4 for Europe országos verseny – Második lett a Bolyai csapata

A régiós döntőt megnyerve jutott a 4 for Europe verseny országos döntőjébe a Salgótarjáni Bolyai János Gimnázium négyfős csapata (Dobos Zétény, Fülepi Dávid, Pádár Nikolett és Virágos Gergő), a fináléban végül a második helyen végeztek. A salgótarjáni oktatási intézmény diákjai – a győztes csapat tagjaival együtt – jövő májusban a strasbourgi Euroscola-napon képviselhetik majd Magyarországot.

A kecskeméti országos döntőre 14 csapat kvalifikálta magát, akiknek már az első feladata is olyan nehézségű volt, mely az unió lakosságának jelentős részét “megfogná”. A fiataloknak ugyanis a bemutatkozás után a december elsejével hivatalba lépett új Európai Bizottság tagjait kellett felismerni, megnevezve egyben azt is, hogy melyik ország delegáltja, illetve milyen területekért felelős az adott személy. Mint azt Horváthné Scholcz Erika, a diákok felkészítő tanára a 3100.hu-nak elmondta: meglehetősen nagy falat volt ez a feladat, de számítottak és készültek rá. Mivel ez a feladat jelentős szeletét adta az összpontszámnak, bizakodtak egy jó eredményben, de azért a folytatásban is voltak még nehéz feladatok: megnevezni különböző uniós szerződéseket és azok hatályba lépésének napját; az unió szempontjából lényeges eseményeket; országok csatlakozásának időpontját vagy soros elnökségük időszakát; vagy prezentációt tartani az iskolában megrendezett Európa-napról.

Végül az összesítés alapján a kiemelkedő, országos második helyen végeztünk, magunk mögé utasítva sok nagy nevű, országos hírű középiskolát. Diákjaim úgy fogalmaztak, hogy az egész versenyben az volt a legjobb, hogy Európa-napunkkal egy maradandó élményt szerezhettek diáktársainknak, egy olyan programot szerveztek, melyet mindenki élvezett. A felkészülés hónapjai rengeteg energia-befektetéssel jártak, de azt a tudást, amit megszereztünk, senki sem veheti el tőlünk. Ezen túl rengeteg élménnyel, tapasztalattal gazdagodtunk, jobban megismertük egymást, jól tudtunk együtt dolgozni! Büszke vagyok rájuk! – mondta Horváthné Scholcz Erika.

Azért persze az eredmény sem mellékes, illetve az sem, ami vele jár: a csapat régiós győztesként jövő év április elején öt napot tölthet majd Horvátországban, majd – országos második helyezettként – 2020. május 7-én a strasbourgi Euroscola-napon képviselik majd országunkat a győztes csapattal együtt. Az Európai Parlamentben mintegy 500, az unió különböző országaiból érkező fiatallal találkozhatnak és dolgozhatnak majd együtt.

 

Az Európai Parlament Nagykövet Iskolája lenne a Bolyai

Két szempontból is fontos volt az intézményben a napokban megrendezett Európa-nap: egyrészről azt még az országos döntő előtt tartották, így segítette a felkészülést; másrészt a gimnázium által megpályázott Európai Parlament Nagykövet Iskolája cím „elnyerésére” való törekvésnek is jelentős eleme volt. Utóbbit bizonyítja, hogy az eseményen jelen volt Puskás Aurél, az Európai Unió Nagykövet Iskola szakértője, az Európai Parlament Tájékoztatási Irodájának munkatársa is. A szakember a címmel kapcsolatban a 3100.hu-nak elmondta, hogy a középfokú oktatásban szükség van olyan készségek kialakulását “elősegíteni”, amelyek alkalmassá teszik majd a diákokat fiatal felnőttként, hogy saját magukért felelősséget tudjanak vállalni.

Ott kell lennem, muszáj egyéni döntéseket hoznom, hiszen ezekből állnak össze a társadalmi döntések. Európaiak vagyunk, így a kontinens jövőjéről meg kell hogy tudjam fogalmazni a gondolataimat. Kiemelten fontos, hogy ezek a gondolatok valós információkon alapuljanak, több forrásból származzanak, kiszűrve a hamis vagy valótlan híreket. Mindehhez elengedhetetlen, hogy az iskola maga is gondolkodni, vitázni és érvelni tanítson – mondta Puskás Aurél.

A szakember kiemelte azt is, hogy a címet birtokló iskolák nyilván többet tudnak az Európai Unió bonyolult döntéshozatali rendszeréről, felépítéséről; rengeteg tudás érhető el a gazdasági életről és működéséről vagy szociálpolitikáról.

Ez a tudás nagyon fontos, de nem a legfontosabb. A legfontosabb egy attitűd. Hogyan működöm, hogyan kommunikálok másokkal? Milyen értékeket nem hagyok veszni? Tolerancia, szolidaritás… Ezek kicsiben, egy iskolai világban rendkívül jól fejleszthetőek és megélhetőek. Tehát maga a tételes tudás nagyon fontos, de talán nem az elsődlegesen fontos.

Amikor egy intézmény az Európai Parlament Nagykövet Iskolájaként működik, akkor ez egy olyan rang, amellyel élni kell – fogalmazta meg a szakember. Hozzátette: ennek részeként nyilvánvalóvá tenni a környezetünk és más iskolák számára is, hogy milyen értékek alapján működünk. Egy ennek megfelelő kisugárzása kell hogy legyen egy ilyen iskolának – húzta alá Puskás Aurél.

A gimnázium – a Europe Direct Nógrád megyei irodájával közösen szervezett – Európa-napján a résztvevő osztályok egy-egy nemzetet képviseltek, amelyet plakátokon és előre megadott szavak felhasználásával megírt rövid versekkel is be kellett mutatniuk. A verseny része volt tőzsdejáték, vitaverseny, továbbá ügyességi versenyek is.

 

Kiemelt fotó: A 4 for Europe országos verseny győztes és második helyezett csapatai; jobbra a Bolyais diákok és felkészítőjük, Horváthné Scholcz Erika (Forrás: Europe Direct Információs Központ – Bács-Kiskun megye | Facebook)