Közgyűlés: újra híd legyen a tónál vagy több busz közlekedjen?

Lényegében ez vált a keddi közgyűlési ülés legfőbb kérdésévé. 15 millió forint – ennyit szán Salgótarján önkormányzata a beszterce-lakótelepi tónál található, nemrég összedőlt híd helyén egy új átkelő építésére. Tolnai Sándor önkormányzati képviselő ezt a pénzt inkább a városi tömegközlekedés javítására, a járatok sűrítésére javasolta költeni arra hivatkozva, hogy a Modern Városok Program keretében itt hamarosan úgyis épül majd egy új szerkezet. A döntések értelmében az új híd megépül, több busz a remények szerint jövőre közlekedhet.

 

A keddi közgyűlési ülés legnagyobb vitája a helyi járati autóbuszok menetrendjének 2017. szeptember 2-től életbe lépő módosítása körül alakult ki. Az előterjesztés inkább korrekcióról szólt, hiszen a buszok nem futnak majd több kilométert. A változások jellemzően néhány viszonylat átszámozását, valamint a Baglyasalja felé hétvégén közlekedő 4-es jelzésű járatok indulási időpontjait érintik. Ezen felül munkanapokon kora reggel Somlyóbányáról 5:55-kor az eddigi 2A járat helyett 2C jelzésű busz közlekedik majd Somlyóbánya – Füleki úti körforgalom – Helyi autóbuszállomás útvonalon, megkönnyítve a településrészről a városközpontba való közvetlen eljutást.

A vita onnan indult ki, hogy a képviselők előzetesen nem azt a menetrend-tervezetet kapták meg, amelyről szavaztak. Mint kiderült: ennek oka, hogy az önkormányzat a volán részéről kért egy többletkilométer nélküli módosítási javaslatot, de létezik egy tervezet a menetrend bővítésére is. Utóbbiból néhány bevezetni tervezett járat benne maradt a képviselőkhöz eljutott anyagban.

Elhangzott az is: az új járatokat tartalmazó változat 195 kilométer napi többletteljesítményről szól, de ennek bevezetéséhez éves szinten 23,8 millió forint plusz forrás, illetve 2-3 szóló autóbusz rendszerbe állítása is szükségeltetne.

 

A vita nem is ezen a korrekción, sokkal inkább a menetrend bővítése, a járatok számának növelése, leginkább pedig az ehhez szükséges forrás rendelkezésre állása körül alakult ki. Szabó Csaba képviselő azt vetette fel, hogy a kormány által az önkormányzatnak nemrég megítélt 17 millió forint tömegközlekedéshez kapcsolódó veszteségtérítési támogatást nem lehet-e a menetrend bővítésére fordítani, hiszen ezt (illetve ilyen címen többet, 75 millió forintot) már kifizette a volán felé a város. Varga Tamás aljegyző válaszában rámutatott: az évek óta kialakult költségvetési gyakorlatnak megfelelően ezt az összeget “előre” fizeti majd, vagyis a 2017 évi várható veszteség finanszírozásának megelőlegezésére fordítja az önkormányzat. Tehát jövőre ennyivel kevesebbet fizet majd az önkormányzat saját költségvetéséből a volánnak veszteségtérítés jogcímen.

Fekete Zsolt polgármester jelezte: arra törekszenek, hogy a következő költségvetési évben a plusz 23,8 millió forint rendelkezésre álljon majd egy bővített menetrendhez. Nyitott kérdésnek nevezte ezzel kapcsolatban a 1,5 milliárd forintos kormányzati támogatás részeként tervezett elektromos busz beszerzését. A polgármester elmondta: azon gondolkodnak, hogy nem egy elektromos buszt, hanem esetleg inkább két dízel üzemű autóbuszt vásárolnak a rendelkezésre álló kormánytámogatásból.

 

Tolnai Sándor azt vetette fel, hogy a beszterce-lakótelepi tónál összedőlt híd helyén építendő új szerkezetre fordítandó 15 millió forintot inkább a tömegközlekedésre költse a város. Javaslatát azzal indokolta, hogy itt a Modern Városok Program keretében amúgy is épül majd egy új híd, a tó körbejárhatóságát pedig a gyermektábor kerítésének beljebb helyezésével is meg lehet oldani. Véleménye szerint a híd kérdése néhány száz embert érintő probléma, a tömegközlekedés viszont több ezer ember életét befolyásolja.

Ha van arra forrás, sikerült arra “összeszedni” 15 millió forintot, hogy egy hidat felépítsünk, akkor ez az összeg talán hasznosabb lenne a tömegközlekedésnek

– mondta Tolnai Sándor.

Molnár Károly, a Beszterce-lakótelep önkormányzati képviselője válaszában kiemelte: véleménye szerint messze nem néhány száz ember problémája a híd újjáépítésének kérdése. Nem egymással behelyettesíthető a két ügy – mondta, hozzátéve azt is, hogy bizonytalanságok vannak a Modern Városok Program ütemezését illetően, így nem tudni, hogy ebből a forrásból mikor valósulna meg a hídépítés, addig pedig a hírpillérek torzóként állnának a tó mellett. Kitért arra is: a híd újjáépítése egyszeri költség, így ennek az összegnek a tömegközlekedésre fordítása nem oldja meg a problémát hosszabb távon.

 

A két frakció közötti vita innentől kitért a városrészek (jellemzően a Beszterce-lakótelep és Zagyvapálfalva) fejlesztéseinek vélt vagy valós egyenlőtlenségeiről, illetve arra is, hogy a város jelenlegi helyzetében egy városrészi, vagy a város egészét érintő probléma megoldását kell-e előtérbe helyezni.

Végül a meghozott döntések értelmében a híd megépül, a menetrendben pedig a remények szerint jövőre szerepelhet majd több járat. A további közgyűlési döntésekkel egy másik bejegyzésben foglalkozunk majd.