A BYD elektromos busza fog közlekedni Salgótarjánban

A BYD első Komáromban gyártott autóbusza 2017 szeptemberében (MTI Fotó: Krizsán Csaba)

Ahogyan azt az általunk korábban megkérdezett szakemberek is “várták”: a kínai BYD buszgyártó nyerte a Salgótarján önkormányzata által egy darab elektromos szóló autóbuszra kiírt közbeszerzést. Az ajánlatok elbírálásáról megjelent összegzés szerint egyetlen induló volt a BYD, 145 millió 505 ezer forintos ajánlati árral. A beszerzés a 2016 decemberben a város számára megítélt 1,5 milliárd forintos szabad felhasználású kormánytámogatásból valósulhat meg.

A buszgyárnak az egy darab helyi kialakítású, alacsonypadlós, 12,05 méter hosszú, kéttengelyes, háromajtós, elektromos meghajtású, egy feltöltéssel legalább 200 kilométert megtenni képes szóló autóbusz, továbbá a járművel kompatibilis töltőállomás leszállítását és üzembe helyezését még idén meg kell megvalósítania.

Ugyanezen autóbusztípus egy korábbi (kétajtós) verzióját hat évvel ezelőtt tesztelte a BKV. A kéthetes próbaüzem tapasztalatai akkor összességében pozitívak voltak. A töltő berendezés 63 amper áramerősséggel 4 óra alatt töltötte olyan szintre a kétszer 90 kW motorteljesítménnyel bíró jármű akkumulátorait, mellyel azután (a terepviszonyoktól és az utasok számától függően) 200-250 kilométer megtételére volt képes rátöltés nélkül, szükség esetén a klíma üzemeltetése mellett.

A BYD első Komáromban gyártott autóbusza 2017 szeptemberében (MTI Fotó: Krizsán Csaba)
A BYD első Komáromban gyártott autóbusza 2017 szeptemberében (MTI Fotó: Krizsán Csaba)

A BYD honlapján található típusbemutató szerint a buszban lévő rendszer fékezéskor képes a fellépő energia egy részének visszatáplálására, ennek mértékéről azonban nem közöltek információkat. Mindenesetre a salgótarjáni üzemeltetési körülmények között ez is egy fontos pozitív tulajdonság lehet majd.

 

A BYD

A BYD (Build Your Dreams) piacvezető multinacionális csúcstechnológiai vállalat, amelynek központja a kínai Sencsenben található. 1995-ös alapítása óta a társaság jelentős tudásra tett szert az újratölthető akkumulátorok gyártásában. A világ több mint 50 országában és régiójában van jelen megújuló energiára épülő megoldásaival. Az 1995-ben alapított kínai cég az elmúlt években globális expanziót hajtott végre, összeszerelő üzemet nyitott az Egyesült Államokban, emellett vegyesvállalatot alapított a Daimlerrel a Denza prémium elektromos autómárka fejlesztése és piaci bevezetése érdekében. A BYD elektromos buszaival működik a nulla károsanyag-kibocsátású buszok legnagyobb flottája az amszterdami Schiphol repülőtéren és a világ legnagyobb városi elektromosbusz-flottája London utcáin.

A BYD első európai üzemcsarnokát tavaly áprilisban Komáromban adták át, szeptemberben pedig már le is gördült az első elektromos busz a gyártószalagról. A teljes kapacitás elérésekor a gyárban évente 400 elektromos busz készülhet, amelyek európai nagyvárosok útjain futnak majd. A cég 6,2 milliárd forintos beruházását a kormány 925 millió forinttal támogatta.

 

Kiemelt archív fotó: A BYD első Komáromban gyártott autóbusza 2017 szeptemberében (MTI Fotó: Krizsán Csaba)