Nógrádban is épülnek a tengelysúlymérő ellenőrző pontok

3100.hu Fotó: A 21-es úton, Vizslás-Újlaknál található útdíjellenőrzési portál a tengelysúlymérő rendszer berendezéseivel is bővülni fog hamarosan

 

A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer kiépítését a közlekedésbiztonság javítása, az úthálózat védelme és a jogkövető fuvarozók versenyegyenlőségének biztosítása indokolja. A túlterhelt tehergépjárművek fokozott mértékben károsítják az utakat, de a szabályszegő gyakorlat baleseti kockázata is nagyobb például a hosszabb fékút miatt – közölte érdeklődésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztálya. Tájékoztatásukból kiderült: Nógrád megyében 6 ilyen ellenőrző pontot alakítanak ki.

 

A vagyonvédelmi és közlekedésbiztonsági megfontolásokon túl kiemelt szempont a versenyegyenlőség is, hiszen a túlsúllyal nagyobb haszonnal közlekedtetett járművek rontják a jogkövető vállalkozások piaci helyzetét. Ezeknek a káros jelenségeknek a visszaszorítását is célozza a komplex ellenőrző rendszer bevezetése – emeli ki a minisztérium.

 

Automatikus mérőállomások

A projekt során a járművek megállítását nem igénylő, automatikus működésű mérőállomásokat alakítanak ki. A mérési pontokon olyan szenzorokat telepítenek az aszfaltba, amelyek képesek a mozgó járművek tengelyterhelését és össztömegét is meghatározni. Ha az automatikus mérés megállapítja, hogy a jármű túlterhelt, helyszíni ellenőrzést követően vagy objektív felelősség alapján is kiszabható a bírság.

A remények szerint a rendszernek köszönhetően jelentősen megnő a túlsúllyal közlekedő járművek kiszűrésének hatékonysága. Az új megoldás egyben tehermentesíti a szabálykövető gépjárművezetőket, mivel az automatikus előszűrésnek köszönhetően csak azokat a kocsikat terelik ki az ellenőrök a forgalomból, amelyek vélhetően túlsúllyal közlekednek, a szabályokat betartók így időveszteség nélkül haladhatnak tovább.

 

A rendszer kiépítése

A mérőpontok kialakítása 2016 októberében kezdődött és várhatóan idén nyár végéig mindenhol befejeződik. A rendszer előszűrő üzemmódban Ács közelében indult meg még március végén. A helyszínek rendszerbe kapcsolódása az év során ütemezetten megtörténik majd, 2017 végére pedig várhatóan lezárul az objektív bírságolásra alkalmas rendszer teljes körű kiépítése.

A 89 mérőhelyből 74 az útdíjellenőrzési rendszer részét képező állomások tartószerkezetére, további kettő pedig meglévő, változtatható jelzésképű portálra épül. 13 helyszínen új tartószerkezet épül. A mérőpontokon felül egy központi hatósági ellenőrző rendszer is létrejön.

Nógrád megyében összesen 6 ilyen ellenőrző pontot alakítanak ki. A 21-es úton Vizslás-Úljaknál, illetve a 2-es úton Rétságnál a meglévő útdíjellenőrzési állomások tartószerkezetére épül rá. A 21-es úton Salgótarján és Somoskőújfalu között, a 22-es főúton Balassagyarmat kóvári és őrhalom felőli határában is, valamint a 2-es úton Hont és Drégelypalánk között új tartószerkezet épül az út fölé.

 

 

A rendszer működése

A mérőponton történő áthaladáskor az útburkolatba épített szenzorok meghatározzák a jármű tengelyterheléseit és az össztömegét, a telepített kamerák a járműről fényképeket készítenek. A fényképek alapján a rendszámfelismerő szoftver meghatározza a jármű rendszámát. A rendszer a műszaki adatok és a közútkezelői hozzájárulások figyelembe vételével megállapítja, hogy a jármű túlterhelt-e.

A rendszer túlterhelt jármű áthaladása esetén riasztást küld a mérőpont közelében dolgozó közúti ellenőröknek, akik a járművet megállíthatják, azt a túlterheltség megszüntetéséig és a bírság vagy pénzkövetelés biztosítás megfizetéséig visszatarthatják. A túlterhelés megszüntetését a jármű vezetőjének kell megszerveznie.

Ha helyszíni ellenőrzésre nem kerül sor, a TSM rendszer a túlterhelt jármű üzembentartója részére küldi ki a bírsághatározatot az objektív felelősség elvének alkalmazásával.

 

A rendszer bevezetésének közvetett és közvetlen hatásai

A rendszertől azt várják, hogy a jelenlegi 2 százalékról 51 százalék felettire nő az ellenőrzési lefedettség a tengelysúlymérés tekintetében. Rövidtávon várhatóan növekedni, hosszútávon azonban a várakozások szerint csökkenni fog majd a bírságok száma, mivel az ellenőrzések eredményeképpen a remények szerint közép-, illetve hosszútávon lényegesen csökken majd a túlsúlyos tehergépjármű-forgalom.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztályának tájékoztatása szerint azt várják a rendszer bevezetésétől, hogy éves szinten több milliárd forint értékű útburkolati kár lesz megelőzhető, de csökkenhet a túlterhelt tehergépjárművek által okozott, sokszor emberéletet is követelő, súlyos és tragikus balesetek száma is. Kiemelték azt is, hogy érvényesül majd a társadalmi igazságosság elve, azaz az útrongáló fizet, nem kollektíven az adófizetők.

A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer kialakításával párhuzamosan zajlik a járművek tengelyterhelésére és össztömegére vonatkozó jogszabályok átdolgozása, a jövőbeli bírság-összegekről ezért pontos tájékoztatás jelenleg még nem érhető el.

 

3100.hu Fotó: A 21-es úton, Vizslás-Újlaknál található útdíjellenőrzési portál a tengelysúlymérő rendszer berendezéseivel is bővülni fog hamarosan