605 millió forintot fizet a helyi buszjáratokért Salgótarján önkormányzata

Jelentősen emelkedett a város helyi közösségi autóbusz-közlekedésének biztosításáért fizetendő összeg az idei évre: a Volánbusz Zrt. 604 millió 319 ezer forintért látja el a feladatot 2021-ben. A menetrend nem változik, a helyi járati buszok átlagéletkora 17 év.

Az összegből az idei évben az önkormányzatnak 200 millió forintot kell kifizetnie a volánnak, a fennmaradó részt pedig jövő március végéig lesz szükséges rendezni. A bő 600 millió forintnak része a kormánytól érkező normatív támogatás (mely az elmúlt években jellemzően 15-16 millió forint volt); beleszámít az, amit Somoskőújfalu önkormányzata fizet (a korábbiakban évi 15 millió forint), az összeg jelentős része azonban a megyeszékhely költségvetését terheli.

Salgótarjánban iskolai előadási munkanapokon továbbra is 296 darab, míg a tanszünetes munkanapokon ettől 13-mal kevesebb járat indult útnak. A menetrend szerint iskolaidőben összesen 3147 kilométert telesítenek minden munkanapon a helyi járati autóbuszok, míg tanszünetben 2988 kilométert. Változatlan maradnak a szabadnapokra és a munkaszüneti napokra érvényes futásteljesítmények is: ezeken a napokon 176 járat közlekedik a városban 1916, illetve 1896 kilométert teljesítve.

A helyi járati közlekedésben részt vevő autóbusz-állomány 25 darabos flottájában az egyetlen 10 évnél fiatalabb jármű a tavaly forgalomba állított elektromos autóbusz. Nyolc busz 10-15 éves, 12 jármű 15-20 év közötti, három ettől is korosabb és további egy a 31. szolgálati évén is túl van már. A buszok közel fele rendelkezik klímaberendezéssel és 13 jármű alacsonypadlós az összesen 11 csuklós és 14 szóló autóbusz között.

Az önkormányzat évek óta rendre december végén köti meg a következő évi szerződését a volánnal, ez ezúttal januárra tolódott. Az erről szóló, január negyedikei dátumú, de az önkormányzat honlapjára január tizenegyedikei előterjesztésként felkerült szerződésben ugyanakkor a felek rögzítették, hogy a szerződés aláírása mindkét fél belső eljárási rendje alapján hosszabb időt vett igénybe, így az abban foglaltakat január elseje nulla órától érvényesnek tekintik.

 

Szerződéstörténet

A salgótarjáni helyi buszközlekedés ellátása hosszú évek óta sarkalatos (leginkább finanszírozási, pénzügyi természetű) kérdés. Az önkormányzat és a volán közötti legutóbbi, még 2005 elejével életbe lépett szerződés tavaly év végén járt le, miután sokszori alkalom után ezt már nem lehetett tovább hosszabbítani.

Ez a szerződés azonban nem 15 évre szólt, hanem nyolc évre. 2013 elejétől lényegében folyamatosan ezt a szerződést hosszabbította meg 2 vagy 1 évvel az önkormányzat. Tették ezt jellemzően azért, mert a feladat ellátására kiírt pályázatokon rendre a helyi finanszírozási lehetőségeket meghaladó ajánlat érkezett be. Ezeket az ajánlatokat ugyanaz a volán (korábban Nógrád Volán Rt., később Középkelet-Magyarországi Közlekedési Központ Zrt., majd Volánbusz Zrt.) adta, mint akit végül a szerződéshosszabbítással bíztak meg a feladat ellátására. Ez a korábbi években a számok alapján egyfajta “alkupozíció” volt az önkormányzat részéről, a fizetendő összeg így rendre kevesebb lett, mint pályázat útján lett volna.

A 2014-es évre vonatkozóan mutatkozott meg ez a leginkább karakteresen, amikor 684 millió forintos ajánlattal élt a volán (akkor még magasabb futásteljesítmény mellett), a szerződéshosszabbítással viszont 194 millió forint lett az éves díj. Természetesen a keretrendszer sem ugyanaz a két esetben: a szerződéshosszabbításokkal leegyszerűsítve a helyi buszközlekedés megszokottak szerinti “életben tartására” adott megbízást az önkormányzat. Bár meg kell jegyezni, hogy a pályázati kiírások sem tartalmaztak az elmúlt években ezen túli elvárásokat.

Változik a távolsági buszok városon belüli használhatósága Salgótarjánban

Megszűnik a helyi jegyek és bérletek elfogadása a helyközi járatokon Salgótarjánban, január elsejétől a megyeszékhelyen belül a helyközi járatokon nem fogadják el a helyi jegyeket és bérleteket.

A volán vezetőinek több évvel ezelőtti nyilatkozatai és közgyűlés előtti kommentárjai is felhívták már rá a figyelmet ugyanakkor, hogy a busztársaság 1-2 éves szerződéshosszabbításokkal nem tud fejlesztésekben vagy a buszpark érdemi fiatalításában gondolkodni, hiszen ilyen rövid idő alatt ezek a beruházások nem térülnek meg. Ez tükröződött a beadott ajánlatokban is. A most nyilvánosságra hozott szerződésből kiderül: ezúttal meg sem pályáztatták a feladat ellátását, így a szolgáltatót – a törvényi keretek által biztosított formában – közvetlenül bízta meg az önkormányzat.

 

Volt már tervben reform, ezúttal akár lépéskényszerbe is kerülhet az önkormányzat

A salgótarjáni tömegközlekedés érdemi reformja 2012-ben már felmerült, akkor olyan tanulmányok is születtek, melyek teljes újratervezésről szóltak. Változás végül nem történt, a dokumentum a szekrény mélyére került. 2017-ben a Modern Városok Programhoz kapcsolódóan ismét felszínre került a változ(tat)ás lehetősége – úgy a buszpark frissítése, mint a helyi autóbusz-állomás áthelyezése kapcsán. Érdemi előrelépés egyelőre itt sem körvonalazódik.

A tömegközlekedés biztosítása neuralgikus kérdés, a szolgáltatásért fizetendő díj ugyanakkor mostanra elérte az önkormányzat helyi adóbevételeinek harmadát-negyedét. Tavaly az eredeti megállapodás szerinti 368 millió forintos díj év közben emelkedett 423 millió forintra, az idei összeg ennek közel másfélszere. A 605 millió forint már akkora tétel a város költségvetésében, ami előbb-utóbb lépéskényszerbe helyezheti az önkormányzatot, akár a teljes reform irányába is.

 

3100.hu Fotó: Salgótarjáni helyi járat a Füleki úton