Salgótarjáni cég építette ki az új mátraszentistváni négyszemélyes ülőliftet

  • A világ legnagyobb síliftgyártója, a Doppelmayr mérnökeinek irányítása mellett a salgótarjáni cég építette ki az új mátraszentistváni felvonórendszert.
  • A Síparkban napokon belül üzemben állhat hazánk legmodernebb négyszemélyes ülőliftje, melyet igen rövid idő alatt építettek ki.
  • A Panorámalift mintegy 150 méteres szintkülönbséget küzd le, ferde hossza fél kilométer, a síelőket másodpercenként 2,6 méteres sebességgel szállítja a Sípark tetejére.
  • A felvonórendszer tartalékgenerátor segítségével egy esetleges áramszünet esetén is képes üzemelni.
  • A tavaly Palócföld Gazdaságáért Díjjal elismert Nordtechnik Kft. vezetőjével, Kreicsi Bálinttal beszélgettünk.

 

A kivitelező a mátraszentistváni Síparkot üzemeltető Digitroll Kft. volt. Ők direktben megrendelték a világ legnevesebb síliftgyártójától a felvonórendszert és ennek telepítéséhez kerestek hazai vállalkozót. Ennek során több pályázó közül választották ki a salgótarjáni Nordtechnik Kft.-t a feladat végrehajtására. Acélszerkezeti és egyéb gépészeti szerelésen túl jelentős mennyiségű alpintechnikai szerelésre is szükség volt, de – bár ebben is jelentős rutinnal rendelkezik a cég – az oszlopok helikopteres beemelését ezúttal egy szlovák vállalkozás végezte.

 

Elég egyedi feladatot végeztetek el, hazánkban pedig kifejezetten ritkán lehet találkozni ilyen jellegű megbízásokkal. Hogyan kell elképzelnünk a felvonórendszer munkálatait?

Jócskán van tapasztalatunk speciális, egyedi szerkezetek kialakításában és összeszerelésében, de fontos hangsúlyozni a munkát a Doppelmayr által biztosított vezető mérnökök iránymutatása alapján végeztük. A kivitelezés során alapjában véve négy szakember volt velünk a terepen a szükséges helyzetekben. Volt aki az oszlopállítás és főbb berendezés telepítésének irányítására, volt aki a részletszerelésekhez, kötélpálya kialakításához, a hidraulikával kapcsolatos munkákra érkezett Magyarországra. Ketten pedig villamos-bekötéseket vezényelték, továbbá az átadásra még egy komplett ellenőri csapat is érkezett, hiszen egy rendszernek kiemelt biztonsági kritériumokat kell teljesítenie.

Említetted, hogy külön szakember felügyelte és irányította a kötélpálya kialakítását. Szinte mindenki látott már ilyen sodronyt, de talán keveseknek van információja arról, hogyan is kerül a helyére?

Elsőként egy teodolittal állítják pozícióba a görgősorokat. Amikor ez már tökéletes, akkor egy „segédkötelet” fűznek a rendszerbe. Ez egy erős, de ugyanakkor könnyű segédsodrony, így – az itt szükséges hosszában – elegendő volt az emberi erő is hozzá, hogy a helyére kerüljön úgy a fordítókon, mint az oszlopoknál. Amikor ez megtörtént, akkor következett a fősodrony behúzása. Itt külön érdekessége volt a munkának az, hogy milyen mérnöki hozzáértést igényelt a végleges hossz kiszámítása. Amikor ezzel a szakemberek elkészültek, akkor méretre vágták a végleges fősodronyt, ami gyakorlatilag egy végtelenített, toldás nélküli fonattá alakul át. A fősodronyt a helyszínen fűzik össze egy speciális eljárással – azért is körszövésű, hogy ezt szinte bármilyen hosszban meg lehessen tenni.

 

A mátraszentistváni Síparkban napokon belül üzembe állhat az új négyszemélyes ülőlift, már zajlik az ehhez szükséges engedélyezési eljárás. A felvonó várhatóan december második felében már használható lesz, remélhetőleg addigra a havas pályák biztosításához szükséges tartós hideg is megérkezik a Mátrába. A mátraszentistváni síterepen komplex hóágyúrendszer áll rendelkezésre, a korábbiaktól is nagyobb kapacitású „hógyártáshoz” ráadásul ennek a beruházásnak a részeként újabb víztároló tavakat is kialakítottak.

Az ülőlift alsó beszálló- és felső kiszálló pontját is úgy alakították ki, hogy azok csatlakozzanak a legtöbb pályához. Az alsó beszállási ponton egy mozgó szőnyeg „adagolja” a síelőket a lifthez, így gyorsabb az üzemelés és kényelemesebb a beszállás is. A négyszemélyes ülőlift beülőit kerékpártartóval is felszerelték, így a nyári időszakokban a hegyikerékpárosok felé is nyitni tud majd a mátraszentistváni Sípark.

 

Grandiózus szerkezeteket látunk az alsó- és a felső állomáson is. Milyen üzemanyagot “eszik” a rendszer működés közben?

A rendszert alapjában véve elektromos meghajtású. Bár a Mátrában már zajlanak az elektromos légkábelek földkábellel való kiváltásának előkészületei és munkái, de a beruházó gondolt arra is, hogy a modern sílift áramszünet esetén is használható legyen. A szélsőséges időjárás többször okozott gondot errefelé, de ha ilyen esetleg újra előfordul, erre felkészülve egy külön aggregátort is beépítettek a rendszerbe. Ez biztonsági kérdés, hogy áramszünet esetén senki ne maradjon a levegőben.

Aki a Sípark közösségi oldalán követte a beruházás előrehaladását, azt gondolom laikusként is érzékelhette, hogy ettől gyorsabban nem nagyon lehetett volna egy ilyen rendszert kialakítani. Pláne, ha figyelembe vesszük a novemberi, igen szeszélyesre sikeredett időjárást, hiszen lényegében egy hónapon keresztül dagasztottátok a sarat a hegyen…

Maga a beruházás tényleg extra gyorsasággal zajlott. Napfelkeltétől napnyugtáig, megállás nélkül, hétvégére vagy ünnepnapra, időjárásra való tekintet nélkül, minden nap dolgoztunk, váltott személyzettel.

Lényegében – az előkészítő betonozási munkákat nem számítva – másfél hónap alatt elkészültünk a kivitelezéssel.

Itt nekünk nagy segítséget nyújtott a szintén helyieket alkalmazó Nord Montage Kft. is. Itt a nagy nyilvánosság előtt is szeretném megköszönni úgy az ő személyzetüknek, mint közvetlen munkatársaimnak is a kivitelezés során tanúsított hozzáállását, kitartó munkájuk nélkül nem tudtuk volna ilyen gyorsan véghezvinni a felvonórendszer kialakítását.

 

(x)
(Fotók forrása: Sípark Mátraszentistván | Facebook)