Mutatjuk a 2018-as nógrádi útfelújítások listáját

A közúthálózat bővítése a következő években összesen mintegy 2500 milliárd forintos ráfordítással kap új lendületet, a keretösszeg több mint felét hazai költségvetési forrás fedezi. A tervek megvalósítása jó ütemben halad: a kormányhatározatban nevesített beruházások több mint 70 százaléka már legalább a szerződéskötésig eljutott – hangzott el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. mai, közös évzáró sajtótájékoztatóján.

2010 óta mintegy 670 kilométernyi új útszakasz épült meg hozzávetőleg 1175 milliárd forint beruházási értékben. A 2022-ig tartó időszakban mintegy 900 kilométernyi négysávos útszakasz (autópálya, autóút és emelt sebességű főút) kivitelezése, kisebb részben előkészítése történik meg. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta: a kormány a következő években beköti a gyorsforgalmi hálózatba a megyei jogú városokat, a határokig vezeti a sztrádákat. A hazai autópályák és autóutak az ország minden részében a nemzetközi hálózatba kapcsolódó, európai színvonalú hozzáférést biztosítanak majd a közlekedőknek. A magyar gyorsforgalmi hálózat teljes hossza öt éven belül 2100 kilométer fölé nő.

A 2010 utáni időszakban az állami közútkezelő beruházásaiban közel 4000 kilométernyi útszakasz újult meg. A tavaly elindított komplex útfelújítási program első évében 69 milliárd forint hazai forrás fedezte 562 kilométer főúti és mellékúti szakasz rekonstrukciójának költségeit. A program 2017-2018-ban 100 milliárd forintos keretösszeggel folytatódik: a tavasszal meginduló munkálatok során újabb közel 900 kilométer helyreállítása tervezett. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban hasonló célokra rendelkezésre álló 55 milliárd forintból további 400 kilométernyi útszakasz rendbetétele valósulhat meg – ismertette Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója.

3100.hu Fotó: A 22-es számú főúton tavaly és idén is több szakasz megújult, 2018-ban az eddig nem érintett kilométerszelvényekben folytatódik a munka
3100.hu Fotó: A 22-es számú főúton tavaly és idén is több szakasz megújult, 2018-ban az eddig nem érintett kilométerszelvényekben folytatódik a munka

 

Nógrád megye

Jövőre Nógrád megyében 34,5 kilométernyi út teljes értékű felújítása valósulhat meg. Pontosabban ennyi biztosan, hiszen kisebb léptékű, de ugyanakkor teljes útfelületet érintő felújításokat a közút saját maga is végez. Idén többek között Mátranovákon, a mátraverebély-szentkúti bekötőúton, Salgótarjánban a Karancs-völgyébe vezető úton, Kétbodonyban, Szécsénkén, Jobbágyi és Mátraszőlősön is volt erre példa.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től kapott tájékoztatás szerint 2018-ban az említett, országosan 100 milliárd forintos keretösszegű program részeként útfelújítások valósulhatnak meg:

  • a 22-es úton a pusztaberki elágazó környékétől Érsekvadkert határáig (2,7 km), Endrefalván (1,4 km), Kishartyánban (1,75 km) és Salgótarján határától indulva Csókás felé (1,05 km),
  • a Szécsény – Pásztó összekötő út 6,6 kilométeres szakaszán,
  • a Cserháthaláp – Szanda összekötő úton 600 méteren,
  • Salgótarján és Nádújfalu között, Mátraszelétől a bárnai elágazó felé 1,35 kilométeren,
  • a diósjenői bekötőúton, a településen belül 2,75 kilométeren,
  • Kállótól Erdőtarcsáig 4,5 kilométeren,
  • a tari bekötőút két szakaszán, összesen 1,5 kilométeren,
  • a dorogházi és a mátramindszenti bekötőutakon egyaránt 900-900 méteren.

Európai Uniós források bevonásával, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban valósulhatnak meg útfelújítások:

  • a bujáki bekötő úton 1,7 kilométeren,
  • a tolmácsi bekötő úton 1,65 kilométeren,
  • a Szécsény – Pásztó összekötő úton (a fentieken túl, további) 1,05 kilométeren,
  • a Penc – Keszeg összekötő út nógrádi szakaszán, 1,65 kilométeren és további 700 méreten,
  • a Cered és Zabar között 1,55 kilométeren.

A program nógrádi tartaléklistáján további kilenc nógrádi útszakasz felújítása szerepel, összesen 16,5 kilométeren.

 

Ságújfalu – Etes – Karancsalja?

Talán kijelenthető, hogy a megyeszékhely környékének országos közút-hálózatán a bárnai bekötő út felújítása után ez a szakasz lépett előre a nem éppen dicső első helyre a legrosszabb állapotban lévő aszfaltcsíkok között. A közútnak azt követően tettük fel kérdéseinket, hogy a napokban az országos sajtóban is megjelent a hír, miszerint az országgyűlés elutasította a Jobbik által előterjesztett, többek között ennek az útszakasznak a felújítását lehetővé tevő, jövő évi központi költségvetést módosító indítványt.

Érdeklődésünkre a közút jelezte: a bekötőút állapota a társaság előtt is ismert, ezért folyamatosan azon dolgoznak, hogy az útszakasz mihamarabb megújulhasson. Az Etestől Karancsaljáig tartó szakasz felújítási tervei már elkészültek, a kivitelezés becsült költsége 280 millió forint lesz. A beruházás megvalósítását pályázati forrásból tervezi a közút, mindenképpen a közeljövőben. A Ságújfalutól Etesig tartó több mint 4 kilométeres út felújításával kapcsolatban a közút azt közölte, hogy ez a szakasz 380 millió forintból újulhat majd meg, a tervezés itt is előrehaladott fázisban van. A kivitelezést ebben az esetben már betervezték a 2018-as felújítások közé, a szervezet reményei szerint – a szükséges forrás rendelkezésre állása esetén – itt szintén, akár már jövőre megvalósulhat a felújítás.

 

(Kiemelt grafika forrása: Magyar Közút Nonprofit Zrt. | 3100.hu)