Salgótarján 15 perccel közelebb az M3 autópályához

A 21. számú főút felújított szakasza Jobbágyi közelében (MTI Fotó: Komka Péter)

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban közel 10 kilométer hosszan 2×2 sávossá bővítették a 21. sz. főutat Heves megyében Lőrinci, Apc, Zagyvaszántó, Nógrád megyében Jobbágyi és Szurdokpüspöki települések között. A már korábban megépült négysávos szakaszok összekötésével megvalósult beruházás eredményeképpen bő tizenöt kilométeres egybefüggően kétszer kétsávos szakaszon lehetséges a biztonságos ás gyors közlekedés.

Mindkét megye szakaszain teljes pályaszerkezet cserét végeztek, így biztosítva a jobb teherbírást és a hosszú távú állagmegőrzést. A szélesítés mellett különszintű csomópontokat, turbókörforgalmakat, új gyalogos és kerékpáros aluljárókat, a Szuha-patak felett új hidakat, vadátjárót létesítettek. A párhuzamos utakat felújították, az érintett útkereszteződéseket átépítették javítva a biztonságos közlekedés feltételeit, csökkentve a balesetek számát.

Szabó Zsolt, a hatvani térség országgyűlési képviselője, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára kifejtette:

Magyarország egyik leghátrányosabb helyzetű térségében készült el a beruházás, ezért fontos, hogy gyorsabban elérhetővé váltak a Hatvan környéki üzemek, és a fejlesztéssel multinacionális cégek is nagyobb eséllyel telepednek ide. A kormány célul tűzte ki, hogy minden megyei jogú város kétszer két sávos úttal kapcsolódjon az ország közlekedési vérkeringésébe.

Becsó Zsolt, a kelet-nógrádi térség országgyűlési képviselője elmondta:

A 21-es főút négysávosítási programja 1999-ig nyúlik vissza, az első szakasz építése 2001-ben kezdődött. Azóta 27 kilométeren készült el a négysávosítás Salgótarján és Hatvan között, és még 26 kilométer hiányzik.

A térség országgyűlési képviselőjét az átadó helyszínén a folytatásról kérdeztük, így a 21-es továbbépítéséről és az ennek eredményeként várt gazdasági folyamatokról. Kérdeztük arról is, hogy milyen további útfejlesztés várható Kelet-Nógrádban. Riportunk alább meghallgatható.

 

Az említett közútfejlesztési program részeként Nógrád megyében több mint 41 kilométer közút teljes körű felújítása történik meg, mintegy 4,2 milliárd forint értékben. A 21-es számú főúton Salgótarján belterületén megújul a zagyvapálfalvai négysávos, valamint az Eperjes-telep és a belváros közötti szakasz – ennek korábbi bejelentéséről és a további megyei felújítandó szakaszokról itt írtunk részletesen.

Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója hozzátette:

A teljes felújítás és bővítés szerződés szerinti határidőre elkészült. Az útszakaszon jelenleg megengedett, 90 km/órás sebesség emelésének lehetőségét az országos közútkezelő kezdeményezésére jelenleg vizsgálják a szakemberek. A fejlesztéssel 15 perccel rövidült a menetidő Salgótarján és az M3-as autópálya között.

A kommunikációs igazgató kérdésünkre jelezte: a most megépült szakasz teljesíti azokat a kritériumokat, melyeket Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára ismertetett nemrégiben a bevezetendő új útkategória, az “M gyorsút” vonatkozásában. Az M gyorsút 2×2 sávos, fizikai elválasztással rendelkező, leállósáv nélküli gyorsforgalmi út lesz, amelyen lehet szintbeli kereszteződés, körforgalom és a települések közelében jelzőlámpás irányítás – melyek már mind teljesülnek a most átadott szakaszt tekintve és várhatóan teljesülni is fognak a következő beruházások eredményeképpen is.

A Heves megyei szakasz kivitelezését a Swietelsky Magyarország Zrt. nettó 8,1 milliárd forintért, a Nógrád megyei szakasz korszerűsítését a Swietelsky Magyarország Kft. és a HE-DO Kft. által alkotott konzorcium nettó 5,5 milliárd forintért végzi 85 százalékban uniós és 15 százalékban hazai forrásból.

Heves megyei szakaszon:

A 21. sz. főút Lőrinci és Apc közötti szakaszán a 2×1 forgalmi sávos, 5,3 km hosszú utat 2×2 forgalmi sávra bővítették. Lőrinci végében gyalogos aluljárót, a Vörösmajori úton és Zagyvaszántón turbó körforgalmat, Szuha patak felett vadátjáróként is működő felüljárót, Szarvasgede-Apc, Baromfitelepnél különszintű csomópontot építettek ki.

Nógrád megyei szakasz:

Jobbágyi-Szurdokpüspöki települések között a 4,5 km hosszú utat, 2×2 forgalmi sávra bővítették, a szakasz ezt követően csatlakozik majd a már megépült 2×2 sávos úthoz. Jobbágyinál turbó körforgalmat, az Apponyi úton új gyalogos aluljárót, a Sport utca folytatásában közvilágítással ellátott gyalogos felüljárót alakítottak ki. Szurdokpüspökinél a 2406 j. bekötő út csatlakozásánál egy különszintű rombusz-típusú csomópontot létesítettek – írja közleményében a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

Kiemelt fotó: A 21. számú főút felújított szakasza Jobbágyi közelében (MTI Fotó: Komka Péter)