokon

A napokban a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) tartott országos szakmai tájékoztatót a TSM rendszer bevezetésével kapcsolatos tudnivalókról. A rendezvényen Thoroczkai Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály vezetője, illetve Szerencsi Gábor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közúti szolgáltatási igazgatója adott tájékoztatást. Az érdekvédelmi szervezet összefoglalója hasznos információkat tartalmaz a fuvarozók számára is, de választ ad a legtöbbeket foglalkoztató kérdésre is:

A TSM rendszer kizárólag azokra a tehergépjárművekre és autóbuszokra fókuszál, amelyek mért adatai meghaladják a forgalmi engedélyben és műszaki nyilvántartásokban szereplő adatokat. A személygépjárművek ebben a tekintetben tehát nem érintettek.

Az objektív alapon történő bírságolás nem érinti a 20 tonna megengedett össztömeg alatti gépjárműveket (beleértve a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg alatti tehergépjárműveket), ettől függetlenül egy esetleges kitereléses ellenőrzés keretében ezek a járművek is vizsgálhatóak és mérhetőek maradnak – olvasható a NiT Hungary összefoglalójában.

 

Kiemelt fotónk illusztráció! (MTI Fotó: Czeglédi Zsolt)