Ideiglenesen forgalomba helyezték a 21-es út két négysávosított szakaszát

Ideiglenes forgalomba helyezésről hozott határozatot a Nógrád Megyei Kormányhivatal illetékes hatósági szerve a 21-es út két négynyomúsított szakaszát illetően is. A határozatok még nem jogerősek.

A Szurdokpüspöki – Pásztó szakasz kapcsán (a sok érintett ingatlantulajdonos miatt) a kormányhivatal honlapján is megjelent az erről szóló határozat, a Pásztó – Mátraszőlős szakasznál a beruházás már december első felében ebbe a fázisba jutott. Megkeresésünkre Balázs Béla, a kormányhivatal útügyi osztályvezetője korábban általánosságban azt ismertette: egy ilyen, ideiglenes forgalomba helyezés mellett még lehet munkavégzés a kivitelezéssel érintett területen, de ezektől a jellemzően kapcsolódó jellegű munkáktól függetlenül az adott út érintett szakasza közlekedésbiztonsági szempontból már alkalmas a közlekedésre. Az ideiglenesen forgalomba helyezett útszakaszon való közlekedés során már kevesebb korlátozással, forgalom elől elzárt területtel találkoznak a gépjárművezetők, a közlekedés körülményei már megközelítik a végleges állapotot – tette hozzá a szakember.

A vonatkozó kormányrendelet az ideiglenes forgalomba helyezéssel kapcsolatban kimondja: “Amennyiben forgalomszervezési érdekek indokolják, az építtető kérelmére a hatóság az építményt vagy annak egy részét meghatározott időtartamra az építési munka teljes befejezése előtt ideiglenesen forgalomba helyezheti, ha az építmény vagy annak egy része a rendeltetésszerű használatra alkalmas, a környezetvédelmi és forgalombiztonsági követelményeknek megfelel.”

Ezt tapasztalhatják tehát az arrafelé közlekedők, az elsődleges céldátumok azonban későbbi időpontokról szóltak. Arról már ősszel is írtunk, hogy úgy a Pásztó és Mátraszőlős közötti, mint a Szurdokpüspöki – Pásztó szakasz esetében is a tervezettnél gyorsabban halad a kivitelezés. A mátraszőlősi szakaszon 2018. július 2. a beruházás szerződéses határideje, a hollókői elágazó környékének aszfaltcsíkján pedig 2018 májusi az eredeti befejezési céldátum. Mivel – ahogyan fentebb kifejtettük – a beruházások már az ideiglenes forgalomba helyezési fázisnál tartanak, a szerződéses céldátumok előtt akár több hónappal véget érhet a kivitelezés mint a két szóban forgó szakaszon.

 

Négysávos állapotában is főút marad majd a 21-es út

Ezt a Fonódó blog írta meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közlésére hivatkozva. A korábbi információk arról szóltak, hogy a négynyomú 21-es út paramétereiben az újonnan bevezetendő gyorsút, azaz a főút és az autóút közötti kategóriába esik majd. A mostani tájékoztatás szerint azonban továbbra is főút marad majd a 21-es attól függetlenül, hogy paraméterei úgy tűnik megfelelnek az “R” jelzéssel bevezetendő gyorsutaknak.

A beruházással kapcsolatban korábban többen felvetették, hogy a kétszer kétsávos út Salgótarján és az M3-as között a tehergépjárműveken túl a személyautók számára is fizetőssé válik majd, bár ezt kérdéseinkre az illetékesek akkor és most sem erősítették meg. A főút besorolásával kapcsolatban megkerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t is, ahonnan azt a választ kaptuk, hogy “a beruházásnak köszönhetően I. rendű főúti besorolású 2×2 sávos fizikai elválasztással, különszintű forgalmi csomópontokkal, turbó körforgalmakkal ellátott, későbbiekben gyorsúttá fejleszthető főútként” épül meg a 21-es.

 

Kiemelt fotó: A 21-es út újépítésű, kétszer kétsávos szakasza Pásztó közelében (MTI Fotó: Komka Péter)