Már téli üzemmódban a közútkezelő Nógrádban is

Az enyhébb novemberi időjárástól függetlenül a Magyar Közút Nonprofit Zrt. november 10-től kezdődően az ország teljes területén, így Nógrád megyében is téli üzemmódra váltott. Ez azt jelenti, hogy a cég 2 megyei mérnökségén keresztül, közel 90 fővel látja el a társaság a 944 kilométeres megyei közúthálózaton – ebből 173 kilométernyi főútvonalon – a téli feladatokat, 0-24 órás ügyeleti szolgálat mellett.

 

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a 2017/2018-as téli szezonban a Nógrád megyei közúthálózaton 20 sószóróval és hóekével felszerelt nehézgépjárművet állít hadrendbe. Ezek mellett 2 rakodógép és 2 hómaró adapterrel is felszerelhető univerzális eszközhordozó lát el 0-24 órás szolgálatot. A téli géppark felkészítésén túl a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezdőkészleten mintegy 2380 tonna – összeállás-gátlóval kevert – útszóró sóval, csaknem 2,5 tonna, vízben feloldódó kalcium-klorid granulátummal és 435 tonna érdesítőanyaggal néz szembe a következő időszak kihívásaival Nógrád megyében. Ezen kívül a megelőző védekezésre idén is nagy hangsúlyt fektet a társaság: azokon a szakaszokon, ahol az elmúlt évek tapasztalatai alapján nagyobb a hófúvások előfordulási lehetősége, ott a hófogó rácsok és hálók kihelyezését elvégezték a szakemberek, ez összesen mintegy 4,3 kilométernyi útszakaszt érint.

 

Minden év november 10. napjától téli üzemmódra vált a Magyar Közút Nonprofit Zrt., ez az idei évben sincs másként. Így országosan 19 megyei igazgatóságán, 93 mérnökségén és a központi irányításban is 0-24 órás szolgálatra állnak át a szakemberek. A téli hónapokban a társaság elsődleges feladata a hóeltakarítás és a síkosságmentesítés, valamint – megfelelő időjárási körülmények között – a téli kátyúzás. A következő hónapokban országosan közel 3850-en dolgoznak váltott, 12 órás műszakokban a téli útüzemeltetési feladatok ellátásán, koordinációján.

Ürmössy Ákos, a közút megyei igazgatója elmondta: a téli üzem beveztetésétől függetlenül az időjárás természetesen korábban – vagy tavasszal, később – is adhat ilyen feladatot. Nógrádban már megtörtént az idei első beavatkozás, hiszen október utolsó napjánnak hajnalán a 22-es út Ipoly-menti szakaszán a páralecsapodás miatt síkosságmentesítést kellett végezni.

 

A téli hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat idén is az egyes útszakaszok hierarchikus rendje szerint látja el a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Nógrádban is. A munkálatokat minden esetben előzetes ütemterveknek megfelelően végzik el a szakemberek: ez azt jelenti, hogy először az országos közúthálózat ütőerének számító megyei főutakon, majd a felüljárókon és hidakon kezdik meg a beavatkozást, ezt követi a településeket összekötő mellékutak, illetve alacsony forgalmú bekötőutak hóeltakarítása vagy síkosságmentesítése.

Nógrádban 18 körzetre van osztva a sószóróval és hóekével felszerelt nehézgépjárművek beavatkozási területe. Amennyiben kifogy a só, illetve szükséges az üzemanyagpótlás, a gépeknek vissz kell jutniuk állomáshelyükre. Jellemzően ilye helyezetekben lehet látni sózás, vagy hóekézés nélkül közlekedő járműveket, melyek jellemzően éppen az adott célterületre tartanak, vagy onnan a központ felé közlekednek, egy másik jármű körzetén keresztül.

A hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákon túl az úthálózati szerepük alapján fontos szakaszokon preventív jellegű sózást is végeznek, ez Nógrádban a forgalmas főutakat érinti elsősorban. Fontos ugyanakkor kiemelni, hogy a hóeltakarítást csak akkor tudják hatékonyan megkezdeni a társaság szakemberei, ha a lehullott hó vastagsága meghaladja az 5 centimétert, az alatt csak sózásra van lehetőség, megelőzve a forgalom által letaposott hó burkolatra fagyását.

Tavaly is volt rá példa és ha az időjárási helyzet szükségessé teszi, a közútkezelő idén is él azzal a lehetőségével, hogy korlátozza a nehézgépjárművek közlekedését. Ennek célja elsősorban, hogy a nagyobb járművek esetleges elakadás ne akadályozza a hóeltakarítást. Ilyen intézkedést indokolt mértékben és indokolt időre vezet(het) be a közút.

 

Mint azt a 3100.hu kérdésére a szakemberek kiemelték: már megkezdődött a felkészülés arra a helyzetre, hogy hónapokon belül jelentősen megnövekszik majd a megyében a 2×2 sávos szakaszok hossza. Az ilyen szakaszok kezelése a hóeltakarítás szempontjából is más típusú beavatkozást igényel, mint a 2×1 sávos főútvonalakon, hiszen ha hóekézés szükséges, azt csak párban tudják elvégezni a hóekék. A megnövekedett téli feladatok ellátásához jövőre várhatóan 2 új sószóróval és hóekével felszerelt nehézgépjármű érkezhet a cég salgótarjáni üzemmérnökségére.

 

Mindent figyelembe véve a társaság folyamatos munkavégzése mellett is fel kell készülnie az autósoknak arra, hogy intenzívebb havazás esetén téliesebb útviszonyokkal találkozhatnak az országos közúthálózaton is. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkagépei és szakemberei minden esetben ütemezetten és összehangoltan végzik a hóeltakarítást, folyamatos havazás esetén ezért egy-egy útszakaszra adott esetben többször is vissza kell térnie a gépeknek. A téli hóeltakarításban és síkosságmentesítésben dolgozó nehézgépjárművek fordulóköre akár két óra is lehet, ezen időszak alatt pedig időjárástól függően akár újabb 5–10 centiméternyi hó is hullhat a burkolatra, vagyis újabb beavatkozást kell végeznie a munkagépeknek, amíg a havazás el nem áll.

Ezért a szakemberek mindenképpen arra kérik az autósokat, hogy nyári gumijaikat még a tartós fagyok előtt cseréljék át téli közlekedésre alkalmas abroncsokra. Továbbá utazás előtt feltétlenül tájékozódjanak az aktuális útviszonyokról, hogy fel tudjanak készülni az esetleges lassúbb haladásra vagy rendkívüli helyzetekre.