Állt a víz a Bem úton, felrepedt az aszfalt a Móricz Zsigmond úton

Rövid idő alatt jelentős mennyiségű csapadék hullott Salgótarjánra pénteken délután. Néhány órára “megtelt” a Bem úti vasúti aluljáró, állt a víz a Füleki úti körfogalomnál, felrepedt az út a Kemerovóra vezető Móricz Zsigmond úton. A város több pontján jelentős mennyiségű hordalék gyülemlett fel a víz távozását követően.

Amit az Országos Meteorológiai Szolgálat pénteken délelőtt jelzett, az be is jött. Az MTI-hez péntek délelőtt eljuttatott veszélyjelzésük szerint felhőszakadás veszélye miatt többek között Nógrád megyére adtak ki elsőfokú figyelmeztetést amiatt, mert a nap folyamán egyre nagyobb területre terjedt ki a “zivatartevékenység”. A zivatarokat kísérő jelentős mennyiségű – akár 25 milliméternél is több – csapadékot, szélerősödést, valamint esetlegesen jégesőt jósoltak. A csapadékzóna meg is érkezett Salgótarján térségbe.

Angyal Eszter, a Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője a 3100.hu megkeresésére elmondta: Salgótarjánban három helyszínen kérték a tűzoltók segítségét. A Bem úti aluljáróban felgyülemlett vízbe hajtott autók közül kettőt kellett kitolniuk, melyek közül az egyikből az abban ülő két személynek is segítséget nyújtottak a kijutáshoz az akkorra már derékig érő vízből.

3100.hu Fotó: A víz feltörte az aszfaltot a Móricz Zsigmond úton
3100.hu Fotó: A víz feltörte az aszfaltot a Móricz Zsigmond úton

A városközponti Garzonházak alatti élelmiszerüzlet pincéjét is elöntötte a víz, míg a Zemlinszky úton egy vezeték szakadt le és szikrázott – mindkét helyszínen a tűzoltók segédkeztek a károk felszámolásában.

 

De mi a helyzet a Bem úti aluljáróval?

Évente néhány alkalommal, a legnagyobb esőzések alkalmával rendre felgyülemlik a víz a Bem úti vasúti híd alatt. Ennek okaként a 3100.hu által megkérdezett szakember alapvetően két témakört jelölt meg.

Az útszakaszt több évtizeddel ezelőtt alakították ki úgy, ahogyan most is közlekedünk rajta. A (csapadék)vízelvezetési tervezés egyik pillére egy bizonyos NQ-szabály, mely az időjárási alapadatok alapján meghatározza azt, hogy 100 éves idősoron melyek az 1(-3) százalékos valószínűséggel előforduló legnagyobb “árvizek”. A rendszereket úgy alakítják ki, hogy az ilyen vízmennyiségekkel is meg tudjanak birkózni.

Az hosszú távú időjárás- és éghajlatváltozás eredményeképpen ez a számítási alap azonban nem hogy évtizedes idősoron növekszik, hanem kis túlzással évről-évre.

A több évtizede kialakított helyzet az akkori, ritkán előforduló nagy mennyiségű csapadékra lett tervezve, így könnyen belátható, hogy amíg a kezdeti időszakban évek teltek el hasonló szituáció kialakulása nélkül, napjainkra ez megváltozott és akár évi több alkalommal is kialakul a péntek délutánihoz hasonló helyzet.

3100.hu Fotó: Iszap és hordalék a Vásártér "mögötti" aluljáróban
3100.hu Fotó: Iszap és hordalék a Vásártér “mögötti” aluljáróban

A másik “adottság”, amiről szólnunk kell ebben a kérdésben, még az előzőtől is karakteresebb. A szigorú értelemben vett városközpont legalacsonyabb pontja a vasúti híd alatti szakasz, illetve az attól néhány tíz méterre található Tarján-patak medre. A városban felgyülemlő csapadékvíz esőzéskor a patakba érkezik meg. Annak szintje azonban a péntekihez hasonló intenzív zivatarok során olyan mértékben tud megemelkedni, hogy a városközpont felől oda érkező víz befolyóját is ellepi.

Így kis túlzással a patak “visszaduzzasztja” a vizet a hálózaton keresztül, ami értelemszerűen elsősorban a következő legalacsonyabb gyűjtőponton fog megjelenni, azaz a Bem úti vasúti híd alatt.

3100.hu Fotó: Még szombaton délelőtt is jól látszott, mekkorára duzzadt pénteken délután a Tarján-patak
3100.hu Fotó: Még szombaton délelőtt is jól látszott, mekkorára duzzadt pénteken délután a Tarján-patak

Az általunk megkérdezett szakember ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy a Bem úti forgalmi helyzet megváltoztatása a megkerülhetetlen adottságok okán olyan jelentős költséggel bírna, ami miatt egyáltalán nem biztos, hogy ne kellene ezzel a helyzettel inkább továbbra is együtt élni. A vízelvezetési rendszeren végrehajtandó beruházás sem lenne olcsó, de az igazán grandiózus tétel a vasúthoz kapcsolódna. A sínek helyzete ugyanis alapvetően meghatároz minden további körülményt és lehetőséget a Bem út ominózus szakaszán.

A legóvatosabb becslések szerint is több százmillió forintról beszélünk. Ehhez mérten összességében éves szinten is csak órákban mérhető a leghevesebb zivatarok okozta itteni kellemetlenség és arról sem szabad megfeledkezni, hogy viszonylag rövid kerülőútvonal is rendelkezésre áll – tette hozzá az általunk megkérdezett szakember.

 

3100.hu Fotó: A tűzoltók rendszám(ok) után kutatnak a vízben, miután kitoltak onnan két járművet is