Az Ipoly-menti vasút megmaradását kérik nyugat-nógrádi polgármesterek

Az Ipoly-menti vasút leépítésének megakadályozását kérik a kormánytól nyugat-nógrádi polgármesterek – közölte Balassagyarmat polgármestere szerdán az MTI-vel.

Csach Gábor azt mondta: a jelenlegi MÁV-menetrendben nem hivatalos információik szerint “járványügyi intézkedésként” jelentős vonatszám-leépítés lép életbe június 8-tól. Lényegében megszűnne az Ipoly-völgyi (Drégelypalánk-Ipolytarnóc) vasúti közlekedés (Ipolytarnóc felé mindegyik, Drégelypalánk felé 4 vonatpár szűnne meg), a járatokat vonatpótló buszokkal helyettesítenék. A városvezető hozzátette: az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárságának írt leveléhez csatlakozott a térség 16 polgármestere.

Ha átmeneti intézkedésről van szó, garanciát kérnek az éves menetrend szeptemberi visszaállítására – mondta -, illetve kérik az önkormányzatok által elfogadott 2020/2021. évi menetrend garantálását is, hogy a jövőben a vasút megtartásán túl lehetőség legyen a fejlesztésére is.

De miről is van szó? A napokban a RegionalBahn írt arról, hogy átmeneti menetrendszűkítés következhet a kisebb forgalmú vasúti mellékvonalakon. Értesüléseik szerint a három nógrádi (működő) vasútvonalból a két nyugat-nógrádit érintené az intézkedés, a 81-es számú Hatvan-Somoskőújfalu vonalon a megszokott menetrend maradna érvényben. A szerkesztőséghez eljutott tervezet alapján Nagyoroszi és Balassagyarmat között a jelenlegi nyolc helyett négy vonatpár járna, a kimaradó szerelvények helyett pótlóbuszok közlekednének. A Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonal jelenlegi négy vonatpárjából egy maradna meg, a többi helyett buszok járnának.

Tartalmazza a levél azt is, hogy az Ipoly menti vasutat, “véráldozatok árán, éppen száz éve mentették meg az országnak”. Emlékeztetnek arra, hogy 1919. január 29-én Balassagyarmat polgárai kiűzték a városból a megszálló cseh katonákat, a város e hazafias tettnek köszönhetően viseli ma hivatalosan a Civitas Fortissima nevet. E történelmi esemény jelentősége nagyban hozzájárult ahhoz, hogy nemcsak az Ipoly-völgyi vasút, hanem az Ipolytól délre eső települések is Magyarország részei maradhattak – áll a levélben.

 

3100.hu Fotó: Pályaállapotok 2020 áprilisában a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vasútvonalon, Litke közelében